Boeingům 737 MAX se uzavírá také USA či Kanada. Evropský zákaz zastihl ve vzduchu i dva stroje mířící do Prahy

Události ČT: Letadla Boeing 737 MAX nesmí do Evropy. Zkomplikovalo to i návrat dvou spojů do Prahy (zdroj: ČT24)

Svůj vzdušný prostor začali uzavírat pro letadla typu Boeing 737 MAX i další státy včetně USA, Kanady, Spojených arabských emirátů či Indie. Úterní rozhodnutí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) o uzavření vzdušného prostoru nad kontinentem zastihla také dvě letadla české společnosti Smartwings, která v úterý večer mířila do Prahy a musela přistát v Tunisu a turecké Ankaře. Přepravce pro cestující poslal letadla jiného typu.

První tuzemský letoun, který letěl z Kapverdských ostrovů, byl odkloněn do Tunisu. „Pro cestující z tohoto letu bylo vysláno náhradní letadlo jiného typu, které přistálo v Praze ráno,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Letadlo z Kapverdských ostrovů bylo odkloněno do Tunisu
Zdroj: ČT24

Druhý boeing z Dubaje skončil v Ankaře. Cestující byli podle mluvčí ubytováni v hotelu. Do Česka dorazili náhradním spojem před 20:00, vyplývá z webu pražského letiště.

Stroj letící z Dubaje do Prahy přistál v Ankaře
Zdroj: ČT24

Letadlo z Dubaje nejdříve kroužilo nad Černým mořem a Tureckem, než přistálo v Ankaře. Někteří cestující si stěžovali na přístup dopravce. „Cestujícím nebylo více než dvě hodiny poskytnuto žádné občerstvení, ubytování ani informace o dalším postupu. Byli drženi v tranzitní letištní hale a nebylo jim umožněno, aby ji opustili a zaplatili si hotel sami. Nakonec po 2,5 hodinách hromadně prošli pasovou kontrolou a do hotelu se dostali až po téměř čtyřech hodinách od přistání,“ uvedl Petr Urbánek ve zprávě, kterou zaslal ČTK.

Společnost Smartwings podle své mluvčí udělala maximum pro to, aby cestující dopravila do Prahy, kvůli okamžitému uzavření evropského vzdušného prostoru pro letouny Boeing 737 MAX ale neměla jinou možnost, než hledat náhradní letiště mimo EU a poté řešit přepravu klientů do Prahy.

„Cestujícím se omlouváme za nepříjemnosti a komplikace, které nevznikly naší vinou,“ zdůraznila Dufková. Lidé z obou boeingů podle ní nemají nárok na odškodění, protože problémy nezpůsobila letecká společnost.

Celkem měla společnost Smartwings v době, kdy začalo platit rozhodnutí o zastavení provozu letadel typu Boeing 737 MAX 8, ve vzduchy čtyři tyto stroje. Další spoje z Reykjavíku na Kanárské ostrovy a z Tenerife do Tel Avivu dorazily podle plánu.

Společnost vlastní dohromady sedm boeingů stejného typu, který v neděli havaroval v Etiopii. Ve své flotile má dalších čtyřicet letadel jiného typu. 

„Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ uvedla v úterý večer letecká společnost. Jakých spojů se omezení může dotknout, zatím Dufková nechtěla předvídat.

Smartwings pokryje většinu svých letů v nejbližších dnech, na kterých používal Boeing 737 MAX 8, pomocí vlastních letadel. Možnosti plného zajištění letů společnost v současné době analyzuje. To se zřejmě týká i případného pronájmu letadel. Dufková ovšem na dotaz ČTK k
pronájmům podotkla, že současná nabídka na trhu je minimální.

Na pražském Letišti Václava Havla nasazují letouny typu Boeing 737 MAX v pravidelné dopravě vedle Smartwings už jen nízkonákladové dubajské aerolinky Flydubai.

Letecký publicista Velek: Příčinou pádu Boeingu mohlo být zařízení, které má zvyšovat bezpečnost (zdroj: ČT24)

Na středeční ranní lince z Dubaje do Prahy i opačným směrem společnost Flydubai změnila typ letadla, takže oba spoje odletěly podle plánu, řekl mluvčí ruzyňského letiště Roman Pacvoň. Letiště ráno na Twitteru vyzvalo cestující obou dopravců, aby v souvislosti s přerušením provozu letadel typu 737MAX pečlivě sledovali status svého letu a v případě změn kontaktovali svoji leteckou společnost.

Boeing má problém i v domovských USA

Evropská agentura pro bezpečnost letectví v úterý večer pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Reagovala tak na bezpečnostní obavy v souvislosti s havárií Boeingu 737 MAX 8, který se v neděli krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil se 157 lidmi na palubě.

