Švandovo divadlo chystá premiéru první české hry, jejíž dialogy „napsala“ umělá inteligence. Inscenace AI: Když robot píše hru vznikla ve spolupráci s Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy a připomíná sto let od uvedení hry R.U.R. od Karla Čapka, v níž slovo „robot“ poprvé zaznělo.
Když robot píše hru, má nechtěný smysl pro humor a dost myslí na sex
Novinka líčí radosti a strasti každodenního života z pohledu robota. Postavená je na rozhovoru robota s člověkem, dialogy vygenerovala umělá inteligence. Hra je prvním viditelným výsledkem výzkumného projektu THEaiTRE.
„Vznikl díky spolupráci Švandova divadla s Ústavem formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty UK,“ uvedl o projektu režisér inscenace Daniel Hrbek.
Text napíše, podtext mu nic neříká
Počítačový autor nejprve načetl osm milionů skutečných dokumentů, na jejichž základě měl za úkol sestavit vlastní originální text. Lidé zadali základní parametry, tedy kdo, kde a s kým mluví, a nahodili dvě úvodní repliky. Algoritmus na ně navázal co nejpravděpodobnějším způsobem s využitím toho, co načetl.
„Odhadne, jaká by měla být struktura textu, jaké by mělo být téma. A pak už slovo po slově generuje pokračování,“ upřesnil Rudolf Rosa, výzkumný pracovník z Ústavu formální a aplikované lingvistiky.
Podle divadelního dramaturga Davida Košťáka se ale neživý začínající dramatik bez lidské pomoci neobešel. „Občas prohodil ženské a mužské postavy nebo na něčem ulpěl, takže dialog ztratil smysl. Oříškem, který zatím s obtížemi louská, je také podtext – fakt, že nejde jen o to, co v divadelní hře postava říká, ale co tím ve skutečnosti myslí,“ upřesnil Košťák.
„Na rozdíl od někdy svéhlavých živých autorů ale stačilo počítači ukázat místo, kde ztratil nit, a on začal od příslušného bodu hned vytvářet text nově,“ dodal.
Jako uklouznout na slupce od banánu
Text vznikal v angličtině, do češtiny ho převáděl strojový překlad. Ze zhruba padesátky vygenerovaných dialogů jich divadelníci vybrali osm a seřadili je tak, aby držely ucelený příběh o robotovi v lidské společnosti.
Výsledek se podle divadelníků dá přirovnat k absurdnímu divadlu. Občas nečekaně mění téma, repliky se zdají nelogické. Dramaturgie narážela i na další nečekané potíže. „Načetl spoustu scénářů, takže pracuje s tím, co se objevuje nejčastěji. Takže se téměř každá situace vyvinula do pohlavního styku, protože z hlediska statistiky se objevuje nejčastěji,“ poznamenává Košťák.
Právě nezáměrné chyby dodávají textu nezamýšlený humor. „Dialogy jsou občas opravdu legrační, přestože umělá inteligence neumí vytvářet vtip cíleně a nerozumí, že vygenerovala něco vtipného. Je to podobné, jako když někdo uklouzne na slupce od banánu,“ srovnává Rosa.
Premiéra hry AI: Když robot píše hru připadá na 26. února, diváci ji budou moci zhlédnout zdarma on-line. Česká centra budou inscenaci sdílet prostřednictvím sociálních sítí také do zahraničí, doplnit by ji měly strojové překládané titulky. V plánu je i doprovodná debata s odborníky.
V plánu je televizní seriál
Projekt THEaiTRE nadále pokračuje, cílem je nechat umělou inteligenci napsat celovečerní divadelní hru, nejen sled scének. Pokud se to podaří, na jeviště se dostane už v roce 2022. „Čeká nás ještě mnoho práce na zlepšování generování a chceme zkusit i několik souvisejících experimentů. Například by nás zajímalo, zda by náš postup šel použít pro generování scénářů televizních seriálů,“ naznačuje další plány Rudolf Rosa.
Nicméně dramaturg David Košťák se nedomnívá, že by chytrý software v nejbližší době zcela nahradil živého dramatika. „Ale v budoucnosti by třeba mohl fungovat jako jeden z nástrojů, které má autor k dispozici,“ připouští.
Umělá inteligence se stala spoluautorem i v dalších oblastech české kultury. Dokázala už třeba dokončit skladbu podle nalezeného fragmentu díla Antonína Dvořáka. A Český rozhlas nedávno zveřejnil pět nových povídek napsaných umělou inteligencí.