Odhalí pohyby volantu mikrospánek?

Praha - Výzkumníci z dopravní fakulty ČVUT přicházejí s novým projektem výzkumu zaměřeného na odhalování mikrospánku řidičů. Nejen kamera sledující pohyb očí řidiče, ale i zařízení, které by vyhodnotilo šoférovy pohyby volantem, patří k posunu ve výzkumu. Nevyspalý řidič usíná už zhruba po hodině jízdy a případná přestávka prodlouží jeho bdělost jen asi o patnáct minut, takový je jeden z dílčích závěrů.

Projekt, který má odhalit příčiny mikrospánku a navrhnout zařízení, které by během jízdy šoféra těsně před usnutím varovalo a vzbudilo, už má za sebou deset let. Věnují se mu odborníci z dopravní fakulty ČVUT. Do dneška provedli zhruba tři stovky dlouhých měření, natočeny mají tisíce hodin záznamů, které v laboratorních podmínkách zachycují chování řidičů během přicházejícího mikrospánku.

„Naši studenti říkají takovým experimentům maraton. Přicházejí na ně vždy po čtyřiadvaceti hodinách beze spánku a my se pak pokoušíme na simulátoru sledovat, jak na ně přichází únava,“ popisuje test docent Vysoký a jeho kolega Petr Bouchner upřesňuje: „V bezpečných podmínkách pak jsou tito lidé podrobeni nudné dlouhotrvající jízdě, která simuluje podmínky, jaké jsou třeba při dálkových cestách v noci na dovolenou.“

2 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

Bouchnerův kolega Roman Pieknik poukazuje na pořízené kamerové záznamy: „Je to vždy podobné. Řidič začne přivírat oči, pomalu ztrácí kontrolu nad tím vozidlem, pak se třeba probudí, trhne sebou a snaží se zpátky vrátit na vozovku. Řidiči si většinou ani neuvědomí, že mikrospánek přišel, a co je nejhorší, krátce po prvním usnutí se podobné stavy opakují už velmi často, intervaly mezi mikrospánky se zkracují.“ Zároveň ale vědcům vyplynulo také pravidlo vycházející z měření, která udělali po odpočinku řidičů. „Zjistili jsme, že řidič musí jet aspoň dvacet minut, aby znovu usnul. Takže z toho plyne praktický závěr, že pokud na vás jde spaní a někde na silnici zastavíte a oběhnete ten auťák, tak máte na čtvrt hodiny jistotu, že neusnete,“ tvrdí docent Vysoký.

Vedoucí výzkumu Petr Bouchner:

„Měli jsme tu jednou dokonce člověka, který za volantem simulátoru neusnul ani po osmačtyřiceti hodinách beze spánku, ale to byl naprostý extrém. Samozřejmě, velmi dobré výsledky taky vykazují profesionální řidiči, taxikáři nebo lidé, kteří pracují na směny. Každopádně běžný člověk začne na tom simulátoru usínat už zhruba po půlhodině až po hodině.“

Experimenty se na dopravní fakultě dlouho zaměřovaly hlavně na oči šoférů. Vědci se pokoušeli vytvořit předpoklady pro zařízení, které by v budoucnu například podle pohybu zorniček spustilo alarm, pokud by člověk za volantem usínal. Jenže takový předpoklad má problém: oslněný řidič, šofér s brýlemi nebo často mžourající člověk by takový přístroj spletli. Výzkum se tedy vrátil na začátek a zaměřil se na předpoklad, že šoférům bude jiný přístroj během cesty měřit a vyhodnocovat EEG nebo EKG. Ani tato varianta ale v praxi nemá moc šancí na úspěch: „Ta fyziologická data – pokud jde o EKG a EEG – jsou obtížně měřitelná a měření by obtěžovalo řidiče. Když si zkusíte jet s helmou EEG na hlavě, moc dlouho to nevydržíte. Představa řidiče tiráku, že by si něco takového nasazoval, je dost iluzorní,“ upozorňuje docent Vysoký.

Bude i ve výzkumu platit do třetice všeho dobrého?

Nyní proto dostává šanci třetí cesta výzkumu, která se doslova dívá šoférům pod prsty – usínání chtějí výzkumníci poznat podle pohybů volantu. „Volant nese asi nejvíc informací o zásahu řidiče do procesu jízdy. Tyto pohyby se dají dobře měřit a jsou specifické. Když člověk usíná, tak se spektrum pohybů mění, objevují se tam výkyvy, střídají se pomalejší a rychlejší pohyby. Můžeme si to představit na příkladu: když před vámi jede řidič, který usíná, sledujete, že zvolna ujíždí ke straně, a pak sebou často trhne. Objeví se zkrátka mnohem rychlejší pohyb volantu a právě to lze naměřit a zachytit,“ popisuje docent Vysoký.

V budoucnu by tak mohla být vozidla vybavena zařízením, které by podle volantu poznalo, že s řidičem není něco v pořádku. Ať už to bude kamera nebo senzor, pravděpodobně se zaměří právě na volant: „Ta škála je široká: pohyby na volantu, různé akcelerace zejména boční, přejíždění čáry a vůbec chování vozidla. To vše můžeme jednoduchým způsobem naimplementovat do systému vozidla, aniž by řidič byl něčím rušen nebo obtěžován,“ vyjmenovává Petr Bouchner a uvádí příklad z praxe: „Nejjednodušší je mít kameru, která sleduje pozici v jízdním pruhu a varuje, když dojde k výkyvům. To už dnes některé vozy mají.“ Předpoklady vědců tak teď vycházejí z premisy, že řidič vlastně volantem pohybuje neustále – a to i ve chvílích, kdy si to skoro neuvědomuje: „Neustále děláte při řízení pohyby, jejich frekvence se pohybuje mezi 0,1 až jedním herzem. A právě podle intenzity a frekvence takových pohybů volantu můžeme usuzovat, jaký je mentální stav toho řidiče a jestli se blíží usnutí, nebo ne,“ uzavírá Petr Vysoký.

