Problematický úsek D1 u Humpolce se stále připomíná řidičům i silničářům. Skončilo jedno omezení, další začalo

Poslední z betonových svodidel, která komplikovala cestování po dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, jsou pryč. V sobotu vrátili dělníci do původního stavu prostor křižovatky u Větrného Jeníkova. Komplikace tím přesto neskončily. Kvůli páteční havárii kanalizace ve středovém dělicím pásu je omezen provoz na 98. kilometru.

Pouze jedním pruhem se jezdí po dálnici D1 v části úseku Humpolec – Větrný Jeníkov. U samotného Jeníkova probíhají poslední úpravy po loňském neúspěšném pokusu o modernizaci dálničního úseku k Humpolci. Zároveň je ale uzavřen levý pruh na 98. kilometru, kde v pátek večer namrzla voda vytékající z poškozené kanalizace uprostřed dálnice a nyní probíhá nouzová oprava.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Luboš Pavlíček

Ředitelství silnic a dálnic a s ním i řidiči projíždějící po dálnici D1 se stále potýkají s následky modernizace úseku Humpolec – Větrný Jeníkov, která začala loni na jaře a skončila v prosinci výpovědí smlouvy zhotovitelům v situaci, kdy bylo zřejmé, že mají velké zpoždění. Dálnice pak ale zůstala rozkopaná s velkými dopravními omezeními, která dělníci odstraňovali dva měsíce.

To, které skončilo v sobotu odpoledne, mělo být poslední. Provizorní betonová svodidla, která měla chránit dělníky při modernizace středního dělicího pásu, zbývala před víkendem už jenom u sjezdu na Větrný Jeníkov na 104. kilometru. V sobotu se je podařilo odstranit, poté dělníci vrátili do původního stavu vodorovné dopravní značení a zhruba od pěti hodin odpoledne dostali řidiči téměř po roce opět k dispozici dálnici v plné šíři. Kdo během dopoledne nebo brzy odpoledne jel po D1 směrem na Brno, zdržel se, kvůli odstraňování svodidel se jezdilo pouze jedním pruhem a vytvořila se až sedmikilometrová kolona. 

Jen jeden pruh zbyl i na 98. kilometru, kde z poškozené kanalizace vytekla voda a zmrzla

Odstranění svodidel u Větrného Jeníkova ale nakonec nebylo tečkou za úpravami dálnice po prvním pokusu o její modernizaci. V pátek večer začala na dálnici ze středního pásu vytékat voda, která zmrzla. „Došlo k havárii kanalizačního svodu, který vede středním dělicím pásem,“ upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Video Zprávy
video

Generální ředitel ŘSD: „Měli jsme podezření, že zhotovitel nezvládl všechno perfektně. Toto jenom odpovídá dalším chybám, na které narážíme“

Generální ředitel ŘSD: „Měli jsme podezření, že zhotovitel nezvládl všechno perfektně. Toto jenom odpovídá dalším chybám, na které narážíme“

Mluvčí ŘSD: „Na 98. kilometru jsme v nejnižším bodě, kam se voda stahuje“

Na ledu se stalo několik dopravních nehod, mimo jiné narazilo osobní auto do vozu hasičů, kteří přijeli k jiné nehodě. „Zranění bylo jenom jedno. Chvíli tam ale byla situace poměrně dramatická,“ podotkl mluvčí silničářů. Policie pak asi na hodinu dálnici uzavřela, než se ji podařilo zprůjezdnit.

Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy ještě v noci pracovníci středisek správy a údržby, která na dálnici jsou, provizorně odvedli vodu, aby nevytékala na vozovku. Po nouzovém zásahu v noci pokračovaly opravy kanalizace na 98. kilometru dálnice D1 i v sobotu přes den a omezen bude provoz i v noci.

„Už jsme nasadili i stojní techniku v místech, kde je to možné. Ve středním dělicím pásu máme kabely, především optické, měli jsme strach z jejich poškození,“ řekl Kroupa. Řidiči proto ve směru na Prahu musí i zde sjet do jediného pruhu. Jan Rýdl přitom připustil, že i tak půjde jen o provizorní řešení.

Mluvčí Rýdl připomněl, že se na kanalizaci loni pracovalo. „Je to kanalizace, která měla být čerstvě po generální rekonstrukci v rámci modernizace, která probíhala,“ uvedl. Podle něj tedy buď musí být kanalizace ucpaná, nebo se projevila „lajdácky a blbě odvedená práce na rekonstrukci kanalizace“.

Opravy středního pásu D1 na 98. kilometru, kde vytékala voda na vozovku

Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Problémy začaly již v létě

Úsek Humpolec – Větrný Jeníkov mělo podle původní smlouvy opravit italsko-kazašsko-české sdružení TGS Joint Venture s tím, že by práce na čtrnáctikilometrovém úseku skončily v roce 2020. Opravy začaly loni v březnu, již v létě si ŘSD začalo stěžovat na zpoždění, silničáři hovořili o možné výměně zhotovitele. K tomu skutečně došlo, ale až v prosinci – poté, co ve zúžení zkolabovala doprava, když nasněžilo, protože se tam nedostaly sypače.

ŘSD i ministr dopravy hovořili o tom, že se stavební sdružení rozpadlo, sami stavbaři si naopak stěžovali na některé kroky silničářů. „Italové chtěli stavět. Pravda je, že od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ řekl ředitel českého článku sdružení Geosan Group Ivan Havel.

Po vypovězení smlouvy zbylí dělníci Geosanu – neboť zbylí členové sdružení své lidi stáhli již dříve – z D1 odešli. Před Vánoci pak nechalo ŘSD dálnici částečně rozšířit, nebylo ale ještě možné odstranit provizorní svodidla úplně kvůli rozkopanému středu dálnice. Do plné šíře se téměř celý úsek kromě jeníkovské křižovatky vrátil v první polovině února.