Profitovat bude český letecký průmysl i ekonomika, hodnotí svou spolupráci GE a ČVUT

Rozšíření spolupráce ČVUT a společnosti GE Aviation povede k rozvoji leteckého průmyslu v Česku a upevní postavení ČVUT v oblasti průmyslu 4.0. Studenti strojní fakulty se budou podílet na testování a vývoji modelu údržby turbovrtulového motoru, který v Česku bude americká firma vyrábět. Na tiskové konferenci to uvedli zástupci univerzity i firmy.

Vysoká škola, která otevírá nový studijní program zaměřený na letectví a vesmír, chce vzdělat ročně zhruba 50 absolventů. Jeho součástí budou high-tech letecké poznatky, které vzejdou ze spolupráce s GE Aviation.

ČVUT je první vysokou školou v regionu střední a východní Evropy, kterou si GE pro takto úzkou spolupráci vybrala. Podle děkana strojní fakulty Michaela Valáška takto velkoryse koncipovanou smlouvu nemá s GE žádná univerzita na světě.

Děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Podle děkana povede spolupráce k rozvoji leteckého průmyslu v tuzemsku, už nyní je vidět více než dvojnásobný nárůst zájmu studentů o výuku konstrukce leteckých motorů.

„Spolupráce se odrazí nejenom ve výsledcích výzkumu, ale s jistotou nabídne našim studentům i šanci, aby se aktivně zapojili do velmi zajímavých aktivit, které povýší jejich dosavadní studijní zážitky na zcela nový stupeň,“ dodal rektor ČVUT Vojtěch Petráček. 

GE Aviation pomůže ČVUT s budováním a provozem nové infrastruktury pozemních a leteckých zkušeben. Odborníkům a studentům firma umožní přístup do své softwarové platformy Predix. GE Aviation univerzitě také poskytne školení a předá znalosti související s konstrukcí turbovrtulových motorů a jejich digitálním modelováním.

2 minuty
Události: Šance pro studenty ČVUT
Zdroj: ČT24

Studenti budou shromažďovat a analyzovat takzvaná big data na základě výstupů z provozu a testování motorů. Získané poznatky poslouží k včasné identifikaci potenciálních servisních zásahů ještě předtím, než nastanou. Na základě analýzy dat také vyvinou z modelu digitální systém pro sledování provozu motorů.

Obě strany čekají, že ze synergií GE a ČVUT může profitovat český letecký průmysl a konkurenceschopnost domácí ekonomiky.

Motor Advanced Turboprop
Zdroj: GE Aviation

„Je to skvělý projekt, který propojuje vysoké školství s průmyslem. Spolupráce přinese rozvoj letectví a kosmických technologií a dojde i k propojení s postupy průmyslu 4.0,“ dodal předseda vlády v demisi Andrej Babiš (ANO).

Kde bude nový závod na vývoj a výrobu turbovrtulových motorů?

V říjnu 2016 podepsala vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) investiční smlouvu se společností GE, v níž se americká firma zavázala postavit závod pro vývoj, testování a výrobu turbovrtulových motorů. I když měla být známa lokace nové továrny už v loňském roce, rozhodnutí o umístění ještě stále nepadlo. Loni pouze firma uzavřela dohodu se středočeským hejtmanstvím, že budou spolupracovat při hledání vhodné lokality.

Závod má přinést pět set pracovních míst a výrobu by měl zahájit mezi roky 2020 a 2022, při plné výrobní kapacitě bude vyrábět více než 400 motorů ročně.

obrázek
Zdroj: ČT24

GE Aviation zatím dokončila koncem loňského roku první test turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP), který bude v tuzemsku vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos. GE chce celkem investovat do vývoje nového motoru ATP přes 400 milionů dolarů (8,2 miliardy korun). Podle dřívějších informací ČTK by samotná výše investice do českého závodu měla dosáhnout minimálně 50 milionů eur (1,35 miliardy korun).

GE získala českou tradici Josefa Waltera

Rozšíření aktivity americké společnosti a její dceřiné firmy GE Aviation v segmentu malých turbovrtulových motorů umožnilo v roce 2008 převzetí české firmy Walter Engines, u jejíchž počátků stál v roce 1911 Josef Walter.

Walter patřil mezi techniky a nadané podnikatele, kteří počátkem 20. století dokázali využít příležitosti, jež nabízel rodící se motorismus. Začínal jako opravář bicyklů, postupně ale přešel na výrobu motocyklů, motorových tříkolek i automobilů.

Firma, kterou o téměř století později převzala GE, se zrodila ještě pod názvem Josef Walter a spol. Tehdy začala vznikat slavná budova v Jinonicích a rozjížděla se výroba automobilů.

Walter se v podniku spojil s dvěma desítkami význačných smíchovských podnikatelů, jedním z podílníků továrny byl i Vítězslav Kumpera, jenž po první světové válce prosperující společnost ovládl. Zatímco Walter v Košířích založil novou továrnu, vyrábějící díly pro automobilky a motocykly, jeho někdejší společnost vyráběla i letecké motory.

Americká společnost GE Aviation po získání společnosti Walter Engines výrobu přesunula do Letňan a z jinonického areálu někdejší Waltrovky postupně vzniknul komplex kancelářských a obytných budov doplněný rekreační zónou. Brownfield Waltrovky koupila společnost Penta od irské developerské společnosti Red Group v roce 2012.

Nynější náměstí Waltrovky z jedné strany ohraničují budova Mechaniky, historická budova Walter a vstup na lávku, z druhé potom administrativní budova Aviatica. Na náměstí také stojí tři sochy od Davida Černého s názvem Pegasové, které navazují na historii výroby leteckých motorů Waltrovky - přední část trupu koně a jeho hlavu nahrazují motory.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 11 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 14 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánovčera v 21:36

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
včera v 21:17

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánovčera v 18:15

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...