Fond na krajské silnice vyschl. Hejtmani teď chtějí podíl z daně z pohonných hmot

Státní fond dopravní infrastruktury už nemá peníze, ze kterých by mohl poskytovat mimořádné dotace na opravy silnic druhých a třetích tříd, které patří krajům. Těm přitom na správu komunikací scházejí desítky milionů, a kvůli konci dotačního programu nyní některé kraje navrhují, aby získaly podíl na dani z pohonných hmot.

Video Události
video

Reportáž: Mimořádné dotace na opravy krajských silnic došly

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) poslal v rámci mimořádných finančních podpor do tuzemských regionů v uplynulých třech letech bezmála jedenáct miliard korun. Ředitel fondu Zbyněk Hořelica ale minulý týden oznámil, že program končí. „V současné době žádné další prostředky nemáme,“ prohlásil.

Dodal, že opravy dvojek a trojek měly kraje primárně hradit z peněz, které získají z rozpočtového určení daní. Opětovný příspěvek ze strany SFDI na rok 2018 nepovažuje Hořelica za pravděpodobný. Vláda by o jeho poskytnutí podle něj mohla rozhodnout pouze v případě, že se zlepší výběr daní a poplatků z užívání dálnic a silnic prvních tříd.

Kraje: Konec dotací je nepředstavitelný

Toto sdělení ovšem šokovalo kraje. „Situace, kdy by SFDI nepřispěl v roce 2018 na opravy krajských silnic, je pro nás naprosto nepředstavitelná a nepřijatelná,“ prohlásila předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová. Podle regionů bude mít výpadek fatální následky a zastaví se kvůli němu plánované opravy mostů i silnic.

Jen Pardubicko by na opravu všech silnici nižších tříd potřebovalo patnáct miliard. „Víc jak pětasedmdesát procent silničního majetku kraje je v havarijním nebo nevyhovujícím stavu, tudíž je potřeba investovat nemalé prostředky a pro nás tento návrh je zcela nepřijatelný,“ vracel se ke slovům ředitele Hořelici pardubický hejtman Martin Netolický.

Podle náměstka zlínského hejtmana pro dopravu Pavla Botka navíc situaci neřešení ani zmiňované rozpočtové určení daní. „Krajům bylo kráceno v době krize a nebylo narovnáno. Ty peníze prostě chybí a je to určitě dluh státu v této záležitosti,“ prohlásil s tím, že v roce 2016 bylo 665 kilometrů krajských silnic v havarijním stavu, dalších 313 kilometrů bylo označeno jako nevyhovující.

Resort krajům: Počkejte si na novou vládu

Někteří hejtmani proto nyní přišli s návrhem, aby kraje dostávaly podíl z daně z pohonných hmot. Tím by si jednotlivé regiony přišly na stamiliony korun, s něčím takovým ale nepočítá ministerstvo dopravy. Případné peněz v rámci vyschlého fondu bude podle něj na nové vládě.   

„Podpora krajských komunikací ze Státního fondu dopravní infrastruktury nemusí končit, pokud vláda opět dá mimořádné prostředky na tyto silnice,“ prohlásil mluvčí resortu Tomáš Neřold.