Cestovky chtějí pojištění proti úpadku nahradit bankovní garancí

Praha - Cestovní kanceláře plánují, že by povinné pojištění proti úpadku nahradily bankovní garancí. Především pro větší cestovní kanceláře by prý bylo výhodnější, kdyby místo komerčních pojistek mohly potřebnou částku deponovat v bankách, prohlásil viceprezident Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež. Diskusi nad potřebnou změnou legislativy se ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nebrání.

Podle marketingového ředitele největší domácí cestovní kanceláře Exim Tours Stanislava Zímy by firma více možností ochrany proti krachu uvítala. Možné bankovní garance neodmítá ani Čedok. „Principiálně by to šlo, ale zatím neznáme podmínky, v jaké výši by garance měla být,“ vysvětlil mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha.

Pro cestovní kancelář by garance na rozdíl od pojistky byla výhodná v tom, že deponovaná suma by kancelářím zůstávala. Na pojištění podle ACK ČR středně velká cestovní kancelář zaplatí ročně zhruba 600 tisíc korun.

Papež proto věří, že by se v dohledné době mohli setkat zástupci bank, cestovních kanceláří, bankovní asociace a MMR a doladit potřebné detaily. Jde například o otázku, kdo by v takovémto případě objednával asistenční službu, kterou v současnosti v rámci pojistky zařizují pojišťovny.

16:9
Zdroj: Hynek Glos/isifa/Lidové noviny

Ovšem podle Jana Matouška, náměstka výkonného ředitele České bankovní asociace, je otázek více. Legislativně by se podle něj musela ošetřit povinnost cestovních kanceláří ponechat deponovanou částku na bankovních účtech po celou dobu podnikání. Dodal, že banky nemohou omezovat svoje klienty v tom, že by jim zakazovaly vybírat dlouhodobé vklady.

Bankovní garance by mohla obsahovat i připravovaná novela zákona

Ideálně by případná možnost využít bankovní garance mohla být součástí novely zákona, na které MMR v současnosti pracuje, řekl ředitel odboru cestovního ruchu Aleš Hozdecký. Novela upravující otázku povinného pojištění cestovních kanceláří by ale měla být hotová už letos na podzim, a zapracování případných garancí se tak patrně již nestihne.

Změna zákona by podle MMR měla zlepšit ochranu spotřebitele a přesněji stanovit povinnosti CK a pojišťoven. Mediálně známý je v poslední době spor klientů I. Parkam Holidays s pojišťovnou Generali, která jim po krachu cestovní kanceláře vyplatila jen 58 procent peněz, za které si nakoupili zájezdy.

CK Parkam Holidays
Zdroj: ČT24

Bankovní garance by podle Papeže mohly být zajímavé pro čtvrtinu koncesovaných CK (200 až 250 firem). Fungují například v Německu, Španělsku a o jejich zavedení se mluví i na Slovensku. Výše depozitu u bank by neměla překročit roční pojistku a výši nynějšího povinného depozitu u pojišťoven. U středně velké CK s ročním obratem 50 milionů korun, by podle Papeže takováto garance mohla dosahovat sumy 1,2 až 1,4 milionu korun. To by prý pro pokrytí výdajů spojených s vypořádáním klientů mělo stačit.