Dráhy vypraví v sobotu parní vlak z Prahy k Řípu

Praha - České dráhy vypraví v sobotu parní vlak z Prahy k Řípu. Jeho trasa povede z Masarykova nádraží do zastávky Ctiněves, odkud mohou cestující vyrazit na horu Říp. Od Řípu bude historická souprava pokračovat do městečka Zlonice, kde se slavnostně zahájí sezona místního železničního muzea. Vlak potáhne lokomotiva zvaná Čtyřkolák z roku 1917.

Kromě zlonických oslav je hlavním důvodem vypravení vlaku Svatojiřská pouť na horu Říp. Jde o jednu z největších poutí na území České republiky, k rotundě svatého Jiří na vrcholu kopce směřují každoročně desetitisíce lidí. Kromě případného duchovního zážitku na ně čekají pouťové atrakce, kulturní vložky a občerstvení v podobě desítek stánků s pivem a klobásami.

Parní vlaky zpestřují každoročně od dubna do října provoz na české železnici. České dráhy v současnosti vlastní 14 provozuschopných parních lokomotiv, k tomu provozují další tři lokomotivy, které jsou v majetku Národního technického muzea. Raritou je především parní vůz Komarek z roku 1903, který byl nedávno rekonstruován. V Evropě jsou známy pouze dva vozy tohoto typu.

Další desítky lokomotiv nejsou v provozuschopném stavu. V lepším případě čekají na opravu někde na odstavné koleji, například v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka, v horším případě chátrají jako železniční pomník před některým českým nádražím. Ze zhruba třech tisícovek parních lokomotiv, které měly dráhy po válce, se tak zachoval pouhý zlomek.

Kromě státních Českých drah provozují parní lokomotivy i spolky železničních fandů či soukromé společnosti. Asi nejznámější jsou letní pravidelné spoje Jindřichohradeckých místních drah, které projíždějí malebnou krajinou České Kanady.

Provoz naolejovaných krasavců však nepatří k nejlevnějším. Například rychlíková lokomotiva Albatros, vyrobená po válce, spotřebovala na 400kilometrové trati z Prahy do Bratislavy 15 tun uhlí a 75 metrů krychlových vody. Cestou musela třikrát tankovat.