Stát ještě nemá všechny pozemky pro dostavbu dálnice D11, hrozí zdržení

Praha – Ministerstvo dopravy stále nemá všechny potřebné pozemky pro dostavbu chybějícího úseku dálnice D11 do Hradce Králové. Zhruba 2,5kilometrový úsek se přitom má začít stavět na jaře. Malý zhruba 120arový pozemek ale stále vlastní Jaroslava Štrosová – pokud se s ní ministerstvo nedohodne na prodeji či výměně za jiný pozemek, je připraveno sáhnout k vyvlastnění.

Peníze na dostavbu chybějícího úseku jsou podle mluvčího resortu Marina Nováka připravené a úřad má k dispozici všechna potřebná stavební povolení. Předpokládá proto, že termín zahájení prací stihne i přesto, že jednání se Štrosovými v poslední době váznou. To potvrzuje i syn a zároveň advokát majitelky David Štros. Údajně s ním nikdo z ministerstva nebo jemu podřízených organizací nemluvil od října loňského roku.   

Spory o pozemky pod D11 trvají déle než 17 let. V roce 2011 se ministerstvo konečně dohodlo s farmářkou Ludmilou Havránkovou, sestrou Štrosové, na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky. Po několika měsících ale připustilo, že stále všechny nezbytné pozemky nemá a že o získání poslední nemovitosti jedná se Štrosovou. Ta vloni pozemek darovala státu, ministerstvo financí ale darovací smlouvu zpochybnilo s odůvodněním, že právní zástupce majitelky neměl pro uzavření darovací smlouvy platnou plnou moc. 

Ministerstvo dopravy doufá, že je stále možné navázat na původní dohodu a upravit darovací smlouvu. O tom ale Štros nechce ani slyšet a nebrání se případnému vyvlastnění. To ale ministerstvo dopravy označilo za nejhorší možnou variantu. Pokud se totiž spor nepodaří v nejbližší době ukončit dohodou, může se stát, že proces vyvlastňování zdrží plánovaný termín stavby.

Dálnice D11 se staví od roku 1978. Původně měla vést z Prahy přes Poděbrady do Hradce Králové a poté k polským hranicím. V současnosti je z toho v provozu zhruba 85 kilometrů k Hradci, zbývající 70kilometrový úsek do Polska stále čeká na dostavbu. Podle odhadů by měl stát zhruba 34 miliard korun.