Jednokolejná trať Liberec - Pardubice někde stále ještě existuje

Liberec - Otevřením úseku z Turnova do Liberce se završila stavba Severojižní německé spojovací dráhy (SNDVB) z Pardubic do města pod Ještědem. První vlak přijel do Liberce 1. května 1859. O rovných sedm měsíců později byla otevřena další trať do Zittau, ta ovšem nepatřila společnosti Severojižní německé spojovací dráhy. Jednokolejná trať, která je dnes na některých místech zachována takřka v původním stavu, vznikla během necelých čtyř let. Povolení ke stavbě obdržela společnost 15. června 1856, první vlaky z Pardubic do Jaroměře dojely v listopadu 1857 a o rok a půl později již byla dokončena až do Liberce.

Součástí sítě Severojižní německé spojovací dráhy byly také odbočné tratě z Jaroměře do Svatoňovic a z Železného Brodu do Josefova Dolu. Od otevření do roku 1909 provozovala tyto dráhy právě společnost Severojižní německé spojovací dráhy, potom ale byla zestátněna do majetku C. a k. státních drah. Od roku 1918 patřila Československým státní drahám, posléze Českým drahám. V současnosti ji vlastní státní organizace Správa železniční dopravní cesty. K největší technické změně v historii trati došlo v prosinci 1965. Tehdy byl úsek z Pardubic do Jaroměře elektrizován, i v této nejvytíženější části trati ale zůstala jednokolejka.

Trať začíná na velkém pardubickém nádraží, které od 90. let nese přídomek hlavní. Pokračuje přes Rosice a Opatovice nad Labem do Hradce Králové. V Rosicích se na ni napojuje trať z Havlíčkova Brodu, jižně od hradeckého nádraží je potom triangl, kterým je možné přejet z pardubicko-liberecké dráhy na trať do Velkého Oseku, po které přijíždějí do Hradce Králové přímé rychlíky z Prahy. Tato trať se s SNDVB v Hradci křižuje a pokračuje odtamtud dále na Týniště nad Orlicí. Jubilující trať pokračuje do Jaroměře, kde končí osobní vlaky z Pardubic a také troleje. Právě tam odbočuje i trať na Trutnov. Úsek z Pardubic do Jaroměře byl otevřen v roce 1857, mezi Pardubicemi a Rosicemi ale byla trať později přeložena. V jízdním řádu se s úsekem do Jaroměře cestující setkají pod číslem 031. Dále dráha pokračuje až do Liberce jako trať 030.

Vlaky jedoucí z Pardubic do Liberce dále cestují do Horky u Staré Paky a do Staré Paky, kde je další železniční křižovatka, a potom přes Železný Brod, kde se připojuje trať od Tanvaldu, do Turnova. Tato část byla otevřena ve dvou etapách v roce 1858, do Turnova dorazil první vlak na začátku prosince. V Turnově je dnes velká železniční křižovatka. Od roku 1865 tam totiž vede trať od Mladé Boleslavi, která byla o sedm let později prodloužena až do Prahy. Pro lidi, kteří se z různých důvodů rozhodnou cestovat z Prahy do Liberce vlakem a nikoli po rychlostních silnicích, představuje právě Turnov přestupní stanici.

Poslední část trati z Pardubic do Liberce byla otevřena 1. května 1859 a vede z Turnova až do Liberce. Tam se opět stýká s řadou železničních tratí, mimo jiné od Tanvaldu a od Děčína.

Jelikož trať ve většině své délky není elektrizovaná, provoz na ní zajišťuje výhradně nezávislá trakce. Elektrické lokomotivy mohou v současnosti dojet z Pardubic do Jaroměře, dále zajišťují dopravu pouze dieselové stroje. S výjimkou mimořádných jízd a případných náhrad se na osobních vlacích objevují výhradně vlaky vedené dieselovými motorovými jednotkami různých řad. Pouze na krátkém úseku z Hradce Králové do Jaroměře jsou v čele rychlíků Praha – Trutnov k vidění i dieselové lokomotivy.

