Recenze: Jiří Sopko, Pavel Šmíd / Učitel a žák

Alena Potůčková, kurátorka výstavy a ředitelka galerie, umí na malém prostoru přímo kouzla. Tak při návštěvě roudnické Galerie moderního umění shlédnete nejen výstavu, kterou jste si vybrali, ale také pokaždé trošku jinak nainstalovaný unikátní výběr z výjimečné sbírky moderního umění, kterou bezesporu galerie má, navíc tentokrát pak několik letících exponátů z velmi unikátní proběhlé výstavy Jiřího Kubového Ve vzduchu (setrvaly zde některé objekty – ptáci, zavěšení vysoko pod stropem). A aby toho nebylo málo, tak v prvním prostoru galerijní budovy…

…Vás dozajista zaujme a asi i překvapí výstava ornagramů Jiřího Němce Moje zahrady, na kterých autor představuje zcela svobodný pohyb drobného hmyzu, ptáků, včel i dalších živých součástí našeho okolí coby až opravdu ornamentální výtvarné dílo, velebící přírodní prostředí a úkazy okolo nás.

Hlavní výstava probíhá ve druhé polovině výstavní haly, která je vhodně i vtipně rozdělena vloženými dělicími výstavními stěnami tak, aby byl umožněn celkový pohled na výstavu celou i na její jednotlivé segmenty. Kurátorka tuto nepříliš složitou prezentaci zatěžkala řadou zajímavých úkolů. S těmi se bezprostředně na výstavě setkáme.

Otevřela vždy přitažlivé téma učitele (mistra) a žáka, kdy se nejen v textu v příjemném malém katalogu pokouší tento odvěký vztah analyzovat a vymezit. Oznamuje také, že tato výstava je zahájením dlouhého výstavního záměru, vlastně cyklu, který bude opravdu zajímavé sledovat. Nechala navíc oba protagonisty výstavy promluvit v krátkých textech, které katalog nabízí, i když Sopkův text je opravdu krátký a Šmídův naopak zajímavě vzpomínkový.

  • Jiří Sopko / Modří muži zdroj: GMU Roudnice nad Labem
  • Jiří Sopko / Trojice zdroj: GMU Roudnice nad Labem

Pokusila se ohraničit také obě dvě generace, ze kterých bezesporu věkově přece jen vzdáleni autoři pocházejí. Přiblížila nejen onen filosofický náboj a analýzu vztahů, které vždy nějakým způsobem mezi učitelem a žákem vznikají, zejména na vysokých uměleckých školách, připomenula také nevtíravě dobu, ve které oba dva dozrávali, a její přednosti i zápory.

Nevynechala také úvahu o nezbytnosti malby, kde se snad i určitou shodou okolností oba autoři svým způsobem podobají, vyjadřujíc se navenek právě v podstatě hlavně či dokonce jenom malbou samotnou. S tím přímo souvisí i úvaha o určitém druhu smutku i o vyjádření skutečné samoty, ve které se autoři pohybují a v tomto případě konkrétně i tvoří (oba dva…).

Nevynechala ani připomínku zajímavého jevu, že jak Sopko, tak Šmíd tvoří prakticky stále uzavřené tematické (a u Šmída i formálně) uzavřené serie. Vzájemně, pro vztah mezi divákem a autorem, se jedná o určitou výhodu a v tomto případě, u souběžné výstavy dvou tvůrců, i výhodu pro vyznění a zaměření i instalaci výstavy samotné.

  • Pavel Šmíd / Lampy zdroj: GMU Roudnice nad Labem
  • Pavel Šmíd / Barel zdroj: GMU Roudnice nad Labem

Nevznikla tu tedy jakási orgie spřízněnosti, roztrhaná nejrůznějšími symboly či odlišným technologickým zpracováním, ale harmonická prezentace dvou zralých tvůrců. Navíc dokonalost instalace dává divákovi možnost si nadávkovat zážitky podle vlastní chuti. Do Roudnice se vyplatí zajet – potvrdíte si Sopkovo neutuchající mistrovství a poznáte nového, v pražských mladých galeriích již známého, dynamického a kvalitního autora. Myslícího.

