Lokálky zabezpečíme, až bude celoevropský systém, říká Havlíček. Provizorní řešení odmítá

60 minut
Události, komentáře: Zabezpečení na regionálních tratích
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy neuvažuje o provizorním zabezpečení místních tratí, kde je dnes bezpečnost závislá především na lidech. Podle ministra Karla Havlíčka (za ANO) je potřeba počkat, až bude možné začít zavádět odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Provizorní překlenutí té doby – jde nejméně o pět let – odmítl. Karel Havlíček hovořil o zabezpečení železnic v Událostech, komentářích.

Uplynulý pracovní týden poznamenaly dvě velké železniční nehody. V úterý se čelně srazily dva vlaky na místní trati v Krušných horách, při nehodě zahynuli dva lidé, přes dvacet dalších utrpělo zranění. V pátek na hlavní trati v Praze narazila do stojícího rychlíku prázdná souprava, která jela pro cestující z vlaku, který musel zůstat stát na trati po střetu s chodcem. Nehoda se obešla bez zranění. Obě havárie, hlavně vzhledem k následkům té první, vyvolaly pochybnosti o kvalitě zabezpečení. Na krušnohorské lokálce zodpovídají za bezpečnost pouze strojvedoucí a na dálku dispečer, který jim povoluje jízdu.

Nezmění se to léta. Ministerstvo dopravy a jeho prostřednictvím Správa železnic budou nadále čekat, až bude plně vyvinuta odlehčená verze evropského zabezpečovacího systému ETCS určená pro lokálky. Možnost, že by se na roky, které to ještě potrvá, zavedl na vedlejší tratě systém, který již je vyvinutý, ale nemá celoevropské schválení, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) odmítl.

„My to nemůžeme řešit provizoriem. Musí to projít certifikací a musí to odpovídat evropským parametrům. Například vlak, ve kterém se to neštěstí stalo, je vlak, který jezdí do Německa,“ poukázal na provázanost železniční sítě.

Ministr přitom dal najevo, že debatu o zabezpečení lokálek považuje za zbytečnou. Situaci na železnici srovnal se silniční dopravou. „Není den, kdy by nebylo smrtelné neštěstí. Vždy můžeme říct, že kdybychom silnice a dálnice ještě lépe zabezpečili, tak toho mohlo být o něco méně. (…) Nejsme schopni během několika let investovat stovky miliard korun jak do silničního zabezpečení, tak do železničního,“ míní Havlíček.

Zároveň ujistil, že by neváhal vlakem po krušnohorské trati přes Pernink, kde se úterní neštěstí stalo, jet. „Toto může nastat kdykoli. Ale je to v tak minimální míře, v provnání se silnicemi je to absolutní zlomek,“ dodal.

Ministr dopravy také zopakoval, jaké priority při zabezpečování železničních tratí nyní Česko má. Za to nejdůležitější označil Karel Havlíček zabezpečení přejezdů. „Je třeba vidět, kde se stávají největší neštěstí. Ta nastávají na přejezdech. Proto jsme se rozhodli, že uspíšíme automatizaci a zabezpečení,“ uvedl.

Současně se zavádí zmíněný celoevropský zabezpečovač ETCS, ale zatím jen na nejdůležitější koridorové tahy. „Připravujeme skutečně robustní řešení panevropského ETCS, které bude začínat v řádu desítek miliard korun, a všechny hlavní koridory budou během následujících let zabezpečeny,“ očekává šéf resortu dopravy.

Na těchto prioritách se nic nezměnilo ani poté, co Drážní inspekce dokončila vyšetřování loňské nehody u Ronova nad Doubravou, která měla velmi podobný průběh jako ta krušnohorská, i když neměla tak tragické následky. I tehdy šlo o čelní srážku dvou vlaků na trati se zjednodušeným řízením provozu, kde si podle vyšetřovatelů jeden ze strojvedoucích zkrátka spletl, ve které stanici měl čekat na protijedoucí vlak. Inspektoři potom doporučili ministerstvu dopravy, aby usilovalo o urychlené zabezpečení takových tratí. K tomu nedojde.

„Můžeme říct, že na každé křižovatce, kde jezdí auta, by mohly být semafory – že když řidič nedá přednost, tak může dojít ke smrtelné nehodě. Je přece všem jasné, že nemůžeme dát semafory na každou křižovatku a stoprocentně vše zabezpečit,“ přirovnal Havlíček.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 mminutami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 46 mminutami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 5 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 5 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 16 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 17 hhodinami
Načítání...