Lokálky zabezpečíme, až bude celoevropský systém, říká Havlíček. Provizorní řešení odmítá

60 minut
Události, komentáře: Zabezpečení na regionálních tratích
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy neuvažuje o provizorním zabezpečení místních tratí, kde je dnes bezpečnost závislá především na lidech. Podle ministra Karla Havlíčka (za ANO) je potřeba počkat, až bude možné začít zavádět odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Provizorní překlenutí té doby – jde nejméně o pět let – odmítl. Karel Havlíček hovořil o zabezpečení železnic v Událostech, komentářích.

Uplynulý pracovní týden poznamenaly dvě velké železniční nehody. V úterý se čelně srazily dva vlaky na místní trati v Krušných horách, při nehodě zahynuli dva lidé, přes dvacet dalších utrpělo zranění. V pátek na hlavní trati v Praze narazila do stojícího rychlíku prázdná souprava, která jela pro cestující z vlaku, který musel zůstat stát na trati po střetu s chodcem. Nehoda se obešla bez zranění. Obě havárie, hlavně vzhledem k následkům té první, vyvolaly pochybnosti o kvalitě zabezpečení. Na krušnohorské lokálce zodpovídají za bezpečnost pouze strojvedoucí a na dálku dispečer, který jim povoluje jízdu.

Nezmění se to léta. Ministerstvo dopravy a jeho prostřednictvím Správa železnic budou nadále čekat, až bude plně vyvinuta odlehčená verze evropského zabezpečovacího systému ETCS určená pro lokálky. Možnost, že by se na roky, které to ještě potrvá, zavedl na vedlejší tratě systém, který již je vyvinutý, ale nemá celoevropské schválení, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) odmítl.

„My to nemůžeme řešit provizoriem. Musí to projít certifikací a musí to odpovídat evropským parametrům. Například vlak, ve kterém se to neštěstí stalo, je vlak, který jezdí do Německa,“ poukázal na provázanost železniční sítě.

Ministr přitom dal najevo, že debatu o zabezpečení lokálek považuje za zbytečnou. Situaci na železnici srovnal se silniční dopravou. „Není den, kdy by nebylo smrtelné neštěstí. Vždy můžeme říct, že kdybychom silnice a dálnice ještě lépe zabezpečili, tak toho mohlo být o něco méně. (…) Nejsme schopni během několika let investovat stovky miliard korun jak do silničního zabezpečení, tak do železničního,“ míní Havlíček.

Zároveň ujistil, že by neváhal vlakem po krušnohorské trati přes Pernink, kde se úterní neštěstí stalo, jet. „Toto může nastat kdykoli. Ale je to v tak minimální míře, v provnání se silnicemi je to absolutní zlomek,“ dodal.

Ministr dopravy také zopakoval, jaké priority při zabezpečování železničních tratí nyní Česko má. Za to nejdůležitější označil Karel Havlíček zabezpečení přejezdů. „Je třeba vidět, kde se stávají největší neštěstí. Ta nastávají na přejezdech. Proto jsme se rozhodli, že uspíšíme automatizaci a zabezpečení,“ uvedl.

Současně se zavádí zmíněný celoevropský zabezpečovač ETCS, ale zatím jen na nejdůležitější koridorové tahy. „Připravujeme skutečně robustní řešení panevropského ETCS, které bude začínat v řádu desítek miliard korun, a všechny hlavní koridory budou během následujících let zabezpečeny,“ očekává šéf resortu dopravy.

Na těchto prioritách se nic nezměnilo ani poté, co Drážní inspekce dokončila vyšetřování loňské nehody u Ronova nad Doubravou, která měla velmi podobný průběh jako ta krušnohorská, i když neměla tak tragické následky. I tehdy šlo o čelní srážku dvou vlaků na trati se zjednodušeným řízením provozu, kde si podle vyšetřovatelů jeden ze strojvedoucích zkrátka spletl, ve které stanici měl čekat na protijedoucí vlak. Inspektoři potom doporučili ministerstvu dopravy, aby usilovalo o urychlené zabezpečení takových tratí. K tomu nedojde.

„Můžeme říct, že na každé křižovatce, kde jezdí auta, by mohly být semafory – že když řidič nedá přednost, tak může dojít ke smrtelné nehodě. Je přece všem jasné, že nemůžeme dát semafory na každou křižovatku a stoprocentně vše zabezpečit,“ přirovnal Havlíček.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klidné hodiny využívají k nakupování nejen lidé s autismem

Klidné hodiny při nakupování využívají nejen lidé s autismem, ale i senioři nebo rodiny s dětmi. Letos je zavedly dva řetězce a podle jejich zástupců je lidé využívají. Ve speciálním režimu je v obchodech jednu nebo dvě hodiny týdně vypnuté rádio, ztlumená světla i speciálně proškolený personál. Podobný koncept letos zavedly i olomoucké vánoční trhy.
před 4 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 5 hhodinami

V předvánočním období jsou lidé k charitám štědřejší

V předvánoční době darují Češi charitativním organizacím nejvíc. Během adventu totiž mimo jiné přispívají i lidé, kteří jinak sbírky nepodporují. Zajímají je příběhy nemocných dětí, samoživitelky, senioři, válkou zasažená Ukrajina nebo třeba situace v rozvojových státech. Právě organizaci, která vybírá peníze na pomoc Ukrajině, dorazil rekordní dar ve výši sto milionů od jediného přispěvatele.
před 6 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Zubní ošetření v celkové narkóze bude díky novému projektu dostupnější

Podle stomatologů přibývá pacientů, kteří potřebují péči v narkóze. Kapacity nemocnic jsou pro takové zákroky nedostatečné a čekací lhůty můžou být i rok. V privátních zařízeních pak lidé zpravidla platí zákrok v plné výši. Změnit to chce nový pilotní projekt České stomatologické komory a zdravotních pojišťoven, který kopíruje vzor Německa a Švýcarska. Pokud se osvědčí, měly by díky němu ročně najít odpovídající ošetření například tisíce dětí, které se teď potýkají s nedostupností péče.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami
Načítání...