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, otevřeno denně kromě pondělí 10.00 – 12.00, 13.00 – 17.00 hodin. Výstava potrvá do 30. října 2011. Rychlá doprava elektrickými příměstskými vlaky z Masarykova nádraží.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Animovaný dětský démon pohlíží na Západ. V Číně vydělal miliardu dolarů

Nejvýdělečnějším čínským filmem všech dob se stal snímek Ne-ča: Dítě démonů dobývá moře. Premiéru měl letos na konci ledna a za pár dní utržil přes miliardu dolarů. Doma je film zdrojem národní hrdosti, v zahraničí, zejména směrem k Hollywoodu, ukazuje ambice čínské kinematografie.
před 7 hhodinami

Nejvíce nominací na ceny Anděl posbíral opět Viktor Sheen

Stejně jako v minulém ročníku vede nominace na hudební ceny Anděl rapper Viktor Sheen. Obdržel tři. Šanci získat po dvou soškách mají dále Kateřina Marie Tichá, Vladimír Mišík, Monkey Business, Bert & Friends nebo Smack a P Money. Vítězové vzešlí z hlasování členů České hudební akademie budou známi 5. dubna v přímém přenosu České televize.
před 13 hhodinami

„Sbalte si věci, začala válka.“ Výstava přibližuje osudy ukrajinských umělců i dětí

I téměř tři roky po začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu stále rezonují v tvorbě mladých ukrajinských umělců témata jako válka či život v exilu. Své příběhy teď tvůrci představují na pražské výstavě s názvem Svoboda navzdory.
před 18 hhodinami

Buffy opět přemůže upíry, její návrat by ale divákům krev pít neměl

Na obrazovky se vrátí seriálová postava, která si na přelomu milénia získala i spoustu českých fanoušků. Chystá se totiž reboot Buffy, přemožitelky upírů, navíc opět se Sarah Michelle Gellarovou, kterou tato role proslavila. Část reakcí na „další kapitolu v Buffyverzu“ je nadšená, část se ptá, jestli si „upíří“ hrdinka spíš nevyláme zuby.
12. 2. 2025

Severokorejští uprchlíci chtějí prorazit s K-popem. V KLDR by riskovali trest smrti

Ve Spojených státech se letos chystá prorazit nová kapela z Jižní Koreje. Jmenuje se 1Verse (čti Universe čili vesmír) a dva z jejích pěti členů se narodili v KLDR. Mluví se tak o ní jako první K-popové chlapecké skupině, s níž vystupují severokorejští uprchlíci. V jejich rodné, totalitní zemi je K-pop zakázaný pro svůj údajně zhoubný vliv, za poslech této hudby hrozí roky nucených prací, za pašování i trest smrti.
12. 2. 2025

Trosky čekají hráče Kingdom Come. Snad je nepřekvapí zřícenina, říká kastelánka

Hrad Trosky v Českém ráji se chystá na vyšší návštěvnost turistů z celého světa. Odehrává se na něm totiž část druhého pokračování úspěšné české videohry Kingdom Come: Deliverance. Středověké Čechy virtuálně prozkoumává více než milion hráčů z celého světa.
11. 2. 2025

Co dělala AI? Oscar bude chtít nejspíš znát podíl umělé inteligence

Snímky Brutalista, Emilia Pérez či Duna: Část druhá mají několik věcí společných. Všechny mohou získat Oscara za rok 2024 pro nejlepší film a všechny se staly příspěvky do pokračující diskuse o přiznaném využití umělé inteligence ve filmech. Americká Akademie filmového umění a věd, která prestižní filmové ocenění uděluje, zvažuje, že oznámení o „spolupráci“ s AI uloží filmařům jako povinnost.
11. 2. 2025

Sluníčko propaguje nevzdávání se, představuje Boroš novou desku

Hudebník Jan Boroš svou tvorbu označuje jako pomalé a smutné písničky o lásce. S projektem Čáry života nyní vydal druhé album Sluníčko, které podle něj zachycuje cestu k nalezení nového místa v životě.
10. 2. 2025
Načítání...