Začal si vydělávat v 7. třídě, dnes zaměstnává svého otce

Praha - Když po jeho přednášce přijde čas na otázky, většina lidí z publika mu tyká. Libor Hoření od počátku „klamal“ věkem. I když ze středoškolské lavice řešil obchod, na jeho věk se ho nikdo neptal - se spolupracovníky dlouho komunikoval jen po telefonu a na internetu. Teď, ve svých 22 letech, vede pět internetových stránek, které mu vydělávají. A ostatním juniorům radí, jak na to. Nový občanský zákoník jim umožní začít podnikat ještě před dosažením dospělosti.

Libor Hoření, vládce e-receptů a dnes i investor stále populárnější služby Chlapská zásilka, která Čechům nabízí pravidelnou dodávku ponožek a dalších mužských propriet až do domu,  si začal vydělávat vlastně už ve 13 letech.

Pustil se tehdy do tvorby grafiky internetových stránek pro známé a vždy za to nějaký peníz dostal. Za čas ho přestalo bavit jen práci odevzdat a dál se o ni nezajímat. „Někdy v 16 jsem si řekl, že chci vytvořit vlastní věc, o kterou se budu starat, budu sledovat, jak roste a mít z ní radost,“ říká. Při výběru témat postupoval přísně pragmaticky: „Hledal jsem oblast na internetu, která je hodně navštěvovaná, ale která by se dala vylepšit.“

Potkáme se za rok a půl

Ačkoliv sám o vaření nic nevěděl, pustil se právě do stránek pro kuchtíky. Pak si našel  programátora, kterého zaplatil podílem v budoucí firmě. „Fyzicky jsem ho viděl ale až po roce a půl,“ říká s úsměvem. První osobní kontakt byl totiž nutný až ve chvíli, kdy spolu zakládali společnost s ručením omezením a museli předložit občanky. Do té doby Libor nepotřeboval ani zástupce na podpisy faktur nebo jiných dokladů - výdělek z různých webovek si nechal posílat na účet, který lze založit už od 15 let.

Nevýhoda? Nebyl jsem na Erasmu

Podnikání za správný krok považuje už od začátku a i při pohledu zpět říká, že výhody převažují. Mrzí ho jen to, že nemohl vycestovat na studium do zahraničí. „Na dálku svoji firmu úplně řídit nemůžu,“ říká. „Tak jsem známé studující na Erasmu v cizině alespoň na pár dnů vždycky navštívil,“ dodává.

Dnes Libor Hoření řídí nebo se účastní internetových projektů Toprecepty, Toppotraviny, zmíněnou Chlapskou zásilku a rozjíždí Fasheebo - web, který má na základě speciálního algoritmu pro uživatele vybírat módu přesně podle jejich vkusu. Vedle toho vlastní další internetové domény, na kterých své podnikání může posílit. Podobně už rozjel i stránky Topmoučníky nebo Topkoníček.

Chlapská zásilka se pro něj stala první investiční příležitostí v cizím nápadu. Narazil na ni vlastně náhodou. V rámci zpříjemnění vlastního pracovního prostředí si pronajal stolní fotbálek. Provozovatel firmy, která mu ho dovezla, je Tomáš Brychta - spoluzakladatel Chlapské zásilky. „Takto vlastně začaly naše diskuse o businessu. Já si na Chlapské zásilce poprvé objednal, potom podruhé, potřetí a nakonec jsem se rozhodl, že rovnou koupím podíl ve firmě,“ popisuje Libor Hoření. „Zaujalo mě to a uspokojilo. Muži mají přeci důležitější věci na práci než běhat po drogeriích nebo kupovat si ponožky,“ dodává žertem.

Do podílu v Chlapské zásilce dal řádově statisíce korun. „Role investora je pro mě nová, snažím se být skutečným členem týmu, který nejen vloží do společnosti peníze a čeká, co bude, ale reálně se zapojuje do chodu společnosti. Že jsou kolegové starší, nehraje velkou roli,“ říká člověk, který svými 22 lety řadu lidí stále překvapuje. Svůj pragmatismus ale neztratil - stále sleduje zahraniční servery a porovnává, které projekty rychle rostou a které naopak nefungují.

Manažerský styl života je na něm znát. Říká, že o víkendech rád pracuje. „Baví mě přijít do práce v pondělí a mít spoustu novinek,“ vysvětluje. Místo beletrie čte manažerské knihy nebo publikace o osobním rozvoji - teď třeba knížku Konec prokrastinace. Přitom s tou vzhledem ke svým aktivitám zjevně bojovat nemusí. Vedle práce si totiž ordinuje ještě alespoň dvakrát týdně sport, občas nějaké kino nebo jde na „jedno“ večerní.

Nestíhám, deleguji

Začátek podnikání podle Hořeního zkrátka zafungoval. Rodiče ho podporovali, i když ho upozorňovali na možnost, že může narazit na neúspěch. Dnes otec pracuje pro jeho firmu. „Nevím, jestli to bylo štěstí, náhoda nebo schopnosti. Možná od každého trochu. Zkušenostmi podle mě člověk získává lepší schopnost odhadnout, které kroky podniknout a jak s nimi pracovat,“ dodává Hoření.

Toprecepty mají 1,5 milionu unikátních návštěvníků měsíčně. Měsíční obrat Chlapské zásilky se podle Hořeního pohybuje v řádech „nižších šesti cifer“. A budované Fasheebo má už globální ambice. „V České republice chceme projekt otestovat a co nejdříve expandovat do zahraničí,“ říká Hoření. Do této novinky teď investuje hodně času – spustit se totiž má v řádu týdnů.

Mladík říká, že ho práce baví, ale současné množství projektů sám vést nemůže. Spoustu činností už deleguje a postupně to chce změnit. „Přeci jen bych se asi nejradši věnoval jedné věci naplno než více projektům částečně,“ říká. Je proto možné, že se o něm znovu bude psát jako o milionáři – jako když před rokem prodal pětinový podíl Topreceptů jedné české firmě za tři miliony.

Podívejte se i na další zajímavé a úspěšné nápady mladých - například automat na pivo jako nápad studentů, kteří se dali dohromady a založili společnost Frex.