Přežít svůj život: Berte na vědomí své podvědomí

Surrealismus a psychoanalýza nejsou zrovna pojmy, kvůli nimž by diváci trhali dveře od biografů, několikaminutový potlesk publika na filmovém festivalu v Benátkách by už mohl být větším lákadlem, pokud nepostačí jméno Jana Švankmajera. Jeho psychoanalytickou komedii Přežít svůj život není třeba přežít jen proto, aby si člověk udělal další intelektuální zářez, ale díky tvůrcově hravosti, fantazii a laskavé (sebe)ironii je možné si ho užít. Devadesát minut Švankmajerova snímku život rozhodně spíš prodlužuje, než zkracuje, i když název napovídá, že to první není vždycky lehké.

Po vzoru knižních předmluv uvádí i Švankmajer svůj snímek prologem (podobně uvedl už Šílené), jehož je autorem i protagonistou. Dámy a pánové, nesehnali jsme dost peněz, nejde o formální experiment, ale o chudinskou náhradu, vysvětluje divákům a k jejich překvapení zakončí proslov poskakováním s maňáskově trhanými pohyby. Nejde o sebestřednou exhibici, ale o úsměvný pohled sám na sebe, který uvozuje úsměvný pohled (nikoli parodii, zdůraznil) na psychoanalýzu.

Rehabilitace snu

2 minuty
Reportáž Maria Kubaše
Zdroj: ČT24

Onou „chudinskou náhradou“ je „večerníčková“, papírková metoda, kterou je film, včetně předmluvy, vytvořen. Švankmajer se jen nepiplal s kreslenými figurkami, ale s fotografiemi herců (a logicky sebe v prologu). „Tu techniku jsem původně opravdu zvolil, protože jsem si myslel, jak říkám v úvodu, že ušetříme nějaké peníze. Ale pak jsem pochopil, že dává i nové možnosti, které v literárním scénáři nejsou, a to možnost použít koláž, čímž do filmu pronikla fantaskní poloha snových symbolů,“ vysvětlil Švankmajer, který je podepsán pod scénářem i režií snímku.

Sen hraje v jeho filmu důležitou roli, jak koneckonců dokládá už motto snímku, vypůjčené od prokletého básníka Gérarda de Nervala: Sen je druhý život. Film je jakousi rehabilitací snů,„ které civilizace odhodila na periferii lidského života“, přestože, upozorňuje Švankmajer, mají svůj nemalý význam. Pro hlavní postavu filmu, Milana, dokonce fatální – sen se opravdu stane jeho druhým životem, který ten první zásadně ovlivní.

„Jsem třetí oko, řapík lékařský, Karel Marx…“

Sen a skutečnost se ve snímku prolínají, hranice mezi nimi není vždycky ostrá. Přežít svůj život ale není koláží snových představ, má svůj jasný příběh, v němž je vše snové vysvětleno, možná až příliš doslovně. Milanovo spánkové setkávání s Evženií (Evou, Eliškou…), s jejím synem Petříčkem, s jeho vlastním superegem, ale i reálný život s manželkou, nudná úřednická práce jsou doprovázeny výtvarnými náznaky.

Snášející slepice, šťavnatá jablka, plyšový medvídek s předimenzovaným přirozením, Evženiina (Evina, Eliščina…) kabelka, tleskající ruce, šéfova psí hlava jsou často „jen“ vtipným obrazovým ztvárněním dějů a myšlenek, častěji ovšem symboly odkazujícími k Freudově a Jungově učení. Ani oba páni nechybí, na fotografiích v ordinaci psychoanalytičky, k níž Milan dochází, svérázným způsobem komentují, co si pod sebou na kanapi musí vyslechnout.

„Psychoanalýza nás uvádí do světa našeho nevědomí, do obrovské oblasti naší psychiky, kterou lidé stále ještě nejsou ochotni brát vůbec na vědomí,“ vysvětlil Švankmajer. „Mě psychoanalýza zajímá jako výkladový systém, který nám pomáhá orientovat se ve světě, v lidské psychice, protože ta se utvářela původně na základě nějakých symbolů, než dostala verbální podobu.“

Sladký život?

Teprve pochopení symbolů ve snech přivede Milana k úplnému pochopení jeho nesnového života, protože spojení snů a reality přináší plnohodnotný život, odkazuje Švankmajer ve filmu k dalšímu mysliteli, tentokrát k německému autorovi Georgu Christophu Lichtenbergovi. Literárními, psychoanalytickými nebo filozofickými narážkami je snímek prošpikován, už sám název (a s ním spojená pointa příběhu) souvisí s Felliniho Sladkým životem – se sebevraždou jako paradoxní možností ochránit se před životem. 

