Ropný tanker Vier Harmoni dostala do indonéských vod posádka lodi kvůli roztržce se zaměstnavatelem, nešlo tedy o únos, jak nejprve informovaly malajsijské úřady. Na palubě tankeru je 900 tisíc litrů nafty v hodnotě 1,57 milionu ringgitů (9,5 milionu korun).
Žádný únos. Ropný tanker skončil v Indonésii kvůli roztržce
Loď byla odvezena z malajsijského přístavu Kuantan a v současné době se nachází v blízkosti indonéského ostrova Batam u Singapuru. „Velitelství indonéského námořnictva má informace, že kapitán dvakrát hlásil zaměstnavateli, že otáčí loď zpátky k Indonésii kvůli vnitřním manažerským problémům, což je ilegální,“ konstatovala zpravodajka ČT Barbora Šámalová.
Úřady ztratily kontakt s tankerem v úterý večer a sledovací zařízení není aktivní. Na palubě je desetičlenná indonéská posádka. „Jde o malý lokální tanker o délce padesát tři metrů a o kapacitě 900 tun, což je méně, než jsou palivové nádrže ve velké námořní lodi. Skutečné námořní tankery mají kapacitu až půl milionu tun na délku kolem 400 metrů,“ podotkl námořní kapitán Ctirad Pacák.
V oblasti se loni objevil případ, kdy únosci ropu odčerpali a tanker i s posádkou pak propustili. Přestože námořního pirátství v posledních deseti letech v této části světa lehce ubylo díky posílení bezpečnostní kontroly a spolupráce v regionu, stále ještě tam je poměrně intenzivní.
K útokům či pokusům o ně na obchodní lodě dochází na této frekventované trase zhruba každých 14 dnů. Ročně je tak zaznamenáno v regionu 70 procent všech podobných incidentů ve světě, uvádí Mezinárodní úřad pro námořní dopravu (IMB).