Březen je v plném proudu a naplno začíná i stavební sezona na dálnici D1. Letošní část prací začíná v sobotu hned na dvou úsecích. Jak mezi Psáři a Souticemi (48.–56. km), kde jsou práce zcela na začátku, tak mezi Ostrovačicemi a Kývalkou (178.–182. km), kde dělníci pracovali již na podzim, bude od soboty do příštího čtvrtka uzavřen jeden jízdní pruh ve směru na Prahu, upozornilo Ředitelství silnic a dálnic. Půjde o krátkodobá omezení, která souvisejí s přípravou provizorního značení pro další část prací.
Omezení se netýká neděle, kdy během odpolední špičky otevřou stavbaři ve směru na Prahu i druhý pruh.
Další velké omezení přinesou Velikonoce
I v neděli odpoledne, až budou v obou směrech řidičům k dispozici dva pruhy, je třeba počítat s omezeními, na která si řidiči při modernizaci D1 již zvykli – jízdní pruhy budou užší než obvykle a maximální rychlost snížená na 80 km/h. Stejným způsobem se pak bude jezdit obousměrně. Mezi Psáři a Souticemi ale ještě přijde další větší omezení o Velikonocích, kdy bude doprava ve směru na Brno a na Velký pátek i na Prahu svedena do jediného pruhu.
Navíc se práce obzvláště dotknou řidičů, kteří by chtěli na křižovatce Psáře na 49. kilometru dálnice najíždět ve směru na Brno, případně sjíždět z dálnice, pokud budou přijíždět od Prahy. Nebude to možné, a to až do června, kdy nynější etapa opravy skončí.
Omezení zatím ve čtyřech úsecích, ale mají přibýt další čtyři
Úseky Psáře–Soutice a Ostrovačice–Kývalka nejsou na dálnici D1 jediné, kde čeká na řidiče omezení. Již na sklonku ledna zahájilo ŘSD přípravné práce mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, minulý víkend vypukly práce mezi Hvězdonicemi a Ostředkem. Od pátku se jezdí každým směrem ve dvou pruzích, všechny čtyři jsou vměstnány do jedné poloviny dálnice. V jízdním pásu ve směru na Prahu již začala rekonstrukce vozovky.
Omezení na čtyřech úsecích naráz ještě není maximum toho, čeho chtějí silničáři letos dosáhnout. Přípravné práce by měly během roku začít ještě na čtyřech dalších úsecích, prakticky všechny jsou na Vysočině. Současně by ale měly být dvě z částí D1, kde modernizace již probohá, na podzim zcela hotové. U Kývalky a mezi Hvězdonicemi a Ostředkem totiž stavbaři letos navazují na práce, které udělali již loni. Na podzim by proto měli mít práce hotové.
Modernizace dálnice D1 se týká části od Mirošovic po Kývalku. Do Mirošovic vede z Prahy šestipruhová část rekonstruovaná v 90. letech, úseku od Kývalky kolem Brna se týká jiný projekt. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že je potřeba dálnici opravit, v létě 2011 poté, co betonové panely vytvořily na Benešovsku nebezpečný schod, a dálnice tak důrazně připomněla, že již je dávno za plánovanou životností.
Výsledkem oprav, které jsou rozvržené do dvou desítek úseků, je nejenom klidná jízda, ale také rozšíření jízdních pásů. V obou však i po dokončení modernizace zůstávají pouze dva jízdní pruhy.