Primátor nechce metro na letiště, magistrálu v tunelu odsouvá

Praha - Problematiku magistrály v centru Prahy nemá podle primátora Bohuslava Svobody smysl řešit před dokončením vnějšího silničního okruhu. Stejně tak je podle něj chybná i varianta krátkého tunelu, který by měl zavést dopravu z magistrály u Národního muzea pod zem. Na dnešním žofínském fóru nazvaném Vize pro Prahu 2010 - 2014 také Svoboda uvedl, že podle jeho názoru by na ruzyňské letiště němělo vést metro, ale tramvaj či vlakové spojení. Předestřel i možnost, že by mohla doznat změny i budova bývalého federálního shromáždění - primátor totiž připustil její ubourání, aby byla odkryta plodinová burza, která je zakompovaná v objektu.

Na řešení problému magistrály, která smogem a hlukem zatěžuje centrum Prahy, má podle Svobody metropole několik let, dokud nebudou dokončeny okružní automobilové městské systémy. Dodal, že v úvahu připadá několik řešení. Za chybný ale označil krátký tunel, který by magistrálu svedl pod zem pouze od garáží Slovan do parku za Národním muzeem. „Auta by vyjela jen o kousíček dál,“ poznamenal Svoboda. Větší šanci by tak v případě realizace měla dlouhá varianta.

V úvahu podle primátora připadá zklidnění magistrály tím, že by na ní byly vybudovány zelené pruhy uprostřed s pásy pro cyklisty. Václavské náměstí by se mělo v důsledku těchto opatření stát klidným územím. Zavedení mýtného před dokončením okruhu označil primátor za velmi problematické. „Bude to jen penalizace za něco, co nebudou lidé moct vyřešit,“ uvedl Svoboda s odkazem na to, že řidiči nebudou mít při průjezdu Prahou možnost výběru.

První muž Prahy mluvil i o dalších problémech Prahy - například že nepodporuje dostavbu metra A až na ruzyňské letiště. V současné době to podle něj vypadá tak, že na letiště spíše povede železnice nebo tramvaj. „V tuto chvíli podle všech informací, které mám k dispozici, říkám já osobně, že varianta metra na letiště není rozumná z hlediska stavebního ani kapacitního. Přeprava z letiště totiž má svoji denní i noční vlnu. Aby bylo metro ekonomické, musí přepravovat daleko více lidí, než mu dodává letiště,“ uvedl pro ČT24 Svoboda.

Ubourání Federálního shromáždění? Jedna z variant…

Svoboda (ODS) připustil výrazný architektonický zásah do budovy bývalého Federálního shromáždění. Je podle něj možné uvažovat o zbourání moderní budovy tak, aby byla odkryta plodinová burza, která je skryta v objektu. Označil to za jednu z možných variant budoucího vývoje horní části Václavského náměstí. Řekl to na dnešním žofínském fóru nazvaném Vize pro Prahu 2010 - 2014.

Budova nyní patří Národnímu muzeu. Přístavba, jejímž autorem je významný architekt Karel Prager, je přitom v odborných kruzích považována za velmi zdařilé dílo a ministerstvo kultury budovu prohlásilo za kulturní památku. V roce 2004 byla v anketě časopisu Architekt budova zařazena mezi deset nejvýznamnějších českých staveb posledních padesáti let.

„Je možné uvažovat o tom, že tam Federální shromáždění, které má v sobě schované tu nádhernou plodinovou burzu, být nemusí,“ řekl Svoboda. „Bylo by možné odstranit to, co je okolo,“ řekl. Jeho zbourání by podle něj mohlo odkrýt budovu plodinové burzy. Dodal, že tuto možnost uvedl jako důkaz různých úvah o přestavbě Václavského náměstí, které jsou v současné době na stole. Sám se prý k žádné z variant nepřiklání.

Řekl také, že Praha by se měla otevřít moderní architektuře. „Musíme si uvědomovat, že město, které je postaveno jenom na historickém jádru a nebude se dále rozvíjet, se stane městem mrtvým. Musíme do něj pustit i moderní architekturu,“ poznamenal.

Diskutujte o podobě Prahy

V Centru současného umění DOX se v sobotu 5. 3. 2011 od13 do 19 hodin uskuteční 1. z cyklu veřejných diskusí Jaká je vize Prahy. Tématy jsou Identita Prahy a Veřejný prostor a centrum Prahy. Cyklus veřejných diskusí nabízí platformu pro výměnu názorů a sdílení informací, prostor pro podněty a možná řešení. DOX zve všechny občany – veřejnost, nezávislé iniciativy, občanská sdružení a zástupce veřejné správy, kterým není lhostejná kvalita života v Praze. Diskuzi můžete sledovat on-line na webu ČT24.cz.

Vydáno pod