BESIP chystá kampaň zaměřenou na záchrannou uličku. Záchranáři na jihu Moravy odstartovali vlastní

Kampaň záchranná ulička (zdroj: ČT24)

Řidiči při dojíždění do kolon budou muset od října vytvářet záchrannou uličku stejně jako v okolních evropských zemích: mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Změnu v srpnu schválil Senát v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. BESIP chystá pro řidiče kampaň. Záchranáři na Jihu Moravy s ní začali už teď.

Zatímco jedni jedou zachraňovat, druzí jim v tom brání. Svou nevědomostí nebo přímo ignorováním záchranné uličky. Už roky si na to stěžují hasiči, policisté i záchranáři. „Začínají ji tvořit až ve chvíli, když už jsme na místě, což je pozdě. Nás to zbrzďuje, musíme zastavit, znovu se rozjíždět,“ popsal mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Ulička pro průjezd záchranky
Zdroj: ČT24

Od prvního října čeká řidiče změna, která sjednotí pravidla s okolními zeměmi Evropy. Řidiči při dojíždění do kolon budou vytvářet záchrannou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. „Já si myslím, že je to otázka větších kampaní, větší medializace,“ řekl šéf jihomoravských policistů Leoš Tržil.

BESIP chystá spoty, záchranáři rozdávají letáky

O kampaň se pokusilo ministerstvo dopravy, respektive BESIP, už v minulosti, reakce u řidičů byla ale mizivá. Teď chystá další. „Připravíme animovaný spot, grafiku, budeme to komunikovat na sociálních sítích, v médiích a v té další fázi chceme mít taky hraný spot,“ popsal mluvčí BESIPu Tomáš Neřold.

Praxe vytváření bezpečné uličky se má přizpůsobit zahraničním pravidlům
Zdroj: ČT24

Na to ale jihomoravští policisté, hasiči ani záchranáři čekat nechtěli. Pustili se do své vlastní osvěty. A pro řidiče vytiskli na 200 tisíc těchto letáků.

V sousedních zemích fungují podle marketérů ještě účinnější opatření, například billboardy na dálničních mostech jako v Rakousku nebo osobní apel od policistů přímo v koloně v Německu.

Kromě vytváření záchranné uličky zapomínají čeští řidiči také na takzvané pravidlo zipu. To říká, aby při jízdě v průběžném pruhu umožnili autům z  pruhu, který zaniká zařadit se střídavě mezi ně. Na dálnici se pak auta často zdržují v levém, případně prostředním pruhu. Podle zákona je ale povinností jet v pruhu pravém, zbylé smí řidiči využívat pouze k předjíždění pomalejších vozidel. Problémy dělá řidičům i dodržování bezpečného rozestupu mezi vozidly.