Nejde ale jen o prostý odkaz, poselství filmu je podle Švankmajera obšírnější: „Smrt a život si v téhle civilizaci trochu vyměnily místa. Strach ze života je možná silnější než strach ze smrti, která je všude zobrazována. Je čím dál tím těžší život prožít, zvláště v nějaké důstojné poloze, v nějaké integritě.“

Scénář a režie: Jan Švankmajer; kamera: Jan Růžička, Juraj Galvánek; hrají: Václav Helšus, Klára Issová, Zuzana Kronerová, Daniela Bakerová, Emília Došeková, Marcel Nemec, Jan Počepický, Jana Oľhová, Pavel Nový, Karel Brožek. Film vznikl za podpory České televize. Film o filmu

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Elton John albem podpořil queer lidi, v Rusku ze stejného důvodu vadí

Elton John vydal nové album. Desku Who Believes In Angels? (Kdo věří v anděly?) nahrál společně s Brandi Carlileovou, s níž loni vydal singl nominovaný na Oscara. Shodou okolností v době vydání nahrávky, kterou rezonuje queer tematika, označil Putinův režim za nežádoucí zpěvákovu nadaci kvůli oslabování „tradičních“ hodnot.
před 5 hhodinami

Zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková

Po několikaletém boji s rakovinou zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Webu Blesk.cz to potvrdil její otec Felix Slováček. Bylo jí 29 let. Proslavila se především jako muzikálová zpěvačka a herečka.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Výstava britské kontrarozvědky představuje „oficiální tajemství“

Britská kontrarozvědka uspořádala v Londýně mimořádnou výstavu s názvem „MI5 – Oficiální tajemství“. U příležitosti 115 let své existence kontrarozvědka spolu s Národním archivem představuje slavné špiony i nejznámější odhalené případy. Jedním z nich je například agent StB a KGB z Československa Václav Jelínek, který byl posledním zatčeným komunistickým špionem v Anglii před pádem železné opony. V Británii o něm právě vychází kniha.
před 18 hhodinami

Dvě ceny Anděl má Vladimír Mišík za Vteřiny, měsíce a roky

Ceny Anděl zhodnotily loňskou hudební produkci na české scéně. Dvě sošky patří písničkáři Vladimíru Mišíkovi, který se díky albu Vteřiny, měsíce a roky stal nejlepším sólovým interpretem. Sólovou interpretkou roku je Kateřina Marie Tichá, kapelou Monkey Business. Viktor Sheen, který obdržel nejvíce nominací, ovládl kategorii rap.
5. 4. 2025Aktualizováno5. 4. 2025

Hrady a zámky se zaměří na zdobení kraslic i původní odkaz Velikonoc

Některé hrady a zámky ve svém programu zohledňují Velikonoce. Třeba Karlštejn poprvé zve děti na velikonoční dílničky. A zatímco Konopiště sází na původní význam svátků, Žďár nad Sázavou na téma znovuzrození a Valtice podpoří skláře. Kromě velikonočních akcí hrady a zámky odhalují také novinky pro celou sezonu. Některé památky se plně otevřou návštěvníkům v sobotu 5. dubna, někde už sezona začala.
5. 4. 2025

Divadelní premiéry: Dvě Figarovy svatby, Sekyra i Eva Pilarová

Březnové divadelní novinky přinášejí vůbec první adaptaci knihy Ludvíka Vaculíka Sekyra nebo autorské představení o Evě Pilarové. Na tuzemských jevištích se potkávají také dvě Figarovy svatby a vrací se klasické kusy jako Krysař, Golem či Pygmalion. Přehled premiér vychází z reportáží odvysílaných v Událostech v kultuře.
4. 4. 2025

Springsteen vysype ze šuplíku sedm dosud nevydaných alb

Americký zpěvák a kytarista Bruce Springsteen oznámil, že najednou vydá sedm alb. Jde o dokončené, ale nikdy nezveřejněné nahrávky z jeho archivu. Nejstarší vznikla začátkem osmdesátých let. Jako ochutnávku už k uším posluchačů vypustil píseň Rain in the River.
4. 4. 2025

Československá předválečná tajná služba měla svoje agentky

Evženie a Elisabeth byly dvě zhruba pětadvacetileté dívky, které na přelomu třicátých a čtyřicátých let pracovaly pro Československou tajnou službu. Elisabeth získávala informace v advokátní kanceláři v Ratiboři a zbrojovce v Dessau. Gestapo ji ale odhalilo a nechalo popravit. Evženie byla také zatčena, ale později propuštěna. Jejich osudy mapuje nová výstava ve Znojmě.
4. 4. 2025
Načítání...