Trať Pardubice – Liberec je jedna z mála tratí, o které dopravci soutěžili. Výběrové řízení na provozování rychlíků vyhrály v roce 2006 České dráhy, které se v podmínkách zaručily, že budou nasazovat dieselové jednotky řady 843 z 90. let s odpovídajícími vlečnými vozy. Vedle nich se ale na trati mohou cestující setkat s řadou dalších vozidel různého stáří. Zejména v okolí Jaroměře, kde je v bývalé výtopně umístěno železniční muzeum, je možné setkat se i s parními lokomotivami. Po pardubicko-liberecké trati často lidé cestují i za rekreací. Je možné dostat se po ní například k hradu Kuks, do Dvora Králové proslulého zoologickou zahradou nebo do Českého ráje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ekonomy znepokojuje situace na realitním trhu

Červnová inflace zrychlila v meziročním srovnání téměř ke třem procentům z květnových 2,4 procenta. To je nejvyšší hodnota od loňského prosince. Ekonomka a bývalá zástupkyně České republiky ve Světové bance Jana Matesová se obává situace na realitním trhu, ekonom Jan Švejnar zase v případě zvyšování cen volá po navýšení dovozu. Řekli to v 90' ČT24 moderované Jakubem Musilem.
před 2 mminutami

Dobrovolničila už čtvrtina Čechů, ročně má tato pomoc hodnotu desítek miliard

Pomáhat ve svém volném čase ostatním se v tuzemsku stává stále častějším „koníčkem“. Nová rozsáhlá zpráva popisuje, jak taková (dobro)činnost pomáhá.
před 38 mminutami

Velcí kopytníci výrazně snižují počty klíšťat, ukázala česká studie

Vědci zjistili, že velcí kopytníci jako divocí koně či zubři efektivně snižují počet klíšťat v přírodě díky své přirozené pastvě. V milovické rezervaci jich bylo na pasených plochách až o 75 procent méně než v okolních, neobhospodařovaných porostech. Klíšťat v tuzemsku v posledních letech kvůli změnám klimatu přibývá a šíří se do vyšších nadmořských výšek. O výsledcích výzkumu informovala společnost Česká krajina.
před 1 hhodinou

Muž souzený za napadení dvou Ukrajinek na pouti dostal podmínku

Půlroční podmínku se zkušební lhůtou 18 měsíců vyměřil v pátek soud v Plzni Zdeňku Holzknechtovi, obžalovanému z předloňského napadení dvou žen z Ukrajiny na pouti v Plasích. Souzený majitel pouťových atrakcí čelil obžalobě z ublížení na zdraví, výtržnictví a z násilí proti skupině obyvatel a jednotlivci. Hrozilo mu až pětileté vězení. Soud ho uznal vinným pouze z výtržnictví. Dospěl k závěru, že nebylo možné bez pochybností odsoudit muže i za způsobení zranění jedné z žen, neprokázalo se ani, že by se dopustil násilí vůči cizinkám kvůli jejich ukrajinské národnosti.
10:04Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Volby by v červnu vyhrálo ANO, SPOLU oslabilo, ukazuje průzkum Medianu

Sněmovní volby by v červnu vyhrálo hnutí ANO. Na druhém místě by s devatenácti procenty skončila koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09). Kandidátka SPD s podporou dalších stran by byla třetí se čtrnácti procenty. Pětiprocentní hranici by překročili ještě STAN, Piráti, Stačilo! a Motoristé sobě. Průzkum se konal v době, kdy vypukla kauza bitcoinů spojená s bývalým ministrem spravedlnosti Pavlem Blažkem (ODS).
před 5 hhodinami

Cesta autem na dovolenou? Pozor na podhuštěné pneumatiky i únavu

Mnoho lidí v těchto dnech vyráží na dovolenou autem. Bohužel někteří nevěnují dost času přípravě nejen posádky, ale především vozidla. Dochází pak ke zbytečným stresovým situacím, poruchám a nehodám, kterým lze přitom celkem snadno předcházet. Až sedmdesát procent řidičů vyráží na cesty třeba s podhuštěnými pneumatikami, které bývají častou příčinou dopravních nehod. Pozor by měli dávat řidiči nejen na technický stav vozidla, ale také na únavu, která je při cestě může potkat.
před 6 hhodinami

Ústavní soud apeluje na zákonodárce, aby se začali zabývat eutanazií

Česko stojí před otevřením politické debaty o případné legalizaci asistované sebevraždy nebo eutanazie. Ústavní soud ve svém aktuálním nálezu apeluje na zákonodárce, aby se problematikou začali zabývat. Souvisí to i s případem muže, jehož žádost o eutanazii soudy zamítly. ČT oslovila politické strany, některé už připravují vlastní návrhy.
před 7 hhodinami

Snahu vlády o změnu systému emisních povolenek podporují odbory i zaměstnavatelé

Zaměstnavatelé a odbory podporují snahu vlády o změnu systému obchodování s emisními povolenkami ETS 2. Žádají ucelenou analýzu dopadů jejich zavedení. Prosazují také to, aby se evropské dotace po roce 2027 zacílily do několika málo oblastí a využily na strategické projekty, řekli po čtvrtečním jednání tripartity šéf Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj a předák ČMKOS Josef Středula. Dohodnout se nepodařilo na růstu platů ve veřejném sektoru.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...