Vyřadit z provozu tento typ letadel se už před oznámením agentury EASA rozhodla z preventivních důvodů řada leteckých společností i jednotlivých zemí. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) sice tyto stroje nejprve podpořil jako „vhodné k leteckému provozu“, ale později americký prezident Donald Trump rozhodl, že ani v domovských USA létat nesmějí, dokud se problémy nevyřeší.

„Každé letadlo, které je právě teď ve vzduchu, doletí do cíle, a pokud je to Boeing 737 MAX 8 nebo 9, až do odvolání pak zůstane na zemi. Piloti o tom byli informováni, stejně tak i letecké společnosti. Aerolinky s tím souhlasí. Boeing je úžasná společnost. Právě teď velmi tvrdě pracuje a věřím, že velmi rychle přijdou s odpověďmi. Ale než tak učiní, letadla zůstanou na zemi,“ oznámil Trump.

Také Kanada se nejprve k omezení provozu nechystala, ale ještě během dne země otočila. Stalo se tak podle kanadského ministra dopravy Marca Garneaua na základě nových informací. Satelitní údaje podle něj ukázaly možnou shodu v chování stroje při letu během nehody v Etiopii s chováním stejného modelu boeingu indonéské společnosti, jenž se zřítil před půl rokem.

Svůj letecký prostor po nedělní havárii Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii ve středu uzavřel významný mezinárodní dopravní uzel Spojené arabské emiráty (SAE), dále Indie, Libanon, Hongkong, Thajsko, Egypt či Uzbekistán. Provoz letounů pozastavily i Nový Zéland, Fidži a Bermudy. 

O uzavření svého vzdušného prostoru pro zmíněné stroje nyní jedná Argentina a další jihoamerické státy. Jak uvedl šéf argentinského úřadu pro civilní letectví Tomás Insausti, o této možnosti diskutují představitelé leteckých úřadů regionu a plánují přijmout skupinové rozhodnutí. Jednotlivé státy ale nejmenoval.

Šéf Boeingu Dennis Muilenburg už v pondělí podle agentury Reuters zaměstnancům Boeingu rozeslal e-mail, v němž vyjádřil své přesvědčení o bezpečnosti strojů 737 MAX.

 „Cena lidských životů je nevyčíslitelná. Naopak propad v ceně akcií společnosti Boeing se dá vyčíslit zcela přesně. Za poslední dva dny se celková hodnota společnosti Boeing snížila o 26,6 miliardy dolarů,“ uvedl ve středu hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Ještě v pátek 8. března se akcie výrobce letadel prodávaly za cenu 422 dolarů za kus., připomněl analytik. Následně došlo k letecké nehodě a v pondělí 11. března se akcie propadly o 12 procent na 371 dolarů za kus. Posléze se akcie Boeingu vzpamatovávaly a vrátily se až k úrovni 400 dolarů za kus. Nicméně vzápětí přicházely informace ze světa o zákazech provozů některých typů letadel Boeing, což cenu akcií srazilo zpět k úrovni 375 dolarů za kus.

Křeček také zmínil, že z dlouhodobějšího pohledu se však akciím Boeingu nebývale daří. Od roku 2017 vzrostla cena akcií ze 156 dolarů za kus na nynějších 375 dolarů za kus. „Současné zavrávorání tak dlouhodobým investorům nemusí dělat vrásky na čele. Krátkodobě orientovaní spekulanti si pak díky výrazným výkyvům v cenách akcií Boeingu mohli snadno vydělat,“ dodal. 

Ve středu nakonec akcie firmy uzavřely rozkolísané obchodování růstem skoro o půl procenta. Během dne se však propadly až o dvě procenta v reakci na zprávy, že Kanada a Spojené státy se rozhodly zakázat provoz dvou dotčených modelů letadel.

Francie má pomoci s černými skříňkami

Dál se pak řeší příčiny nedělní nehody v Etiopii. Černé skříňky z Boeingu 737 MAX 8, který v neděli havaroval krátce po startu z Addis Abeby, pošlou etiopské aerolinky k analýze do Německa. Oznámil to mluvčí společnosti Ethiopian Airlines, které stroj patřil. Mluvčí dříve uvedl, že Etiopie nemá k analýze skříněk technickou kapacitu.

Ovšem následně německý Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod reagoval slovy, že analýzu provádět nebude. „Toto (Boeing 737 MAX 8) je nový typ letadla s novými černými skříňkami a s novým softwarem. My to udělat nemůžeme,“ odůvodnil mluvčí úřadu Germout Freitag. Nakonec tak materiály prověří francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví.

Obě černé skříňky, tedy zapisovač hovorů v pilotní kabině i záznamník s technickými údaji o letu, byly nalezeny na místě neštěstí, zhruba 60 kilometrů od etiopského hlavního města. Skříňky jsou poškozené, uvedli američtí experti, kteří jsou ale přesvědčeni, že do 24 hodin od stažení dat bude možné mít nějaké prvotní výsledky.