Jen minimum základních a středních škol má vyhovující podmínky k výuce digitálních technologií. Školy mají špatné vybavení, nedostatečné pokrytí internetem a chybí jim i správci počítačových sítí. Podle inspekce je stav dokonce horší než před osmi lety, kdy průzkum provedla poprvé.
Staré počítače a špatné připojení. Školy nemají digitální technologie pro výuku
Školní inspekce zjistila, že přes devadesát procent základních škol používá počítače starší než pět let. Peníze od státu totiž na zakoupení nové digitální technologie školám nestačí. Minimální standardy kvality tak splňuje v této oblasti jen necelých pět procent malých a přibližně deset procent větších škol.
Peníze školy potřebují i na lepší síť a na její správce. Školy také řeší nedostatek počítačů pro učitele, na vzdělávání v této oblasti mají navíc vyhrazeno málo času.
„Je tam několik příčin. V prvé řadě jsou to samozřejmě finanční možnosti a druhá je jednotná strategie podpory digitálního vzdělání,“ komentoval důvody současného stavu ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Strategii digitální podpory vzdělávání schválila vláda před třemi lety a podle Jednoty školských informatiků se její naplňování stále zpožďuje.
„Počítáme s postupným řešením, vypisujeme evropské výzvy, kde z evropských fondů budeme financovat vybavení škol, vytváření digitálních materiálů pro žáky,“ uvedl náměstek ministra školství Jaroslav Fidrmuc (KDU-ČSL).
Školy se ovšem obávají, že evropské peníze zaostávání digitálních technologií na školách nevyřeší. V nejlepším případě ho podle nich jen zpomalí. Systematickou podporu by podle nich měl v první řadě zajistit stát.