Václav Havel šéfredaktorem - nová cesta ke čtenáři

Praha - Noviny i magazíny sahají ve snaze přilákat více čtenářů k netradičním postupům a experimentům. Hospodářské noviny například oslovily Václava Havla, aby určoval redakční obsah jejich vydání ze 4. října. Zvláštní vydání si oproti běžnému dni koupilo o 70 procent čtenářů více.

„Chtěli jsme našim čtenářům ukázat současnost pohledem významné osobnosti naší moderní historie, a to se myslím povedlo,“ zhodnotil krok Hospodářských novin jejich šéfredaktor Petr Šimůnek. Václav Havel podle něj ovlivnil celý obsah novin zcela zásadně, nejednalo se jen o formální patronát.

Noviny podle představ bývalého prezidenta zaujaly i čtenáře, kteří si u stánku koupili deník v daleko větším množství než obvykle. Podle odborníků však zvláštní vydání dlouhodobější dopad na náklad listu mít nebude. Novinář Miloš Čermák to v Dobrém ránu s ČT přirovnal k filmům na DVD, které někdy dávají k novinám a časopisům. „Myslím si, že to byl zajímavý marketingový pokus prodat Hospodářské noviny ten konkrétní den,“ uvedl zase šéfredaktor MF Dnes Robert Čásenský.

Myšlenka s významnou osobností v čele redakce není zcela původní. Již dříve přišel s tímto nápadem britský The Independent, kterému dělal v květnu loňského roku šéfredaktora jednoho vydání zpěvák kapely U2 Bono Vox.

Noviny i časopisy se podobnými pokusy snaží přilákat nové čtenáře. „Noviny už nejsou jen nosičem nejaktuálnějších informací, jak jsme byli dříve zvyklí, ale posouvají se více k tomu, že dávají více věci do kontextu, píší o věcech v souvislostech a na větší ploše, než tomu bylo dřív. Myslím si, že je to trend, kterým se budou noviny ubírat dál,“ předpokládá šéfredaktor Šimůnek.