Americký konvoj přijel do Vyškova a Přáslavic, s vojáky se setkal premiér

UDÁLOSTI: Přípravy na přesun začaly v Ruzyni již před šestou ráno (zdroj: ČT24)

Do vyškovských kasáren přijela před druhou hodinou první část amerického konvoje, který se po českých dálnicích postupně přesouvá z Německa do Polska a dále do Pobaltí. Z ruzyňských kasáren začali američtí vojáci, se kterými se do Vyškova vydali i jejich čeští kolegové, odjíždět v sedm hodin ráno.

Americký konvoj na dálnici D1
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Cesta po dálnici D1, kde probíhají opravy na pěti místech a ráno navíc začalo omezení na šestém, proběhla se zastávkou na tankování v areálu silničářů ve Velkém Beranově. Nutná byla i zastávka kvůli závadě brzd jednoho z vozidel i krátké uvolnění dálnice, aby mohla konvoj předjet ostatní auta. Celkem zabrala vojákům více než šest hodin.

Kromě amerických vojenských vozidel se z Prahy do Vyškova v konvoji přesouvalo i deset obrněnců Iveco české armády. Šlo o první pokus o společný přesun. „Přesuny v kolonách jsou náročné pro řidiče. Učí je to pozornosti, a jak se vyhnout krizovým situacím na silnici,“ uvedl Karel Zetocha ze 74. motorizovaného praporu Armády ČR.

Vojáky pozdravil premiér. Průjezd považuje za symbol solidarity

Vojáky přijel do Vyškova pozdravit premiér Bohuslav Sobotka. Zdůraznil, že je
potřeba prohloubit spolupráci spojenců. „Zhoršila se bezpečnostní situace ve světě. Máme konflikty v blízkosti Evropské unie, ať už je to zamrzlý konflikt na Ukrajině, válka v Sýrii, střety v Libyi nebo nebezpečí terorismu,“ řekl předseda vlády.

Průjezd amerických vojáků a společné cvičení považuje za symbol solidarity. „Máme tady spojence, se kterými můžeme počítat. Na bezpečnostní rizika nejsme sami a je vidět, že bylo správné rozhodnutí, že se Česká republika integrovala do Evropské unie a do Severoatlantické aliance,“ dodal premiér.

Premiér Sobotka při návštěvě ve Vyškově, kde právě přebývají i američtí vojáci
Zdroj: Lenka Horáková/ČTK

Když přijížděli k areálu vyškovské vojenské akademie, čekala na vojáky z první kolony u silnice skupina, která je přišla pozdravit, a také asi deset odpůrců s protiamerickými transparenty. Jeden z odpůrců se postavil před vojenské auto, vzápětí ho vyvedla policie.

Čtvrtina vojáků jela jinam

Ve Vyškově stráví zbytek víkendu pouze sedm z devíti skupin, do kterých se konvoj pro přesun rozdělil. Zbylé dvě – celkem asi stovka vojáků, tedy čtvrtina celkového počtu – pokračovaly ještě dále na sever. Nedělní přestávku si dopřejí v Přáslavicích.

První skupina do Přáslavic dorazila po páté hodině odpoledne. Měla tedy výrazné zpoždění, místní ji očekávali již po poledni. Na vojáky s 32 kusy techniky čekají stany, ve kterých budou nocovat.

Na závěrečnou část své pouti Českem se američtí vojáci vydají až v pondělí. Neděli stráví v kasárnách, kde budou cvičit společně s českými kolegy. Ve Vyškově také představí svoji techniku zájemcům, přáslavická posádka však veřejnosti otevřená nebude. Společné cvičení a testy zbraní s českými vojáky proběhnou i na Olomoucku. Od pondělí budou obě části konvoje pokračovat přes Polsko na cvičení Saber Strike do Pobaltí.

Trasa průjezdu konvoje amerických vozidel přes Česko
Zdroj: Generální štáb Armády ČR

224 vozidel projíždí Českem od pátku do pondělí

Kolonu tvoří 224 vozidel, její součástí jsou modifikace kolového obrněného transportéru Stryker, vozy Hummer, lehká tažená houfnice. Antény mnohých obrněnců jsou ozdobené americkými a českými vlajkami, na některých vlají prapory s nápisem druhého dragounského pluku U.S. 2nd Dragoons. 

Ministr obrany Martin Stropnický řekl již po první etapě průjezdu Českem, že průjezd konvoje je významný jak politicky, tak z hlediska spolupráce armád členských zemí NATO. „Je potřeba, abychom se jako spojenci v rámci Aliance ujišťovali, že jsme schopni si přijít na pomoc v případě potřeby,“ uvedl.

Manévry Saber Strike mají být vzkazem jak obyvatelům Litvy, Lotyšska a Estonska, tak i sousednímu Rusku, že se Severoatlantická aliance hodlá v případě krize podobné té ukrajinské zastat svých členů. Americký konvoj, který do Česka přijel ze základny v bavorském Vilsecku, proto volí také viditelnější přesun po silnici místo železniční cesty.