Šíření koronavirové nákazy dopadá i na české firmy. Vláda projedná podporu

3 minuty
Šíření koronavirové nákazy dopadá i na české firmy. Vláda zvažuje, jak pomůže
Zdroj: ČT24

Česká vláda zvažuje, jak pomoci podnikatelům. Půjde zřejmě o bezúročné půjčky s ročním odkladem, které se budou poskytovat prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB). Šíření nákazy ve světě má dopad nejen na podniky čekající na zboží z Číny, kde přerušila výrobu řada průmyslových společností. Omezení pociťují i logistické společnosti. A to jak ty, které přepravují zboží mezi Českem a Čínou, tak i ty působící v Evropě. Tuzemské firmy hlásí problémy i kvůli rušení velkých světových veletrhů a konferencí.

Logistická firma Gefco přepravuje zboží po celém světě – díly pro automobilový průmysl, textil, spotřební zboží, ale i kosmetiku. A to jak po silnici a železnici, tak i námořní a leteckou dopravou.

„Například u letecké přepravy momentálně operuje jen velmi malé množství aerolinek, takže ty kapacity jsou poměrně rychle vyčerpány. A pokud se podíváme na námořní přepravu, tak rejdaři v tuto chvíli nabízí velké množství volných kapacit, je to právě z důvodu útlumu průmyslu v Číně,“ říká marketingový manažer Gefco Tomáš Brada.

Menší množství přepraveného zboží vidí hlavně směrem z Číny. „Z Číny ročně dovážíme zboží za víc než pět set miliard korun a mnoho z těchto dodávek je teď buď pozastaveno, anebo přichází s velkým zpožděním, a to samozřejmě českým firmám způsobuje velké problémy,“ konstatuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.

„Ze statistiky a v porovnání období loňského a letošního ledna a února je patrný pokles vývozu i dovozu zboží mezi Českou republikou a Čínou,“ potvrzuje i tisková mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková. Pokud porovnáme podané dovozní přihlášky k celnímu řízení, nastal podle ní v únoru 2020 viditelný pokles o šedesát procent jak oproti měsíci lednu, tak především vůči stejnému měsíci předchozího roku, a to o téměř 75 procent.

„Ještě výraznější schodek v počtu zásilek bude určitě v březnu, což je už alarmující,“ říká ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky Petr Rožek. Vysvětlil, že teprve teď přichází vlna poklesu u přeprav po moři. Ta je vzhledem k délce přepravy až šest týdnů mnohem pomalejší, ale bude o to mohutnější.

„Situaci bude komplikovat i obvyklé řešení ze strany námořních dopravců, tedy rozředění jízdních řádů, rušení odjezdů, častější překládky po cestě a podobně,“ dodává Rožek.

Vliv situace na finanční kondici logistických a spedičních firem vykresluje i jedna z nebankovních společností.

„V posledních dvou týdnech se na nás logistické firmy obracejí ve zvýšené míře, některé dny tvoří i 60 procent našich poptávek. Hodně z nich řeší, že nemají aktuálně dostatek peněz na svůj provoz. Požadované částky se pohybují ve statisících korun,“ řekl šéf komunikace společnosti Acema Michal Petřek.

A dodává, že druhou nejčastější poptávkou ze stran speditérů a logistiků je konsolidace jejich dosavadních úvěrů, aby zlevnili celkové náklady.

České pivovary vyčkávají, zda koronavirus dopadne na jejich export

Obavy z dalšího vývoje mají teď i firmy, které exportují svoje zboží do Itálie. Například pivo, které teď v jihočeském pivovaru v Třeboni zabalí, odveze příští týden kamion do Říma. Ročně do Itálie dodávají až dva tisíce hektolitrů. Zatím jim italští odběratelé zakázky nezrušili.

„Vliv to mít může na export piv do Itálie, ale prozatím jsme žádný nezaznamenali,“ říká exportní manažerka třeboňského Pivovaru Regent Tereza Potužáková. Jejich obavy ale rostou zároveň s počty nakažených ve světě.

„Podle mého úsudku, koronavir, a nevíme, co vlastně ještě všechno způsobí, sníží celkově světovou ekonomiku a tím pádem i poptávku po dražším exportním pivu v daných zemích,“ míní sládek Pivovaru Regent Jaromír Čeleda.

Podobně je na tom i plzeňský pivovar. V Itálii má tři sesterské podniky, a to v Bari, v Římě a v severoitalské Padově. Zatím vaří ve všech. Za zvýšených bezpečnostních opatření.

„Neumožňují vstup externím návštěvníkům. Co se týče hygienických opatření, tak ta jsou samozřejmě zvýšená, stejně jako u nás v pivovarech. A zaměstnanci Peroni, kteří byli v těch posledních dnech v rizikových oblastech, tak zůstávají doma,“ popsal mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.

Rušení veletrhů

České společnosti se potýkají ale i s tím, že kvůli epidemii se nekonají některé významné světové veletrhy. Třeba firmě Production 1 jen během jednoho dne klienti zrušili tři konference. Připravovali se na ně téměř půlrok.

„Tohle je pro nás existenční problém, protože pokud se zakážou kulturní akce, tak v podstatě nemáme práci,“ říká jednatel firmy Production 1 Jan Zdeněk.

Podle odhadu mohou čeští vystavovatelé přijít až o 450 milionů korun. O pomoc požádají vládu. 

Jak v pátek uvedl a v sobotu v Událostech ČT znovu potvrdil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), stát poskytne podnikatelům postiženým koronavirem finanční podporu v celkovém objemu 600 milionů korun. A to prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB). A nevylučuje, že ji případně navýší až na miliardu. Zvažují se bezúročné půjčky s ročním odkladem splátek a splatností dva roky a také se chystají záruky nebo přímé dotace.

Na speciálním programu COVID úvěr přes víkend pracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (ČMZRB) a v pondělí jej posoudí vláda.

Podle ministra se bude podpora týkat například podniků, které kvůli nákaze přišly o obchodní zakázky v Itálii nebo v Číně. Dále se bude týkat dopravců kvůli poklesu přeprav nebo podnikatelů, kteří doplatili na zrušení veletrhů. „Půjde o 650 tisíc až 15 milionů korun pro jeden subjekt,“ uvedl Havlíček. „Žádosti o COVID úvěr by ČMZRB začala přijímat do měsíce od schválení programu vládou,“ dodal.

Speciální tým na ČMZRB připravuje podle ministra peníze ihned, aby postižené firmy mohly okamžitě sáhnout pro zdroje, které budou v nějakém režimu později vracet, ale s odkladem. 

Z COVID úvěru by malé a střední podniky mohly financovat drobný majetek či zásoby, firmy starší tři let například i mzdy nebo pohledávky. „Žádosti o podporu by měla posuzovat komise složená z expertů ministerstva a ČMZRB,“ dodal náměstek ministra průmyslu a obchodu pro evropské fondy Marian Piecha.

„S cestovními kancelářemi se bude jednat v pondělí, kdy se sejdeme se všemi hlavními svazy a asociacemi a budeme chtít slyšet, do jaké míry se jich to skutečně dotýká, abychom začali i trochu počítat, jaké by ztráty mohly být, a budeme se snažit pro ně také vymyslet nějaký program. Nevylučujeme, že by opět mohl být spojený s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou,“ řekl v sobotních Událostech ministr Havlíček.

Ministerstvo chystá i další formy podpory a průběžně poskytuje potřebné informace, informace jsou k dispozici přes rozcestník s kontakty na jeho webu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...