Do sklepů v Mikulčicích míří hosté i díky originálnímu rádiu

Mikulčice – Reklama na internetu nebo v novinách – podle vinařů z Mikulčic už dávno překonaný způsob, jak se prezentovat. Na víkend otevřených sklepů upozornili daleko originálněji -  založili kvůli tomu rádio, kde v pravidelných blocích mezi cimbálovou muzikou na chystanou akci zvou. Krátkodobá licence platí na čtrnáct dnů, poté se vinařské rádio zase odmlčí. Vysílá se na frekvenci 94,6 FM.

Mikulčice: Sklenka vína, posezení s přáteli a cimbál z místního rádia

Nejvýš položený sklípek v obci Mikulčice se na 14 dní proměnil na improvizované rozhlasové studio. Vysílá se odtud, jak jinak, se sklenkou vína na stole. Vinařské rádio mají šanci slyšet lidé v okruhu 4 a půl kilometru od vysílače.

„Naším rádiem budeme zvát návštěvníky do dvou vinařských lokalit, které tady v Mikulčicích máme a máme i nově otevřené vinařské muzeum, kde je k zhlédnutí historie, jak se vyrábělo víno,“ tvrdí Vladimír Osička, organizátor otevřených sklepů.

Na vysílací licenci vinařům přispěla i obec zhruba třemi tisíci korunami, která chtěla prostřednictvím rádia pozvat na místní hody. „Radním se to zdálo zajímavé a měli jsme taky nějaký akce, na kterých se obec spolupodílela. Jsou na to poměrně dobré ohlasy, myslíme si, že to má úspěch,“ říká Jan Vlašic, místostarosta Mikulčic.

Nové rádio, které mělo původně jen lákat na akci otevřených sklepů, nakonec místním zpestřilo i mikulčické hody. „Tady v pekárně, když místní babičky pekly na hody, tak si rádio pustily a zpívaly u toho,“ chválil si ohlas ad hoc stanice iniciátor akce Martin Šiška. Rádio je čistě folklorní, o hudební složku se stará hlavně místní cimbálka a soubory z okolí.

Hovoří iniciátor rádia Martin Šiška (zdroj: ČT24)

Původně jednodenní dramaturgii vysílání se novopečení moderátoři-vinaři snažili narychlo obohatit, aby se stanice během dvou týdnů lidem neomrzela. „Máme třeba losování o vstupenky, studio, kde se budou vysílat vstupy s hosty a vinaři. Ale to opravdové živé vysílání je naplánováno až na 25. srpna,“ dodal Šiška.

Jak zařídit rádio?

Každý, kdo by chtěl vysílat po rádiových vlnách, si musí nejprve požádat Český telekomunikační úřad o přidělení radiového kmitočtu. U krátkodobých koncesí na 14 dní stojí frekvence 3 tisíce korun. Licenci vydává Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Informovat je třeba i ochranné autorské organizace, jako například OSA. Těm se podle použitých děl odvádějí poplatky za odvysílanou hudbu.

Právě tuto sobotu se v Mikulčicích otevře veřejnosti 25 sklepů. „Budou to jak sklepy profesionálních vinařství, tak i staré sklípky. U toho si můžou návštěvníci poslechnout první vinařské rádio nebo navštívit naše nově otevřené vinařské muzeum,“ lákal milovníky vína a folkloru organizátor akce Vladimír Osička.

Vinařské rádio utichne v neděli, kdy mu vyprší koncese, chystá se ale vysílat i napřesrok.

U nás výjimka, ve světě nic nového

Vinařské rádio je u nás ojedinělý počin. V zahraničí mu ale může konkurovat například britské WineRadio a hned několik televizních programů, věnovaných vínu a vinařství. Mezi lety 2004 až 2009 například vysílala digitální a satelitní televize Wine TV ze San Francisca. Dnes propagaci vinařů pomáhají třeba kanály Wine Television, Wine Channel TV, WineTasteTV.