Sekernictví v Čechách pomalu vymírá

Praha – Sekernictví má v Čechách dlouholetou tradici. Toto řemeslo však v dnešní době téměř vymizelo. František Mikyška z Petrovic na Příbramsku je jedním ze tří sekerníků v Česku, kteří ještě vyrábějí dřevěná vodní kola. Na kontě jich má už víc než třicet. Je například autorem velkého mlýnského kola na pražské Čertovce.

František Mikyška v mlýně vyrostl, pak se ale vydal jiným směrem. Mlýn zabralo družstvo a on se stal stavařem. Dřevo ovšem zůstalo jeho koníčkem a před víc než dvaceti lety vrátil vodní kolo rodinnému mlýnu. „Já to kolo pamatoval ještě jako kluk, když ho rozřezali a spálili. Měl jsem takovou vizi, že bych chtěl to kolo navrátit zpět. Nastudoval jsem si nějakou literaturu, a tak vzniklo moje první kolo,“ popisuje své začátky sekerník František Mikyška. 

Pak opravil několik mlýnských kol v okolí Petrovic a následoval  mistrovský kousek - vodní kolo o průměru osm metrů na pražské Čertovce. Do života vrací památkové mlýny a roztáčí vodní kola skanzenů. Stalo se tak například ve Vysokém Chlumci, skanzenu příbramského hornického muzea. Původně tu stála jen historická budova s torzem mlýnice. „Díky panu Mikyškovi se to podařilo dát dohromady. A to, co se bohužel nesehnalo v tom původním originálu, to pan Mikyška vyrobil,“ říká ředitel Hornického muzea Příbram Josef Velfl. 

Výroba jednoho kola trvá zhruba měsíc. Ze dřeva se vyřezávají skruže a lopatky a jednotlivé díly se poté zasazují do sebe jako stavebnice. Největším celistvým kusem dřeva je hřídel, na kterou se po opracování nabíjí železné kruhy. Základem práce sekerníka je přesnost. „U této práce je důležitá hlavně znalost geometrie a matematiky. Vše si musíte rozvrhnout, nakreslit si na šabloně jednotlivé díly, protože jak se přesně začne od začátku, takový je výsledek,“ zdůrazňuje František Mikyška. „Za ta léta už zná různé fígle, takže mu jde práce rychle od ruky a výroba toho kola se tak zkrátí. Když začínal, tak mu to trvalo mnohem déle,“ dodává jeho syn Jan. 

Sekernictví bylo kdysi běžným řemeslem. Sekerníci vyráběli nejen mlýnská kola, ale například i důlní rumpály nebo čerpadla. Základním nástrojem byla sekera a dláto. Františku Mikyškovi sice už pomáhá moderní technika, tradiční náčiní ale v dílně nesmí chybět. „Hlavně u těch památkově cenných věcí je potřeba, aby na tom opracované materiálu byla stopa po sekeře,“ uzavírá František Mikyška. 

Teď čeká sekerníka Mikyšku další výzva. Má vytvořit repliku vodního kola pro komoru dolu Anna o průměru pět a půl metru. Plně funkční dílo má ukázat návštěvníkům příbramského hornického muzea, jak se kdysi, před vynálezem páry, těžilo.

3 minuty
Reportáž Ivany Šmelové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 47 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 10 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 10 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 11 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...