Velký vliv na trávení volného času dětí mají moderní technologie. Z průzkumu vyplývá, že bez mobilního telefonu se neobejde téměř žádné dítě na základní škole. Vlastní ho až osmdesát procent českých žáků. Některé děti se už od první třídy běžně pohybují na internetu, a to včetně sociálních sítí, ačkoli na mnohé z nich by měl být vstup povolený až od 15 let. Výjimkou není ani televize v dětském pokoji, kde ji sleduje až třetina školáků z prvního stupně. Sledování televize je se společným jídlem také způsobem, jak děti tráví nejvíce času s rodiči. Školáci také uváděli, že si s rodiči povídají a také často jezdí k prarodičům nebo na chalupu.
15 procent dětí je nešťastných
Navzdory technice a množství pasivní zábavy, která se na děti valí ze všech stran, nejsou všechny zdaleka šťastné. „Bylo pro nás překvapivé, že asi třetina dětí nepovažuje své otce za hodné. Překvapilo nás i to, že 15 procent dětí se necítí být v životě šťastných. Méně šťastné se cítí děti, které nenavštěvují žádné volnočasové aktivity, to se nám ukázalo naprosto markantně,“ uvedl pro Český rozhlas garant výzkumu Miroslav Bocan.
Právě volný čas, který s dětmi tráví i rodiče a neodbudou je pouze tím, že jim pustí televizi, posiluje sociální vazby v rodině a umožňuje společné zážitky. Důležité jsou pro spokojenost dětí i různé zájmové kroužky, které jim umožňují něco aktivně prožívat a tvořit. Také podle odborníků jsou společné aktivní zážitky rodičů a dětí tou nejlepší investicí do budoucnosti školáků.
S tátou je zábava, ale nemá čas
„Maminku oproti tatínkovi vnímají jako hodnější nebo tak, že jim spíše pomůže. Tatínek je podle dětí vnímán jako přísnější nežli maminka, ale na druhou stranu je s ním zase větší zábava,“ uvedli výzkumníci z NIDM na webových stránkách projektu. Na otázku, zda má otec na dítě dost času, však odpovědělo kladně jen 32 procent dotázaných. U kamarádů si nejvíce děti cení toho, že jsou zábavní, učitelku pak nejvíc školáků označilo jako chytrou, přísnou a spravedlivou.
Oslovení školáci se také shodli na tom, že rodiče je nejvíc ovlivňují, a to jak ohledně oblečení, tak v otázce trávení volného času. „Rodiče ale hrají důležitou roli i v tom, jaké věci si děti kupují, jaké mají názory nebo jak se chovají k ostatním,“ stojí ve zprávě. Názor kamarádů je pak nejdůležitější ve věcech jako hudba, styl oblékání nebo účesu. Vliv médií si přitom školáci téměř nepřipouštějí.