Pro balíky ze zemí mimo EU platí nová pravidla, zákazníci o nich často nedodávají údaje

Události: Nová pravidla pro zásilky ze zemí mimo EU v praxi (zdroj: ČT24)

Už skoro dva a půl měsíce platí nová celní pravidla pro malé zásilky ze zemí mimo Evropskou unii. Od října se na ně vztahuje povinnost platit DPH. Zákazníci zahraničních e-shopů tak musí vyplňovat celní prohlášení. Ne všichni ale reagují na výzvy pošty, aby údaje dodali.

Lukáš Neuheisl objednává ze zahraničí i několikrát do měsíce. Pořizuje si hlavně sběratelské karty. „Obvykle to můžou být desítky dolarů, řekněme třeba od deseti dolarů výš, kde se to ještě vyplatí dovážet, zejména z Japonska, kde je pošta často zdarma,“ přibližuje sběratel.

Od října se mu objednávání malých zásilek mírně prodražilo, nově musí připočíst DPH a poště předat údaje k celnímu řízení. Přijde mu e-mail se sdělením, že celníci očekávají příchod balíčku.

Pak stačí vyplnit údaje o zásilce, a pokud DPH nezahrnul obchodník už při prodeji, vyměří ho celní úřad z celkové částky za zásilku a za dopravu. V případě, že si adresát nezajišťuje celní řízení sám, musí se k celkové částce přičíst také odměna dopravci.

Podle Lukáše Neuheisla ale celý proces není komplikovaný. „Zakliknu jedno nebo dvě zatrhávací políčka, vložím dvě přílohy a mám hotovo. Pro mě je to většinou otázka pěti minut,“ říká Neuheisl. Ne všechny zásilky se ale daří doručit hladce.

Neochota příjemců

Kvůli novým celním pravidlům klesl na mezinárodní poště v Praze denní počet přijatých zásilek ze zahraničí z 60 tisíc na 15 tisíc. Podle České pošty je navíc problém také to, že lidé nereagují na výzvy k dodání údajů, které jsou potřebné k dokončení celního řízení.

„Aktuálně je na mezinárodní poště 30 tisíc zásilek, které musíme zpracovat. Kdyby lidé vyplňovali všechny údaje, které jsou potřeba, a vyplňovali by je včas, tak bychom zde byli zhruba na polovině,“ uvádí mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Odměna České poště za celní řízení
Zdroj: ČT24

Pokud se poště nepodaří údaje získat, zákazník si za celní řízení připlatí. Potíže v přepravě pak způsobují i zmatečné údaje na zahraničních zásilkách. „Adresa je třeba oblepená kolem celého balení, a to samozřejmě působí problémy, protože často nevíte, co je PSČ, co je mobil, kdo je odesílatel, kdo je adresát,“ vysvětluje problémy Vitík.

Pošta teď očekává, že zhruba do roka se počty zásilek ze zemí mimo Unii vrátí na původní čísla a stejně tak si lidé na nový proces více zvyknou.