  • Výzkum ČVUT autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2590/258957.jpg
  • ČVUT zdroj: www.cvut.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1190/118963.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Retribuční soudy před 80 lety hledaly kolaboranty. Odsoudily i nevinné

Téměř osm set trestů smrti – takový byl finální účet působení Mimořádných lidových soudů, které měly před 80 lety po druhé světové válce v českých zemích trestat zrádce, kolaboranty a udavače. Spravedlnosti tehdy neušli někteří vrcholní představitelé nacistického aparátu. Před soud se ale občas dostali i nevinní lidé, kteří s blížícím se rokem 1948 začali být komunistům nepohodlní. Nezasloužené tresty jim mnohdy zničily život a na rehabilitaci čekají dodnes.
před 1 hhodinou

Objem hypoték v červnu stoupl

Banky a stavební spořitelny v tuzemsku poskytly v červnu hypotéky za 37,5 miliardy korun, což je proti květnu nárůst o devět procent. Nové úvěry bez refinancování vzrostly o sedm procent na 29,4 miliardy. Úrokové sazby nových úvěrů v červnu pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,6 na 4,56 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
před 2 hhodinami

Koalice zřejmě nestihne zakotvit rozpočtovou odpovědnost do ústavy

Vládní koalice chce zakotvit rozpočtovou odpovědnost přímo do ústavy. Ve středu projedná kabinet návrh ústavního zákona, podle kterého by stát, obce i kraje musely dbát o zdravé a udržitelné veřejné finance. Sněmovní opozice považuje návrh ministerstva financí za zbytečný – mimo jiné i proto, že ho už poslanci prakticky nemají šanci do říjnových parlamentních voleb schválit.
před 2 hhodinami

Z Trumpových výhrůžek málokterá dopadla, říká ekonom Bartoň

Prezident USA Donald Trump v pondělí varoval Rusko, že pokud do padesáti dnů nebude uzavřena dohoda o ukončení války s Ukrajinou, přijdou velmi vysoká cla. Podle bývalého guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka by opatření mohlo představovat „silný kalibr“, pokud by skutečně platila sekundární cla na obchodní partnery Moskvy ve výši stovek procent. Podle datového ekonoma Anglo-American University v Praze Petra Bartoně však „zatím z těch jeho (Trumpových) výhrůžek málokterá dopadla“. Debatu moderovala Tereza Řezníčková.
před 9 hhodinami

Respektujte slovenský zájem, reagoval Fico na Fialův dopis

Slovenský premiér Robert Fico (Smer) vyzval svého českého kolegu Petra Fialu (ODS), aby respektoval slovenský zájem na zajištění budoucích dodávek zemního plynu pro Slovensko za rozumné ceny. Fico tak reagoval na dopis, kterým jej Fiala požádal, aby Bratislava neblokovala nový soubor sankcí EU vůči Moskvě. Už dříve podobnou výzvu Ficovi adresoval německý kancléř Friedrich Merz. Fico také Fialovi navrhl co nejrychlejší uspořádání společného jednání vlád obou zemí v Bratislavě. Fiala to odmítl.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Dvě třetiny kontrol autobazarů odhalily problémy

Při koupi auta z autobazaru by zákazníci měli trvat na úplných a neměnných informacích o ceně, technickém stavu i historii vozu. Česká obchodní inspekce loni zjistila pochybení ve dvou třetinách kontrol, včetně nepravdivých údajů o stavu vozidla nebo počtu najetých kilometrů. Prodejci by měli poskytnout konečnou cenu a doložit servisní knížku.
před 11 hhodinami

Zvlněná vozovka na D1 vytvořila nebezpečný skok

Na nájezdu na jeden z mostů na D1 u Ostravy ve směru na Brno se vytvořil nebezpečný skok. I při snížené rychlosti tam řidiči často škrtnou podvozkem o povrch silnice a vystavují se tak velmi nebezpečné situaci. „(Skok) může (automobil) nadnést a opravdu letí vzduchem. Málokterý řidič má v praxi natrénováno, aby takovýto manévr zvládl,“ upozorňuje koordinátor BESIP Petr Blahut. Opravy podle Ředitelství silnic a dálnic začnou ještě během léta – nebudou ovšem definitivní, ale pouze provizorní. Čeká se totiž na výsledek soudního sporu týkajícího se materiálu použitého v podloží.
před 12 hhodinami

Třicetiprocentní cla mohou učinit evropský export nekonkurenceschopným, tvrdí analytik

Pokud by americký prezident skutečně od 1. srpna uvalil na zboží z Evropské unie třicetiprocentní cla, učinilo by to evropský export „v podstatě nekonkurenceschopným,“ říká zástupce ředitele institutu Europeum Viktor Daněk. Podle ekonomky Jany Matesové Trump nedosáhne kýženého přesunu výroby do USA, protože jeho oznámení provází nepředvídatelnost. Evropská unie podle svých představitelů dlouhodobě usiluje o obchodní dohodu se Spojenými státy.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...