Šedého dovozu se nebojte, prodejce však prověřujte

Praha - Pokud jste pravidelnými čtenáři naší Poradny, pak jistě víte, že na zakoupené zboží máte dvacet čtyři měsíců záruku. A tak pokud se vám v této době například porouchá lednička nebo pračka, stačí zavolat do autorizovaného servisu. Přijde opravář, zjistí závadu, opraví ji. Nevystaví vám fakturu, nechce a ani nemůže po vás chtít peníze, jen si ze záručního listu odstřihne kupónek. Přesto se ale někdy může stát, že přivolaný opravář zadarmo nic neopraví, a ještě bude chtít uhradit cestu, kterou k vám zbytečně vážil. Jak je to možné? Protože zjistí, že zboží, které jste zakoupili, není oficiálně určeno pro český trh.

Takzvaný šedý dovoz ale není nic nezákonného. A i v takovém případě vaše záruka platí. „V případě zboží, které není oficiálně určeno pro český trh, samozřejmě také platí dvouletá záruční lhůta,“ potvrdil advokát Pavel Nastis. „Případnou reklamaci ale musí zákazník uplatnit přímo u prodejce,“ doplnil. A pokud už vám mezitím s neúspěšnou reklamací u servisu vznikly nějaké náklady, můžete je po prodávajícím požadovat. O více informací jsme požádali právního poradce Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jana Votočku, který odpověděl na naše otázky.

Co to vlastně znamená šedý dovoz?

Šedý dovoz znamená, že takto dovezené zboží nepochází od oficiálního distributora pro Českou republiku. Je nutno uvést, že situace, kdy je českému spotřebiteli prodán výrobek určený původně třeba pro německý či polský trh, není nelegální. Jakmile totiž zboží splní nutné náležitosti pro uvedení na trh v jednom státě Evropského hospodářského prostoru (ten tvoří země Evropské unie spolu s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem), nic nebrání jeho prodeji i v České republice. 

Komplikovanější situace panuje u zboží, které na evropský trh vůbec uvedeno nebylo. Zde jeho prodej legální být nemusí. Tzv. šedý dovoz v rámci Evropy tedy obecně není něco, čeho by se spotřebitel měl automaticky obávat - naopak z něj může i profitovat, a to především z toho důvodu, že „šedivé“ zboží bývá levnější, a tudíž má tendenci tlačit dolů i ceny oficiálních distributorů.

Jak je to se zárukou u zboží z „šedého dovozu“?

Původ zboží nic nemění na tom, že prodejce musí při jeho prodeji českým spotřebitelům vždy splňovat především tyto povinnosti:

  • ke zboží přikládat český návod
  • poskytovat 24 měsíční záruku
  • vyřizovat reklamace v nejvýše 30denní lhůtě
  • v případě prodeje přes internet informovat a umožňovat odstoupení od smlouvy do 14 dnů

Nesplnění těchto povinností je většinou správním deliktem a často z něj plynou také nároky pro spotřebitele (např. právo odstoupit od smlouvy). Prodejce nemá automatickou povinnost vydávat ke zboží záruční list (jen na žádost), reklamovat výrobek ale můžete i bez něj, a to například na základě dokladu o zakoupení zboží.

Máme tedy vůbec kupovat zboží z „šedivého dovozu“?

Na základě našich zkušeností doporučujeme zvážit všechny dostupné informace o zboží i o prodejci a do úvahy o nákupu zahrnout informace o poruchovosti zboží a o tom, zda smluvní podmínky a prezentace prodejce jsou v souladu se zákonem. Důležitá je samozřejmě i serióznost obchodníka, s ní spojené recenze ostatních zákazníků, popřípadě i délka jeho působení v oboru. Určitě se vyplatí ověřit si na internetu recenze na konkrétního obchodníka, u kterého chcete nakupovat.

Jak je to v případě, že tzv. šedivku nakoupíme přes internet?

V případě nespokojenosti se zbožím může spotřebitel využít svého práva a na základě § 53 odst. 7 zákona č. 40/1964, občanský zákoník od smlouvy odstoupit do čtrnácti dnů od převzetí zboží. Bylo-li zboží doručeno jakkoli vadné (použité, poškozené, nekompletní, nemělo požadované či očekávané vlastnosti aj.), může zákazník samozřejmě požadovat také úhradu poštovného a dalších nutných nákladů spojených s cestou zboží od prodejce k vám a zpět.

Více rad o šedém dovozu a případných reklamacích zboží můžete získat ve Spotřebitelské poradně časopisu dTest. Telefonní linka 299 149 009 je vám k dispozici každý pracovní den mezi 9:00 a 17:00. Poradenství je zdarma, vy zaplatíte pouze cenu běžného hovorného.