Středověké Vánoce byly bez stromečku, nechyběl ale plný stůl a rituály. Lidé si dávali i dárky

Středověké Vánoce se v českých zemích nesly ve znamení hojnosti a štědrosti. Na plném stole často nechyběla vánočka, houbový kuba či pivo. Rozšířené byly také rituály. Některé z nich navazovaly na dávné pohanské zvyky, které se církev snažila v předchozích staletích vymýtit. Vánoční stromky tehdejší lid ještě nezdobil.

V prvních stoletích našeho letopočtu byla Evropa ještě částečně pohanská. V té době se tak na kontinentě stále slavily pohanské zimní svátky. Oslavy byly spojené zejména se zimním slunovratem, který obvykle nastává 21. prosince.  

Pro pohany tento den představoval nejenom důvod k radovánkám a uctívání, vzbuzoval v nich i obavy. Z toho důvodu přinášeli různé oběti, lidé se navzájem obdarovávali, vzývali božstva či své okolí zdobili magickými předměty.  

Slovanské zvyky a římské bujaré oslavy

Znovuzrození slunce oslavovali mimo jiné také Slované. Předpokládá se, že v jejich mytologii umírá sluneční božstvo Dažbog a ráno po slunovratu se opět zrodí. Právě slovanské zvyky ovlivnily zdejší současnou tradiční podobu Vánoc. Například zlaté prasátko má slovanský původ coby atribut slunečního Dažboga – o slunovratu se totiž obětovávala prasata.

Dažbog
Zdroj: wikimedia.commons.org/Max presnyakov

Staří Slované navíc chodili na koledu s přáním hojnosti a figurkou dítěte, které symbolizovalo nově zrozeného boha.

Kromě slovanských rituálů pak nejvíce současné Vánoce připomínaly bujaré římské saturnálie. Ty se konaly kolem 17. prosince a začaly se slavit zhruba pět století před Kristem a jako římské slavnosti skončily někdy ve čtvrtém až pátém století našeho letopočtu. Nahrazeny byly křesťanskými svátky.

Postupné vytlačení pohanství

Představitelé církve navíc potřebovali obrátit lid od přírodních božstev. V roce 345 tak přesunuli datum narození Krista ze 6. ledna na 25. prosince, který se následně v řadě oblastí křesťanské Evropy považoval současně za začátek nového roku.

Církev tak časově sloučila narození Krista s mýtem zimního slunovratu. Pak už jen stačilo původní oslavy zrození nového slunce nahradit svátky zrození Páně. Křesťanské Vánoce postupně začaly vytlačovat tradiční pohanské obřady.

  • Ze čtvrtého století pochází i první vyobrazení malého Ježíška v chlévě s volem a oslem. Jde o nástěnnou malbu nalezenou v římských Kalixtových katakombách. 

Lidé uctívající pohanské bohy nicméně tuto změnu přijímali velmi pomalu. Časem si sice osvojili nová jména i výklad, ke svým starým rituálům se ale nadále vraceli. Postupně se však s křesťanským náboženstvím sžili. Svátky oslavující narození Ježíše Krista se pak pro ně zároveň staly vhodnou dobou pro praktikování činností z pohanského období. Nyní už však byly církevního rázu. 

Ve středověku se lidé obdarovávali a pekli vánočky

Vánoce tak postupně prostoupily i oblast současného Česka. „Dá se říci, že od počátku pátého století křesťanské svátky, tedy i Vánoce, nahradily svátky předkřesťanských tradic. Nicméně přechod pohanství na křesťanství se nedá pevně určit,“ poznamenal Pavel Horák z Etnologického ústavu Akademie věd České republiky. K úplnému přechodu na křesťanství však podle něj v českých zemích došlo až několik set let po christianizaci území.

O tom, jak vypadaly nejstarší Vánoce právě v českých zemích, se toho podle Horáka mnoho neví. Jedno z prvních svědectví přinesl až na konci čtrnáctého století Jan z Holešova. Své dobové postřehy zachytil benediktinský mnich v traktátu O sedmi štědrovečerních zvycích.  

„Píše v něm, že lidé během Vánoc pekli vánočku (bílé pečivo), ale dodržovali i půst, dávali si navzájem dárky, dávali almužnu, chodili na koledu. Někteří se ale i opíjeli, hráli v kostky, nebo dokonce měli obětovat bůžkům,“ přiblížil Horák. Pojednání Jana z Holešova vzniklo jako vánoční dárek pro faráře z Lysé Přibyslava. Lze z něj vyčíst, že tehdejší oslavy narození Ježíše Krista spojovaly hmotný i duchovní prvek.

Svátky štědrosti

Mezi rozšířené vánoční pokrmy ve vrcholném středověku patříly například oplatky, které se jedly s medem, s šípky nebo třeba s různými bylinkami či česnekem. Tím se ochucovala i další jídla. Tomuto aromatickému koření se přisuzovaly ochranné a posilující účinky. Další chod představovala polévka, ve které často bylo možné nalézt houby. Ty neoddělitelně patřily také do kroupového černého kuby.

Na večerních stolech se také často objevovaly různé kaše a součástí večeře bylo i sušené ovoce. Mnohdy nechybělo ani pivo. Postupně se během večera na stůl kladlo vše, co se doma vypěstovalo. Počet druhů pokrmů měl symbolizovat mandely obilí, které se následující rok urodí.

  • Jedná se o seskupení o patnácti kusech snopů obilí, do kterých se snopy skládaly na poli po svázání posekaného obilí a ve kterých se dosoušely před odvozem do stodol k výmlatu.
  • Zdroj: Wikipedie

Středověké Vánoce se tak nesly v duchu hojnosti. „Žádný hospodář není tak chudý, aby v tento večer nevystrojil své rodině štědrý večer neboli štědrou potěchu, nemůže-li více, aspoň udělá toho večera větší světlo ve své světnici. I dobytčatům sedláci dopřávali více krmiva než jindy,“ popsal Jan z Holešova

Řada tehdejších rituálů měla svůj původ právě u křesťanskou církví zatracovaných pohanů. Jejich účelem byla například ochrana rodiny, majetku, úrody či třeba pocestných. Nedílnou součástí tehdejší výzdoby byla sláma pokládaná na podlahu. Měla připomínat, že na ní v Betlémě byl uložen Ježíšek.

Domy ve vánočním období zdobilo také chvojí jehličnanů či jmelí. Takzvané zelení mělo lidi chránit před zlými duchy, nemocemi či chladem. Na strojení vánočních stromků si však museli lidé ještě několik století počkat. 

Vánoce jako čas konání politických událostí

Pro panovníky – včetně těch českých – znamenal svátek Nárození Páně kromě oslav také povinnosti. Králové a knížata tehdy organizovali všemožné důležité politické události. Jednalo se například o různé slavnosti, korunovace či třeba svatby. Přímo 25. prosinec si tak pro svou korunovaci vybral například Karel Veliký. Z českých králů si pak tento den záměrně zvolil Přemysl Otakar II. 

O Vánocích se také velmi často konaly například říšské sněmy. Těch se během přemyslovské éry účastnila také česká knížata, která jinak Vánoce často trávila lovy uprostřed lesů a následnými oslavami.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 40 mminutami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 1 hhodinou

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 5 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 5 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 6 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 17 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 17 hhodinami
Načítání...