Letecká doprava má stále problémy. Energetická agentura proto zhoršila prognózu pro trh s ropou

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) zhoršila výhled poptávky po ropě na letošní rok. Kvůli propadu zájmu o leteckou dopravu se poptávka celosvětově sníží v meziročním srovnání o 8,1 milionu barelů ropy denně na 91,9 milionu barelů denně. IEA to ve čtvrtek uvedla ve své pravidelné měsíční zprávě. Podobně o den dříve Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) zhoršila svůj výhled pro letošní rok.

Proti předchozímu předpokladu zredukovala agentura výhled letošní poptávky o 140 tisíc barelů za den. Šlo o první zhoršení za posledních několik měsíců. Nadále má přitom za to, že spotřeba ropy bude příští rok o něco nižší než loni.

„Hlavním důvodem je poptávka po leteckém palivu,“ konstatovala IEA ve své zprávě. „V dubnu klesl meziročně počet leteckých osobokilometrů o 80 procent a v červenci byl schodek stále 67 procent. Letecká a silniční doprava, tedy klíčové složky poptávky po ropě, se nadále potýkají s problémy,“ dodala agentura, která sídlí v Paříži. Zároveň zmínila, že poptávka Číny po ropě se rychle zotavuje. 

Na špatnou situaci v letecké dopravě upozornil i kartel OPEC. „Letecké palivo bude podle většiny prognostiků v roce 2021 jen s obtížemi dohánět propad poptávky,“ uvedl.

Zároveň odhadl, že letos poptávka po ropě klesne o 9,06 milionu barelů denně, zatímco v červenci pokles odhadoval na 8,95 milionu barelů denně.

Pokles poptávky zapříčiněný poklesem mezinárodního cestování částečně kompenzovalo oživení průmyslu a prodeje přes internet, které podpořily silniční nákladní dopravu. Agentura nicméně čeká, že příští rok nedosáhne spotřeba ropy úrovně z roku 2019.

Dodávky ropy v červnu převýšily poptávku. Nastolení rovnováhy na trhu bude podle IEA komplikovat právě nejistota ohledně budoucí poptávky a zvyšování těžby v klíčových producentských zemích. Produkce ropy se zotavuje ve Spojených státech, Kanadě a v Brazílii.

Výhled: Letecky přepravených pasažérů v Evropě ubude o 60 procent

Počet letecky přepravených pasažérů v Evropě letos klesne o 60 procent, odhadlo ve čtvrtek Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Ohroženo je kvůli tomu zhruba sedm milionů pracovních míst v odvětví letecké dopravy a turistického ruchu. Aktuální výhled IATA zdůvodnila přetrvávajícími omezeními cestování a obavami z druhé vlny pandemie nemoci covid-19.

V červnu IATA odhadovala pokles letošní poptávky po leteckém cestování na polovinu a tehdy také předpovídala, že ohroženo je šest až sedm milionů pracovních míst ve zmiňovaných odvětvích. Letecká doprava v Evropě se v posledních týdnech zotavovala, avšak méně, než by si aerolinky s ohledem na letní sezonu přály.

S&P řadí do investičního stupně dluhopisy jen tří aerolinek

Ratingová agentura S&P Global Ratings řadí do investičního stupně dluhopisy pouze tří leteckých společností – amerických Southwest Airlines, irského Ryanairu a britského easyJetu. Všechny tyto aerolinky jsou nízkonákladové, zaměřují se na lety na krátkou vzdálenost a mají dostatek hotovosti, uvedla agentura.

Odhaduje, že letecká přeprava cestujících letos kvůli pandemii nemoci covid-19 klesne o 60 až 70 procent.

  • Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému podniku či jinému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu. Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímán v očích věřitelů a tím je i pravděpodobnější, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.
  • Zdroj: ČTK

S uvolňováním karanténních opatření vykazuje oživení vnitrostátní letecká doprava, mezinárodním letům se lidé nicméně dál vyhýbají. Letecké společnosti, které provozují mezinárodní lety na dlouhou vzdálenost, jako jsou například American Airlines, United Airlines a Delta Air Lines, patří k těm, na něž pandemie dopadla nejtíživěji. Náklady jsou nuceny financovat prostřednictvím úvěrů.

Před koronavirovou krizí byla třetina portfolií světových aerolinek ohodnocena stupněm B+ a nižším, teď se ale počet těchto portfolií zvýšil na dvě třetiny, uvedla ratingová agentura. Stupeň B+ je horní hranicí vysoce spekulativního pásma.