Tragédie ve Studénce: Mohou za ni úředníci z kraje?

Praha – Kolem vlakového neštěstí ve Studénce, které si před třemi lety vyžádalo osm lidských životů, vyvstalo několik nových skutečností. Píše o tom server aktuálně.cz. Tragédii by podle serveru mohl mít na svědomí zčásti samotný Moravskoslezský kraj a někteří tehdejší úředníci. Dne 8. srpna se před projíždějící rychlík zřítil most, který právě procházel rekonstrukcí. Nicméně podle nejnovějších informací firma ODS (Ostravské dopravní stavby), která byla tehdy krajem vybrána, nesplňovala podmínky pro manipulaci s podobným tělesem nad železniční tratí, a byla tak donucena si pronajmout další firmu, společnost Bögl a Krýsl. A právě tím zřejmě porušila podmínky dané vedením kraje. Podle informací serveru mělo tehdejší vedení kraje o nedodržování podmínek smlouvy vědět, nicméně mlčky je tolerovalo.

Přestože firma nesplnila podmínky zadané krajem, zakázku od hejtmana dostala. Podle smlouvy mohl být maximální podíl zakázky, který mohla firma postoupit jinému dodavateli, 1,9 procenta. Firma Bögl a Krýsl se na konstrukčních pracích údajně podílela z více než deseti procent a právě o této skutečnosti kraj zřejmě po celou dobu věděl. Dnes se jeví jako pravděpodobné, že obě firmy spolu nedokázaly dostatečně spolupracovat a kvůli množství nejasností v komunikaci a vzájemné kooperaci pracovních úkonů došlo k pochybení, které mělo za následek pád železobetonové konstrukce na koleje.

Tragédie ve Studénce
Zdroj: Filip Singer/ISIFA

Kontrola průběhu práce podle serveru sice probíhala, nicméně vedení kraje při zjištění, že podmínky smlouvy nebyly dodrženy, nezasáhlo. Smlouvu tehdy podepsal bývalý hejtman kraje Evžen Tošenovský z Občanské demokratické strany. Ten nicméně popírá, že by o pochybení ze strany kraje věděl a porušení podmínek firmou ODS byla pro něj nová informace. „Krátce po té události nechalo vedení kraje zpracovat právní analýzu všech smluv, které se stavbou ve Studénce souvisely, a žádnou takovou informaci jsem tehdy nedostal. Pokud by tomu tak bylo, mohlo to být i tím, že některý z úředníků krajského úřadu chyboval,“ podotkl Tošenovský.

Smlouva na rekonstrukci mostu byla na 26 milionů, které měly být zčásti pokryty unijními dotacemi. Právě to mohla být podle serveru jedna z příčin přehlížení chyb firmy ODS. „Je možné, že krajský úřad porušení této podmínky ze strany firmy ODS zakrýval, aby hejtmanství o evropské peníze nepřišlo,“ míní advokát zastupující firmu Bögl a Krýsl Radek Ondruš. Zároveň vyšlo najevo, že nad stavbou měl dohlížet projektant, který s podobnými konstrukcemi neměl zkušenosti a sám přiznal, že pozici zřejmě získal ze známosti.

Při tragické dopravní nehodě zemřelo celkem osm lidí, dalších 95 bylo zraněno. Vlak EuroCity Comenius, který jel 8. srpna z Krakova do Prahy, narazil do ocelové konstrukce silničního mostu, která se krátce předtím zřítila na trať. Údajní viníci nehody především z řad pracovníků stavebních firem stanuli letos v červnu před soudem, nicméně rozsudek by měl být znám nejdříve na podzim.