Modernizaci D1 začal nastavený čas. Během roku chtějí silničáři zúžit až 70 kilometrů dálnice

UDÁLOSTI: Na dálnice se vracejí dělníci (zdroj: ČT24)

Modernizace dálnice D1 vstoupila do sedmé sezony – a zároveň první od chvíle, kdy měla podle původních plánů již skončit. Pracovat se v pátek začalo na dvou úsecích ve Středočeském kraji. V problematickém úseku u Humpolce bude modernizace pokračovat až později, silničáři ale věří, že se to podaří ještě letos. Zároveň by měly začít opravy i všech zbylých úseků. V létě by se tedy mohlo pracovat až na 70 ze 167 kilometrů mezi středočeskými Mirošovicemi a Brnem.

Oprava rozbité dálnice D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a Kývalkou u Brna začala v květnu 2013 a měla trvat pět let. V termínu však neskončila, stále zbývá rekonstruovat sedm z dvaceti úseků, do kterých je celá trasa rozdělená. Nyní, po zimní přestávce, se dělníci vrátili na dva z nich.

Jde o úseky Mirošovice–Hvězdonice a Soutice–Loket, řidiči tedy budou muset zpomalit dvakrát mezi 21. a 66. kilometrem. V obou úsecích se začalo pracovat v pátek odpoledne poté, co odezněla dopravní špička. Řidiči musí počítat s tím, že se od pátečního odpoledne do nedělního odpoledne bude u Mirošovic i Lokte na Benešovsku jezdit jedním pruhem, zatímco dělníci postaví provizorní svodidla. Pak již začne provoz v režimu, který je po letech oprav již rutinní – tedy dvěma zúženými jízdními pruhy s rychlostí omezenou na 80 km/h.

„Úseky jsou připravovány tak, abychom minimálně omezili účastníky silničního provozu. Na druhou stranu se omlouváme, musíme tu dálnici opravit. Ve stavu, v jakém je, nemůže dále být,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

U Mirošovic se pracovalo již loni na podzim, modernizace úseku Soutice–Loket začala zcela nanovo. Opravit by jej mělo za 1,2 miliardy korun bez DPH sdružení společností Eurovia a Beton, a to do příštího roku. Mirošovický úsek se bude spravovat déle, tendr rovněž vyhrála Eurovia, která inkasuje necelé 1,1 miliardy bez DPH a termín jeho zprovoznění je až v listopadu 2021.

Stav modernizace D1 k březnu 2019
Zdroj: ČT24/ŘSD
  • úsek 2, Mirošovice (21. km) – Hvězdonice (29. km): zahájeno v roce 2018, obnovení prací 8. 3.
  • úsek 7, Soutice (56. km) – Loket (66. km): zahájení 8. 3.
  • úsek 11, Koberovice (81. km) – Humpolec (90. km): zahájení v průběhu roku po dokončení výběrového řízení
  • úsek 12, Humpolec (90. km) – Větrný Jeníkov (104. km): zahájeno v roce 2018, ŘSD vypovědělo smlouvu, obnovení prací v průběhu roku
  • úsek 16, Velký Beranov (119. km) – Měřín (134. km): zahájení v dubnu
  • úsek 19, Velké Meziříčí-západ (141. km) – Velké Meziříčí-východ (146. km): termín zahájení závisí na rozhodnutí ÚOHS
  • úsek 23, Devět křížů (168. km) – Ostrovačice (178. km): termín zahájení závisí na rozhodnutí ÚOHS

Začnou opravy i na všech zbylých úsecích

V roce 2021 by chtělo Ředitelství silnic a dálnic dokončit modernizaci D1 jako celku, bude tedy nutné do té doby dokončit opravy i v dalších pěti úsecích. V dubnu má podle Jana Kroupy začít modernizace mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině, později také u Velkého Meziříčí, v úseku Devět křížů – Ostrovačice a mezi Koberovicemi a Humpolcem.

Generální ředitel ŘSD upřesnil, že zahájení prací u Velkého Meziříčí a Devíti křížů závisí na tom, kdy a jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodne o stížnostech na výsledky tendrů na zhotovitele. Soutěž na úsek Koberovice–Humpolec ještě neskončila.

Brífink ŘSD k nové sezoně modernizace D1 (zdroj: ČT24)

U Humpolce začne vše znovu v dubnu, nebo později

Aby byl výčet kompletní, zbývá ještě úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Na něm se přitom začalo pracovat již loni, ale opravy nabraly tak velké zpoždění, že silničáři koncem roku zhotovitele vypověděli. ŘSD nyní zjišťuje, jaký je přesně stav dálnice v tomto úseku. Podle výsledků se buď pokusí zadat novou zakázku co nejrychleji, nebo vypíše plnohodnotný tendr.

„Tak či tak se v tomto roce v úseku realizovat bude,“ ujistil Kroupa s tím, že při urychleném zadání zakázky by mohly práce znovu začít již v dubnu.

Na dálnici D1 se letos nebude pracovat jen v nejvíce rozbité části od Mirošovic po Kývalku, ale také v šestipruhovém úseku od Prahy k Mirošovicím. Konkrétně čeká řidiče od dubna zdržení u křižovatky s Pražským okruhem mezi 9. a 16. kilometrem a v průběhu roku by se mohli dělníci objevit i u Brna – ŘSD nyní hledá firmu, která opraví úsek mezi 190. a 194. kilometrem.