Vlaky zmizí ze středočeských lokálek. Havlíček slibuje změnu financování

3 minuty
UDÁLOSTI: Už jen tři týdny zbývají do každoroční změny jízdních řádů
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy v demisi Karel Havlíček (ANO) slibuje změny ve financování regionální železniční dopravy. Před volbami se pokusil nabourat plán Středočeského kraje na zrušení pravidelné dopravy na některých tratích. Krajský plán nakonec prošel v redukované verzi, nikoli však díky ministerstvu dopravy, nýbrž poté, co obce souhlasily, že budou na spoje přispívat. Havlíček věří, že dokáže zabránit tomu, aby se to opakovalo.

Stát v současnosti objednává rychlíky a expresní vlaky, ale za provoz spěšných a osobních vlaků jsou zodpovědné kraje. Jednak je objednávají, jednak za ně platí. Středočeský kraj letos s argumentem, že kvůli změnám v přerozdělení peněz z daní nemá na všechny vlaky dost peněz, připravil docela obsáhlý seznam tratí, kde již vlaky platit nechce.

„Proticovidová vládní opatření způsobila obrovské propady ve veřejné dopravě, že kraje to nejsou schopné ufinancovat. Nemá cenu udržovat při životě lokální železniční trať, kde jede  motorákem pět lidí,“ hájil škrty krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).

Kraj nakonec seznam tratí, z nichž měly vlaky zmizet, redukoval, ale i tak přestanou osobní vlaky jezdit na šesti tratích (na dvou skončily již v říjnu) a na dalších šesti bude provoz redukován. Že provoz nezanikne úplně, je hlavně zásluha obcí, které souhlasily s tím, že na něj přispějí. I tak ale například do středočeské Dobříše pojede denně jen pět vlaků oproti nynějším dvanácti. Ostatní budou končit v Čisovicích.

Kritici škrtů argumentují mimo jiné tím, že výsledkem je úspora pouhých tří procent nákladů, které Středočeský kraj na dopravu dává. Ke kritikům patří i ministr dopravy v demisi Karel Havlíček, který krajskou samosprávu kvůli rušení spojů na lokálkách v létě kritizoval. Je stále přesvědčen, že to byla chyba. „Za nejhorší považuji, že je to šité horkou jehlou. Všechny lokální tratě v České republice jsou prodělečné a všechny se musí dotovat, bavme se o míře. My jsme navrhovali, ať se to o rok odloží a mezitím se najde nástroj, jak se podpoří více jednotlivé kraje,“ řekl.

Financování vlaků v regionech bylo velkým tématem v roce 2009. Kraje tehdy hrozily dramatickými redukcemi osobních vlaků s tím, že na ně nemají peníze. Situaci vyřešilo memorandum, které přiznávalo krajům státní příspěvky na objednávání vlaků, ale ani to nezabránilo rušení provozu na některých tratích. Memorandem chtělo ministerstvo zpomalit i nynější středočeskou redukci, ovšem jeho součástí nebyl příslib peněz, nýbrž jen jednání o změně financování, o němž Havlíček hovoří i nyní. Kraj ho nakonec odmítl.

Velký zájem lidí o konec lokálek ale ukazuje, že pro místní je zachování vlaků citlivá otázka. Tím pádem je zajímavá i pro politiky – nyní čím dál více i pro ty komunální, které za rok čekají volby. A tak je možné, že se proškrtaný jízdní řád, který začne platit 12. prosince, v příštím roce zase změní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Turkovo pondělní jednání s Pavlem ohrožují poslancovy zdravotní problémy

Ministerský kandidát Motoristů Filip Turek podstupuje dle mluvčí strany Barbory Šťastné vyšetření a intenzivní medikaci. Kvůli zdravotním problémům tak není jisté, zda zvládne absolvovat pondělní schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Serveru iDNES Turek v neděli sdělil, že vyhlídky v tomto ohledu nejsou pozitivní a mluví se dle něj i o operaci.
před 19 mminutami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 50 mminutami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 1 hhodinou

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 3 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 3 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 8 hhodinami

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 20 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
včera v 13:45
Načítání...