Příběh torpédisty z Braníka, který na moři bojoval za císaře pána

Praha – Během první světové války nebojovali čeští vojáci jen na frontách v Rusku a Itálii nebo na dalších všeobecně známých místech, ale také na moři. Rakousko-Uhersko totiž mělo i válečné námořnictvo, kam část Čechů narukovala. Jedním z nich byl i František Lněnička. Narodil se v roce 1898 v Praze Braníku. Jeho i další osudy teď přibližuje výstava Naše moře v Národním technickém muzeu v Praze.

4 minuty
Za císaře pána bojoval i torpédista z Braníka
Zdroj: ČT24

František Lněnička se v roce 1913 šel učit jemným mechanikem. Podle Jaroslava Jelínka, autora výstavy v Národním technickém muzeum, se vyučil v roce 1917, a když mu bylo devatenáct let, musel narukovat. Byl totiž třetí rok války. „Výběrová komise ho zařadila přímo k námořnictvu. Zjistila, že je dobrý mechanik, vynikající, má vynikající prospěch, tak musel nastoupil k námořnictvu,“ říká Jaroslav Jelínek.

V Arzenálu v Pule prošel František Lněnička náročným výcvikem a v květnu 1918 se z něho stal torpédista. Sloužil například na bitevních lodích Viribus Unitis a Tegetthoff. Rakousko-uherští námořníci zakoušeli tehdy opravdu tvrdou službu. Měli nedostatek jídla i oblečení. Štěstím pro Františka Lněničku bylo, že za pár měsíců válka skončila.

Podle Jaroslava Jelínka z Národního technického muzea se po skončení 1. světové války František Lněnička zapojil do obrany mladého československého státu. S dalšími tisíci námořníky vedl boje na Slovensku proti Maďarské republice rad.

Maďarská republika rad

Dočasný státní útvar existující od 21. března do 1. srpna 1919. Jednalo se o komunistický stát s diktaturou proletariátu, který vznikl z Maďarské demokratické republiky. V čele Maďarské republiky rad stál komunista Béla Kun. Maďarská republika rad obsadila území jižního Slovenska, kde vytvořila 16. června Slovenskou republiku rad. Československé vojsko proti této ofenzívě na území ČSR zakročilo a okupované území bylo získáno zpět.

Zdroj: Wikipedie

František Lněnička se po válce odstěhoval do Brna, ale do Prahy se vrátil ještě v květnu 1945, kdy bojoval jako dobrovolník na barikádách. Jaroslav Jelínek, autor výstavy v Národním technickém muzeu připomněl, že vzpomínky Františka Lněničky se přímo nedochovaly. Jeho životopis ale napsala jeho dcera Jarmila Urbanová.

Výstava Naše moře je v Národním technickém muzeu přístupná do 30. 11. 2014

Češi v Rakousko-uherském válečném námořnictvu

Podle Jaroslava Jelínka, autora výstavy v Národním technickém muzeu se všeobecně uvádí, že každý desátý námořník Rakousko-uherského válečného námořnictva pocházel z Čech. Tento údaj vychází ovšem pouze z jazykového hlediska, tedy jde o podíl česky mluvících vojáků. Pokud bychom vzali v úvahu české Němce, byl by podíl námořníků z českých zemí podle Jaroslava Jelínka cca 15–20 procent.

Arnošt Zmeškal, ředitel muzea dopravy, v rámci Národního technického muzea připomíná další zajímavost: „Žijeme v zemi, kde nejběžnější pozdrav je ahoj. Málokoho napadne, že ahoj je námořnický pozdrav, a spousta lidí se diví, proč si říkáme ahoj. Řekl bych, že v Češích toho moře troška zbyla, a že máme k moři, byť žádné moře nemáme, kladný vztah.“

Válečná průmyslová výroba na území českých zemí

Vojenská mašinerie nepotřebovala jen vojáky, ale také průmyslové zázemí. Jaroslav Jelínek, autor výstavy z Národního technického muzea připomíná, že Praha jako nejprůmyslovější oblast českých zemí se do válečné výroby intenzivně zapojila. Kolbenova továrna a Křižíkova továrna dodávaly elektrotechnický materiál, například generátory, žárovky nebo elektrické kabely. Další pražské strojírny - jako Spojená pražská strojírna a firma Breitfeld a Daněk - zase dodávaly výtahy, parní turbíny a kotle.

Největším exponátem výstavy je námořní dělo – to je ale umístěno před budovou Národního technického muzea.

Uniformy a další zajímavosti výstavy

Výstava Naše moře se snaží přiblížit 1. světovou válku co nejkonkrétněji, z mnoha úhlů pohledu. Autoři se kromě života námořníků a technického vývoje samozřejmě věnují i průběhu válečných operací.

Jaroslav Jelínek, autor výstavy například upozorňuje na unikátní exponáty - osobní uniformy šlechtice a vysokého rakousko-uherského důstojníka Hieronyma Colloredo-Mansfelda. Ten pocházel z vedlejší větve rodiny Colloredů-Mansfeldů, z takzvané dobříšské větve. Colloredo-Mansfeld byl velice malé postavy, měřil pouhých 168 cm. Jeho uniformy ale byly velmi pompézní. Dalším zajímavým exponátem je admirálská uniforma následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda d‘Este. Ten se významně podílel na budování rakouského námořnictva.

A Arnošt Zmeškal, ředitel muzea dopravy při Národním technickém muzeu připomíná další lákadlo výstavy, modely válečných lodí: „Máme to štěstí, že tady je vystavena ve zkratce celá naše rakousko-uherská “marína„. Pan Zdeněk Tolar nám zapůjčil svoji sbírku, dlouhá léta staví modely naší rakouské “maríny„ v měřítku 1:100 a troufám si tvrdit, že jeho sbírka je jedinečná.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platí výstraha před ledovkou

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 10 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 12 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 13 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 14 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 15 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
včera v 20:39

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
včera v 20:19

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
včera v 20:04
Načítání...