Na internetu vznikla černá listina nepoctivých slevových portálů

Praha – Češi už se pomalu léčí z nákupní horečky na slevových portálech. Menší slevové servery tak ustupují těm silnějším – od roku 2010 klesl jejich počet o dvě stovky. Zatímco se trh čistí od slabších hráčů, přibývá i nepoctivců. Podvedeným firmám i zákazníkům proto dochází trpělivost a hledají možnosti, jak se podobným praktikám bránit. Černé ovce mezi slevomaty například odhalí nový portál bloklist.cz. A odborníci doporučují – vybírejte si jen slevové weby, které jsou pojištěné.

Fotografka Renata Hoffman si se slevovým serverem domluvila nabídku voucherů na pořízení originálních retrofotografií. Byl o ně velký zájem. Profesionální fotky za 345 korun, zlomek původní ceny, si koupilo asi sto lidí. Zaplaceno ale paní Hoffman od provozovatelů portálu nikdy nedostala.

Podle jejích slov se jednalo o částku kolem třiceti tisíc korun. „Komunikovali jsme asi dva měsíce, kdy to vypadalo, že by to chtěli uhradit. K tomu bohužel nedošlo,“ říká.

Paní Hoffman se i přesto snaží vyjít zákazníkům vstříc, přestože počítá s tím, že peníze od neseriózního slevového portálu už asi nikdy neuvidí. „Já bych nerada měla nějaké negativní prezentace a ohlasy. Raději lidi vyfotím a počítám s tím, že odejdou spokojení a firma holt přijde o nějakou tu korunu,“ vysvětluje, jak se s problémem vypořádala.

V seznamu je zatím 40 firem a rychle se plní

Takových obchodníků je ale minimum – na krach slevového portálu většinou doplatí zákazník, a to i v případě, že službu zaplatil. Velký risk je to třeba u nákupu zlevněné dovolené za několik tisíc. Do velkého množství seriózních nabídek se ty podvodné lehce schovají. Podle Davida Antiče z Asociace portálů hromadného nakupování se podíl nepoctivých nabídek pohybuje řádově na úrovni několika desetin procenta.

Slevové portály

Slevových portálů každý rok ubývá kvůli tlaku konkurence i kvůli jejich spojování. Zatímco v roce 2010, kdy slevová horečka začala, jich bylo přes 350, vloni už zhruba o stovku míň. Letos počet klesl na 140. Významných hráčů na trhu je ještě méně.

Obrat větší než 100 tisíc korun měsíčně má jen 95 serverů. Asi polovina dospělých Čechů na těchto portálech už někdy něco nakoupila. Největší zájem o akce mají mladí mezi 18 a 24 lety.

Kvůli stále častějším podvodům nedávno vznikl i speciální server bloklist.cz, kde si lidé mohou nepoctivce najít a problémů se tak vyvarovat. „Celý ten systém má zhruba 40 firem a bohužel se dost rychle plní. Tempo je tak tři až čtyři denně,“ říká jeho provozovatel Martin Bareš.

Aby měli zákazníci úplnou jistotu, že o své peníze nepřijdou, Asociace portálů hromadného nakupování doporučuje vybírat si servery, které jsou pojištěné. V případě problémů pak zákazník dostane sto procent peněz zpátky.

Na slevové portály stejně jako na všechny obchodníky v zemi dohlíží Česká obchodní inspekce. Pokud zjistí nekalé praktiky, může udělit sankce.