Na trati plánujeme systém ETCS, říká k nehodě na Chodsku šéf Správy železnic

Správa železnic po středeční nehodě vlaků v západních Čechách neidentifikovala problém na zařízení trati, tvrdí generální ředitel Jiří Svoboda. Poukázal na to, že i na méně zabezpečených tratích se jezdí bez nehod, přičemž infrastrukturu stále ovlivňuje lidský faktor. Česko se dle Svobody vydalo cestou systému ETCS, který má bezpečnost na železnicích zajistit. Plnou premiéru by měl mít na jaře 2023, řekl v Interview ČT24.

Video Interview ČT24
video

Interview ČT24: Šéf Správy železnic Jiří Svoboda

Svoboda zdůrazňuje, že příčina středečního neštěstí se vyšetřuje, a předjímat je proto netaktní. „Veškeré indicie vedou k tomu, že skutečně došlo k projetí odjezdového návěstidla směrem proti vlaku, který tam měl vykřižovat tento expres,“ řekl k nehodě na Chodsku a podotknul, že infrastruktura je stále postavena na lidském faktoru, byť se investuje do automatizovaného zabezpečení typu systému ETCS.

Drážní inspekce konstatovala, že není jisté, že za havárii mohla lidská chyba, Svoboda ale uvedl, že podle Správy železnic bylo zařízení na trati v pořádku. „Budu ctít verdikt Drážní inspekce,“ ujistil.

Nedovolené jízdy vlaků za návěstidla
Zdroj: ČT24, Drážní inspekce

Nižší úroveň zabezpečení tratě v západních Čechách zdůvodňuje tím, že ačkoliv je to železnice mezinárodní, není tak vytížená. Šéf Správy železnic také hájí horší zabezpečení tím, že trati nevěnuje pozornost ani Německo, na jehož straně jde o jednokolejnou dráhu bez trakčního vedení. „Tato trať si určitě zaslouží modernizaci,“ domnívá se Svoboda s tím, že na ní Správa plánuje investice za dvacet miliard, přičemž v plánu je i systém ETCS.

Generální ředitel Správy železnic zároveň upozorňuje, že trať není zcela nezabezpečená a má jasná pravidla jízdy. Obsluha vlaku podle Svobody moc dobře věděla, jaké má povinnosti. Zároveň v Česku existují i méně zajištěné tratě, na kterých se jezdí bezpečně.

ETCS na jaře 2023

Moderní zařízení jsou dle jeho slov na tratích, které jsou nejvytíženější. Upozorňuje, že zrekonstruovat celou železnici současně je nereálné. „Dlouhodobá podfinancovanost na železnici byla, takže priority bezpečnosti zde jsou a plán výstavby ETCS, který by zabránil této události, věřím, že přijde,“ říká Svoboda s tím, že cítí podporu ze strany vlády.

Nejhorší nehody vlaků za posledních 15 let
Zdroj: ČT24

„Jdeme cestou ETCS. Mapa už je těsně před zveřejněním, zajišťují se na to prostředky,“ konstatuje ředitel k podobě zabezpečení české železnice. Plně funkční by měl systém ETCS být na jaře 2023 na trati Olomouc–Uničov.

Zabezpečování železniční dopravy se podle Svobody řídí prioritami – například na tratích, kde se často křižují vlaky, je postupně nasazována snížená verze systému ETCS. „Je to proces na osm až devět let. Mysleli jsme, že to půjde trochu rychleji, ale je to i o kapacitách,“ připouští s tím, že zdroje a financování se zlepšují.