Varnsdorf (Děčínsko) – Druhá železniční zastávka za půl roku se otevřela ve Varnsdorfu. Na rozdíl od zastávky Staré nádraží, která je blíže od centra než „hlavní“ varnsdorfské nádraží, slouží nová zastávka Pivovar Kocour především návštěvníkům soukromého pivovaru, jehož majitel její stavbu také financoval. Varnsdorfský starosta očekává, že ji využijí také turisté, a to z české i německé strany. V opačném případě hrozí, že bude zastávka Varnsdorf-Pivovar Kocour pro vlaky z Liberce konečná.
Za půl roku se počet železničních zastávek ve Varnsdorfu ztrojnásobil
Nová zastávka vznikla těsně před hranicemi na trati z Varnsdorfu do Seifhennersdorfu. Majitel varnsdorfského pivovaru Josef Šusta, který zastávku nechal postavit a s krajem dojednal zastavování vlaků, by měla sloužit nejenom návštěvníkům pivovaru, ale i lidem z širokého okolí. Podotkl, že o stavbu dvou nových zastávek ve městě stála i radnice. „Spoustě lidem se to zdálo jako bláznovství, bylo i spousta fandů,“ charakterizoval Josef Šusta své rozhodnutí „postavit si nádraží“.
Zastávka je výjimečná nejenom soukromým vkladem, ale také svojí podobou. Rozhodně nejde o standardní nástupiště s budkou a cedulí, kterých jsou v celém Česku stovky. Na jejím vzniku se podílela architektonická kancelář Domyjinak, která navrhla její výjimečnou výzdobu. „Inspirací formy zastávky nám byly historické pivní bedny, které navozují souvislost stavby s pivovarem, pro materiálové řešení z rezavého plechu pak industriální charakter areálu,“ přiblížil architekt Petr Šikola.
Zástupci Varsdorfu i Seifhennersdorfu zdůraznili, že od zastávky čekají, že do vlaků přivede více lidí. Zatím totiž jezdí po krátkém úseku z Varnsdorfu do sousedního města málo obsazené a německá strana uvažuje o jejich zrušení. „Je to jedno z míst, které se v budoucnosti doufám stane vyhledávaným turistickým cílem. Nejen zastávka, ale i pivovar. Jediný problém, který zatím máme, je ten, že zatím není zcela uzavřená záležitost, zda se tato zastávka nestane konečnou, zda bude trať i v budoucnu pokračovat do Seifhennersdorfu. Je to otázka peněz na německé straně,“ upozornil varnsdorfský starosta Martin Louka. Lepší než vlaky v německém úseku zrušit by přitom podle něj bylo prodloužit je do Eibau, kde je také pivovar. „Tato spojnice by byla turisticky velice zajímavá,“ podotkl starosta.
Trať z Varnsdorfu do Seifhennersdorfu do roku 2010 přitahovala pozornost provozem starých německých motoráků typu Uerdingen (o slavném typu motoráků čtěte zde). Potom ale spojení spadlo do linky Liberec–Varnsdorf–Rybniště/Seifhennersdorf a začaly zde jezdit novější jednotky dopravce, kterého si kraje a saský dopravní svaz vybraly v tendru.