Gramotnost má stále více podob a nabízí cestu k úspěchu v životě

Z různých typů gramotnosti se nyní na základních školách nejrychleji rozvíjí využívání informačních a komunikačních technologií (ICT gramotnost), tam nastává posun každé dva roky. V pořadu Studio 6 ČT to uvedl předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl. Zdůraznil, že gramotnost je vlastně „schopnost přežití člověka“.

Čtvrtek 8. září je Mezinárodním dnem gramotnosti, poprvé byl vyhlášen organizací UNESCO před 50 lety. Na rozdíl od původní definice už není gramotnost jen schopnost čtení, psaní a počítání. Postupem let k tomu přistoupily i další druhy dovedností - sociální, přírodovědná, mediální, finanční či třeba právě ICT gramotnost. 

V různých mezinárodních srovnáních jsou na tom české děti relativně dobře. „Roste čtenářská gramotnost, v ICT gramotnosti jsme na tom také dobře, v poslední době bohužel upadá přírodovědná  a matematická gramotnost,“ domnívá se Štercl.  

Dát matematice šanci

Soudí, že je to dáno nižší oblíbeností matematiky ve srovnání s jazykovými předměty a humanitním vzděláním. „Musíme se odrazit ode dna a upřednostnit matematiku,“ dodal Štercl. Gramotnost chápe jako souhrn všech znalostí a dovedností, jak se člověk uplatní při studiu a budoucím běžném životě. Zmínil také, že chybí polytechnická výchova. Něco si vypěstovat nebo vyrobit je podle něj základ k tomu, aby děti byly rovněž manuálně zručné.

Gramotnost českých dětí (zdroj: ČT24)

Nároky na děti v základní škole se v posledních letech zvyšují, protože škola už nechce být „nalejvárnou dat a vzorečků“, ale chce děti naučit s těmito daty pracovat, například při prezentacích, dodal předseda APZŠ .

Paušálně vzato pak pozoruje, že rodiče přikládají vzdělání svých dětí stále větší pozornost a uvědomují si, že nejen na škole, ale také na nich záleží, jak bude dítě gramotné. „Je to souhrn tři partnerů - školy, rodičů a žáků, pak se dojde k dobře gramotnému žákovi,“ řekl Štercl. Doplnil, že v Česku nastavený rámcový vzdělávací program, kdy je povinnost základního vzdělávání daná zákonem, zajišťuje gramotnost každého žáka.