Podle ministryně obrany Vlasty Parkanové šlo o iniciativu vojáku: „Naši vojáci s tím sami přišli, že by rádi přispěli v zahraničí právě vzdušnými silami.“ NATO ale žádá spojence především o vrtulníky, podporu bitevními letadly mají v Afghánistánu na starosti hlavně Američané. O užitečnosti českých bitevníku v oblasti pochybuje i český velvyslanec při NATO Štefan Füle: „K dnešnímu dni není na stole požadavek na takové schopnosti, které nabízí český vojenský letoun L-159.“
Letecký expert Martin Velek si naopak myslí, že se dají česká letadla použít například pro značkování cílů a také pro útok na ty cíle, které by mohly rychle zmizet. Výrobce letadel Aero Vodochody zatím Alcy prodal jenom české armádě, případné bojové nasazení vítá. „Věříme, že bojové nasazení letounů L-159 by podpořilo naše marketingové úsilí,“ dodává mluvčí společnosti Vítězslav Kulich.
Účast v zahraniční misi by byla pro české letce prvním bojovým nasazením od 2. světové války. V minulosti se zúčastnili jen ojedinělých zákroků, například ostrých vzletů proti tzv. narušitelům vzdušného prostoru za studené války. „Československé letectvo několikrát donutilo přistát americké špionážní letouny na našem území a dokonce se jim podařil i jeden sestřel,“ doplňuje Jan Šach z Vojenského historického ústavu.
V posledních letech se aliančních misí účastnila jen dopravní letadla a vrtulníky, hlavně na Balkáně. Bitevníků L-159 má česká armáda celkem 24 a jejich piloti patří k nejlépe vycvičeným.