Na sociálních sítích je denně 80 procent českých uživatelů internetu. Skokanem roku je Instagram

Podíl českých uživatelů internetu, kteří používají denně sociální sítě, se letos meziročně zvýšil o 11 procentních bodů na 80 procent. Průměrný čas strávený na nich stoupl o pět minut na 149 minut za den. Vyplývá to z průzkumu Ami Digital Index, který v dubnu provedla společnost Ami Digital a agentura STEM/Mark. I přes velkou oblibu lidé informacím na sociálních sítích příliš nedůvěřují, největší důvěře mezi všemi médii se podle průzkumu těší Česká televize, které věří 74 procent uživatelů.

Nejpoužívanějšími a nejznámějšími sociálními sítěmi zůstávají YouTube a Facebook, které zná 98, respektive 99 procent uživatelů. Znalost Instagramu se zvýšila o 11 procentních bodů na 92 procent.

„Premiantem mezi sociálními sítěmi je Instagram. Aktuálně je trojkou na trhu a novým formátem Instagram Stories se mu daří oslovovat mladší cílovou skupinu a současně zvyšovat aktivitu stávajících uživatelů, což je pro sociální sítě klíčový faktor,“ uvedl ředitel Ami Digital Vladan Crha. Instagram nebo Instagram Stories chce začít používat 43 procent uživatelů internetu.

Doba strávená na sociálních sítích roste podle partnera Ami Communications Marka Stránského díky stále se rozšiřujícímu obsahu, který nabízejí. „Přispívá k tomu i růst on-line gramotnosti v populaci a také nové formáty, jako například instagramové a facebookové Stories nebo WhatsApp Status,“ dodal.

Na Facebook několikrát měsíčně přispívá 59 procent českých uživatelů proti 61 procentům loni. Na Instagram přispívá 44 procent uživatelů proti 28 procentům v roce 2017. Na sociální sítě přistupuje 68 procent lidí vždy nebo většinou z mobilního telefonu, 57 procent z notebooku a 38 procent z PC.

Jsou oblíbené, ale nedůvěryhodné

I přes uvedená čísla Češi věří sociálním sítím nejméně ze všech typů médií, nejdůvěryhodnější jsou podle nich informace z rádií. Zatímco rozhlasovým informacím věří 73 procent lidí, informacím na sociálních sítích věří jen 43 procent. Sociální sítě přitom jako zdroj informací využívá 83 procent Čechů a je to třetí nejčastější způsob jejich využití po kontaktu s přáteli (89 procent) a zábavě (85 procent).

Klasickým webům věří 68 procent Čechů a televizním zprávám 62 procent lidí. Informacím v tisku věří 60 procent lidí. Největší důvěru mezi všemi médii má veřejnoprávní Česká televize, které důvěřuje 74 procent uživatelů. 

Průzkum se uskutečnil v dubnu formou on-line dotazníku na vzorku 511 lidí ve věku 15 až 59 let. Podle údajů NetMonitor je v ČR 7,77 milionu uživatelů internetu starších deseti let.