Konec mincovních turniketů v pražském metru

Praha - V roce 1985 byly u vstupů do pražského metra 29. září demontovány mincovní turnikety. Nahradily je tak ze dne na den označovače jízdenek Merona. Důvodem této rychlé změny byl velký počet černých pasažérů. Mezi turnikety a budkou dozorčího byl v každé stanici vždy široký prostor, kterým mohli do metra procházet lidé s tramvajenkami a maminky s kočárky. Právě to bylo slabým článkem tehdejšího systému. Celá změna proběhla úspěšně ještě před otevřením úseku metra I.B. Pražský dopravní podnik (DPP) chtěl do metra turnikety opět vrátit a už dříve uváděl, že by s budováním chtěl začít letos, v roce 2012 by pak měly být turnikety ve všech stanicích. To se ale pravděpodobně nestane, protože na zakázku za zhruba 3,5 miliardy korun v současné době nemá peníze.

Už v roce 1974 hlásala brožurka, která se zjevně minula s cenzurou: Ve světě jsou turnikety dvojího druhu: povolující (ve většině světových podzemních drah) a zakazující (především v metrech socialistických zemí). Právě systém povolujících turniketů, tedy těch jimž se ramena po zaplacení otevřou, jsou v boji s černými pasažéry mnohem účinnější.

„Pokud dozorčí, nebo případně revizor nezachytil černého pasažéra hned v okamžiku, kdy procházel tímto prostorem kolem turniketů, pak už v celém systému metra neměl šanci černého pasažéra zkontrolovat, odhalit. Kdekoli na nástupišti mohl cestující říci, já jsem hodil minci, já jsem prošel turniketem,“ uvedl historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. Podle Fojtíka se nepodařil zjistit z archivních materiálů ani výrobce těchto turniketů. 

4 minuty
Reportáž Petra Sojky
Zdroj: ČT24

Mincovní turnikety mechanickými výsuvnými rameny zabraňovaly v průchodu tomu, kdo se pokusil vstoupit bez zaplacení (vhozením jednokorunové mince) nebo projít nesprávným směrem.

Pražský dopravní podnik teď vážně uvažuje o znovuzavedení turniketů do podzemní dráhy. Do druhého kola výběrového řízení se dostali čtyři uchazeči. Kdy se turnikety v metru znovu objeví, bude záležet na penězích. Projekt na vybudování turniketů počítal nejen s turnikety v metru, ale také s přizpůsobením povrchové dopravy. Podle zprávy, kterou DPP předložil před  časem magistrátu, by se peníze vložené do turniketů mohly vrátit za pět let
od jejich spuštění. Každopádně DPP je přesvědčen, že se kvůli vysokému počtu černých pasažérů jejich zavedení vyplatí.

Podle mluvčí DPP Ilony Vysoudilové by se tak část revizorů, kteří nyní kontrolují cestující v metru přesunula do povrchové dopravy, což by tam znamenalo snížení tarifní nekázně.

Mincovní turnikety v pražském metru fungovaly 11 a půl roku, a přestože jich byly stovky, střešovické muzeum MHD nemá jediný exemplář. „Nezachovalo se vůbec nic,“ doplnil vedoucí střešovického muzea MHD Milan Pokorný. Je možné, že je tehdy prodali do ciziny nebo turnikety skončily ve šrotu.

Turnikety nahradily v roce 1985 označovače lístků, které byly v metru již od počátku elektronické razítkovací, zatímco v tramvajích a autobusech byly dále pouze mechanické děrovače maďarské výroby.

Ve světě se stále úspěšně používají automatické turnikety třeba v londýnském metru. Cestující tam musí přiložit Oyster card (bezdotyková elektronická karta) ke čtečce karet při vstupu a výstupu ze stanice.

Proti znovuzavedení turniketů v pražském metru dlouhodobě vystupují někteří opoziční zastupitelé i několik sdružení, která kvůli tomu organizovala i petici. Projekt počítá s dvěma typy turniketů - standardními o šířce 60 centimetrů a rozšířenými o šířce 90 nebo 100 centimetrů pro odbavení cestujících na vozíku, matek s kočárky a podobně. Turnikety by měly být průchozí z obou stran.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zámek známý z Černých baronů mění majitele. Zaplatí za něj 30 milionů

Zámek Zelená Hora u Nepomuku mění majitele. Obec Klášter v neděli vybrala společnost Klaus Timber, která za nemovitost zaplatí třicet milionů korun. Radnice se dlouhodobě potýkala s nedostatkem peněz na údržbu objektu. Památka vyžaduje rekonstrukci s náklady v řádu stovek milionů.
před 40 mminutami

