Sekernictví v Čechách pomalu vymírá

Praha – Sekernictví má v Čechách dlouholetou tradici. Toto řemeslo však v dnešní době téměř vymizelo. František Mikyška z Petrovic na Příbramsku je jedním ze tří sekerníků v Česku, kteří ještě vyrábějí dřevěná vodní kola. Na kontě jich má už víc než třicet. Je například autorem velkého mlýnského kola na pražské Čertovce.

František Mikyška v mlýně vyrostl, pak se ale vydal jiným směrem. Mlýn zabralo družstvo a on se stal stavařem. Dřevo ovšem zůstalo jeho koníčkem a před víc než dvaceti lety vrátil vodní kolo rodinnému mlýnu. „Já to kolo pamatoval ještě jako kluk, když ho rozřezali a spálili. Měl jsem takovou vizi, že bych chtěl to kolo navrátit zpět. Nastudoval jsem si nějakou literaturu, a tak vzniklo moje první kolo,“ popisuje své začátky sekerník František Mikyška. 

Pak opravil několik mlýnských kol v okolí Petrovic a následoval  mistrovský kousek - vodní kolo o průměru osm metrů na pražské Čertovce. Do života vrací památkové mlýny a roztáčí vodní kola skanzenů. Stalo se tak například ve Vysokém Chlumci, skanzenu příbramského hornického muzea. Původně tu stála jen historická budova s torzem mlýnice. „Díky panu Mikyškovi se to podařilo dát dohromady. A to, co se bohužel nesehnalo v tom původním originálu, to pan Mikyška vyrobil,“ říká ředitel Hornického muzea Příbram Josef Velfl. 

Výroba jednoho kola trvá zhruba měsíc. Ze dřeva se vyřezávají skruže a lopatky a jednotlivé díly se poté zasazují do sebe jako stavebnice. Největším celistvým kusem dřeva je hřídel, na kterou se po opracování nabíjí železné kruhy. Základem práce sekerníka je přesnost. „U této práce je důležitá hlavně znalost geometrie a matematiky. Vše si musíte rozvrhnout, nakreslit si na šabloně jednotlivé díly, protože jak se přesně začne od začátku, takový je výsledek,“ zdůrazňuje František Mikyška. „Za ta léta už zná různé fígle, takže mu jde práce rychle od ruky a výroba toho kola se tak zkrátí. Když začínal, tak mu to trvalo mnohem déle,“ dodává jeho syn Jan. 

Sekernictví bylo kdysi běžným řemeslem. Sekerníci vyráběli nejen mlýnská kola, ale například i důlní rumpály nebo čerpadla. Základním nástrojem byla sekera a dláto. Františku Mikyškovi sice už pomáhá moderní technika, tradiční náčiní ale v dílně nesmí chybět. „Hlavně u těch památkově cenných věcí je potřeba, aby na tom opracované materiálu byla stopa po sekeře,“ uzavírá František Mikyška. 

Teď čeká sekerníka Mikyšku další výzva. Má vytvořit repliku vodního kola pro komoru dolu Anna o průměru pět a půl metru. Plně funkční dílo má ukázat návštěvníkům příbramského hornického muzea, jak se kdysi, před vynálezem páry, těžilo.

3 minuty
Reportáž Ivany Šmelové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 mminutami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 43 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 53 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...