Nevhodné dárky je většinou možné vrátit nebo vyměnit v prodejně, podmínky ale určuje obchodník

Události: Vrácení nebo výměna nevhodných dárků (zdroj: ČT24)

Obchody po vánoční pauze v úterý zase otevírají. V některých začíná výprodej zboží za zvýhodněné ceny. Zamíří do nich ale i ti, kteří dostali nevhodné dárky a budou je chtít vrátit nebo vyměnit.

Například v hodinářství a klenotnictví v centru Ostravy, kde zákazníci nakupují spíš dražší zboží jako investici, anebo právě jako dárky, výměnu řeší často.

„Vždy říkáme, nic si z toho nedělejte, zavřete krabičku, přijďte, zboží rádi vyměníme nebo uděláme nějakou změnu,“ uvádí prodejní asistent Petr Zniščál. „Když klient přijde po roce – to se nám taky stalo – tak vždycky se díváme, co to je za zboží, jestli je původní obal a podobně.“

Obchodníci ale zboží, které zákazníci koupí v kamenných obchodech, nemusí zpět přijmout. Pro případnou výměnu si navíc mohou stanovit pravidla – třeba zachování původního obalu. Naopak při nákupu přes internet má zákazník právo zboží do čtrnácti dnů vrátit.

„Je to lhůta, po jejímž uplynutí toto právo už nemáme. Od kupní smlouvy odstoupíme – nemusíme uvádět žádný důvod, zboží jsme pouze povinní vrátit prodávajícímu,“ doplňuje vedoucí právního oddělení magazínu dTest Petr Šmelhaus.

Doba na vrácení může být i delší

Někteří obchodníci tuto dobu dobrovolně prodlužují. Třeba v jednom z pražských obchodů s vybavením do přírody se rozhodli, že zboží zakoupené na jejich e-shopu budou přijímat i zhruba měsíc od doručení.

„Naši zákazníci mohou zboží vyměnit nebo dostanou kredit na objednávky, které u nás udělali od 10. prosince. Ten čtrnáctidenní limit by jim nestačil,“ říká majitelka prodejny Eva Stroupková. Během roku se jim vrátí zhruba osm procent objednaného zboží. Těsně po Vánocích se ale počet vrácených zásilek zvyšuje. „Snažíme se hodně poradit lidem dopředu, abychom si neposílali zboží tam a zpátky.“

„Pozor, náklady na to vrácení jdou za námi. E-shop není povinen nám vracet náklady na odeslání od nás k němu. Na druhou stranu by nám měl vrátit plnou kupní cenu,“ doplňuje Šmelhaus.

Vrátit ale nelze zboží, které podléhá rychlé zkáze – typicky potraviny. Existují i další výjimky, kde je navrácení složité z hygienických důvodů – třeba rozbalený kartáček na zuby.