Na Jesenicku hasiči evakuovali dva tábory, hladiny tam po deštích klesly

Kvůli vysoké hladině potoka na Jesenicku hasiči v neděli evakuovali dva blízké tábory. Hrozilo jejich odříznutí od příjezdových cest, sdělila mluvčí hasičů Lucie Balážová. Tábory leží na břehu Černého potoka a evakuováno z nich muselo být 238 dětí a dospělých. Hladina toku kvůli vydatnému dešti přes den vystoupala na třetí povodňový stupeň. Odpoledne však hladiny klesly a vpodvečer na Jesenicku už nikde neplatil žádný stupeň povodňové aktivity, vyplývá z webu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
08:37Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Prezident Pavel navštívil dalajlamu. Poblahopřál mu k 90. narozeninám

Prezident Petr Pavel v Indii osobně poblahopřál dalajlamovi k devadesátým narozeninám. Navštívil ho v rámci soukromé cesty po skončení programu v Japonsku, sdělil mluvčí prezidenta Filip Platoš. Pavel byl v Japonsku od úterý na pracovní cestě, sešel se mimo jiné s císařem Naruhitem.
11:26Aktualizovánopřed 3 hhodinami

„Příjemný a vtipný chlapík.“ Zemřel herec Jiří Krampol

Ve věku 87 let v sobotu večer odešel herec a bavič Jiří Krampol. Uvedl to web CNN Prima News, který se odkazuje na zdroj z hercova blízkého okolí. Na sklonku života se Krampol opakovaně potýkal se zdravotními problémy. Krampol byl výraznou osobností tuzemského filmu a dabingu, proslavil se například jako dabér francouzského herce Jeana-Paula Belmonda, coby Belmondův hlas přitom vystřídal Jana Třísku. V neděli večer v 21:55 si mohou diváci Krampola mimořádně připomenout na ČT1 a ve 20:55 také na ČT art.
10:05Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Hudba může pomoct řidičům autobusů se soustředit, zjistili v Brně

Poslech hudby při řízení autobusu může zvýšit soustředění, ukazuje nová analýza Centra dopravního výzkumu. Uskutečnila se ve spolupráci s brněnským dopravním podnikem, který přitom loni rádio svým řidičům zakázal. Po nespokojených reakcích později ustoupil. Výzkumníci pozorovali desítky brněnských řidičů. Zjistili, že hudba za volantem pomáhá a může snížit i riziko nehody. Měla by být klidná, protože hlasitá a agresivní naopak provokuje k nebezpečnější jízdě.
před 12 hhodinami

Sláma ve zdech či stůl z hlíny. Do stavebnictví se vrací přírodní materiály

Přírodní materiály, jako jsou sláma, konopí nebo odpadní hlína, stále častěji lákají architekty i stavaře. Například sláma využívaná při stavbě zdí má dobré izolační vlastnosti. Hlína, která vzniká jako vedlejší produkt při hloubení tunelů linky pražského metra D, zase slouží architektonickému studiu k výrobě stolů. Při práci se chová podobně jako beton. Stavění z přírodních materiálů ale zatím není příliš rozšířené a vyžaduje od architektů chuť experimentovat. Odrazující může být i vyšší cena těchto materiálů ve srovnání s těmi běžnými – to by se ale v budoucnu mohlo změnit.
před 12 hhodinami

Obrana potřebuje sedm miliard ke splnění závazku vůči NATO. Vyhlíží proto tanky

Plánované výdaje na obranu zatím letos dosahují 1,92 procenta očekávaného HDP, spočítala ČT. Vrcholní představitelé vlády včetně ministryně obrany Jany Černochové (ODS) přitom považují dodržení závazku vůči NATO vydávat na obranu dvě procenta HDP za klíčovou prioritu. Zatím ale chybí konkrétní plán, kdy a jak kabinet případně chybějících sedm miliard do obranného rozpočtu dodá. Černochová připustila, že by požadované peníze mohla dostat po uzavření zakázky na nové tanky.
před 13 hhodinami

O peníze na dostupné bydlení je obří zájem, vláda stopla příjem žádostí

Vláda kvůli mimořádnému zájmu pozastavila přijímaní nových žádostí o peníze na výstavbu či rekonstrukci nájemního bydlení. Kabinet totiž pro letošní rok vyčlenil sedm miliard korun, už teď se ale sešly požadavky obcí a firem za dvacet miliard. Podle opozice by mělo jít do programu peněz víc. Kabinet se hájí tím, že finance stačí vyčlenit v rozpočtu až pro příští roky, protože reálně se vyplácejí při zahájení prací. I proto ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na letošek finance doplnit neplánuje.
před 14 hhodinami
Načítání...