Liberecký kraj chce s pomocí evropských fondů zlepšit železnici

Liberec - Liberecký kraj chce s pomocí evropských fondů financovat modernizaci a rozvoj železniční dopravy v regionu. Zapojil se proto do evropského projektu, jehož cílem je právě rozvoj železniční osobní dopravy. V současné době je do něj zapojeno na 14 regionů z Německa, Itálie, Česka a Polska. Zájem připojit se mají i Slováci a Rakušané, řekl dnes Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Libereckým krajem vede přes 460 kilometrů tratí. Přestože je železniční síť v kraji velmi hustá, chybí jí napojení na hlavní koridory. „Celý kraj včetně stotisícového Liberce postrádá hlavně kvalitní, rychlé a pohodlné železniční spojení s okolními významnými aglomeracemi,“ řekl dnes radní pro dopravu Vladimír Richter. Žádná z tratí v kraji navíc není elektrifikována a svými parametry a standardy často odpovídají 19. století, ve kterém vznikly.

Evropský projekt, jehož celkové náklady se odhadují na 3,5 milionu eur (přes 80 mil.Kč), by měl zmapovat současnou situaci v zapojených regionech a ukázat, kde je především třeba investovat. „Zpracování studie, která jen v Libereckém kraji přijde na 100.000 eur (asi 2,3 mil.Kč), je základní podmínkou pro čerpání dotací z evropských fondů právě na modernizaci železniční dopravy a zlepšení souvisejících služeb,“ vysvětlil Prokeš. Cílem kraje je podle něj zajistit rychlé a pohodlné cestování, tím přilákat více cestujících a odlehčit přetíženým silnicím. 

Rozvoj železniční dopravy je pro Liberecký kraj jednou z priorit. Už před osmi ledy proto spolu s Českými drahami a dalšími partnery připravil projekt Regiotram Nisa. Integrovaný dopravní systém počítal s kombinovaným provozem lehkých vlakových souprav na železničních a tramvajových tratích. Řešení mělo v budoucnu zajistit rychlé spojení po Libereckém kraji a také do německé Žitavy a polské Jelení Hory. Projekt ale nezískal podporu ministerstva dopravy, byl rozdělen a postupně se realizují jen některé jeho části.

Ve společném evropském projektu tak vidí kraj další možnost, jak získat peníze na modernizaci železniční dopravy. Už v minulých letech se přitom do železnice poměrně dost investovalo, stále to však nestačí. V posledních čtyřech letech se do železnice v kraji dalo přes 660 milionů korun. Peníze šly na opravy nádražních budov, rekonstrukce mostů i zabezpečení. Velkou slabinou regionu stále zůstává špatné spojení směrem na Prahu i do sousedních krajů.

Vydáno pod