Slovenský státní železniční dopravce ZSSK ukončí příjezdem spoje IC 1502 do Bratislavy provoz vlaků Intercity, které v posledních letech provozoval na své náklady bez státní objednávky. Vlaky IC jezdily na Slovensku od roku 1993, nyní však dopravce oznámil jejich zánik kvůli ztrátovému provozu. Mezi komerčními vlaky tak zůstávají na Slovensku osamocené spoje dopravce Regiojet.
Slovenské vlaky Intercity vyjely naposled, Regiojet vyhrál
Vlaky IC jezdily na Slovensku takřka vždy jenom po páteřní trase z Bratislavy do Košic v některých obdobích s prodloužením do Vídně. Pouze od předloňského léta jezdil jeden spoj z Bratislavy přes Prešov do Humenného. Ještě na počátku platnosti současného jízdního řádu jezdily až tři páry vlaků denně. To však již bylo zřejmé, že po měsíci skončí. Za pádem slovenských Intercity nestojí jen úspěch konkurenčního Regiojetu. Po stejné trase jako vlaky IC a Regiojet jezdí také státem objednávané rychlíky, ve kterých platí jízdné zdarma zavedené loni pro děti, studenty a seniory.
Ve vlacích Intercity se naopak jízdné platilo, i když po zavedení konkurenčních spojů a bezplatných rychlíků zanikl zvláštní příplatek za vlak vyšší kvality a vznikl dynamický ceník.
Intercity bylo nejrychlejší, ale také dražší
Své výhody přesto slovenské vlaky vyšší kvality začaly postupně ztrácet. Po dvě desetiletí byl cestujícím odměnou za dražší jízdenky kromě vyšší rychlosti také komfort modernizovaných či nových vozů. Ty však již jsou mezi Bratislavou a Košicemi standardem i na rychlících. Na druhou stranu až do konce držely vlaky IC trumf v podobě pětihodinové jízdní doby. Oproti rychlíku je o hodinu kratší a s přimhouřenýma očima odpovídá jízdní době autem.
Regiojet však dokáže rychlé vlaky ZSSK zastoupit co do rychlosti, jízdní dobu má pouze o pět minut delší. Když loni soukromá společnost zaváděla své dálkové vlaky na Slovensku, přišla i s alternativní politikou zastávek. Zatímco vlaky IC zastavovaly pouze v Bratislavě, Trnavě, Trenčíně, Žilině, Liptovském Mikuláši, Popradu, Kysaku a Košicích, Regiojet přidal také zastavení v Ružomberku či Spišské Nové Vsi, na druhé straně menší města mezi Bratislavou a Košicemi jako Piešťany či Púchov ponechal rychlíkům. Na to ale státní dopravce odpověděl přidáním zastávek i pro své vlaky Intercity, které přitom zůstaly na trase nejrychlejší.
- Intercity: 5 hodin 3 minuty
- Regiojet: 5 hodin 8 minut
- rychlík: 5 hodin 57 minut
Bude místo pro cestující ze zrušených vlaků?
Jiná otázka je, zda se do regiojetů vejdou všichni cestující ze zrušených Intercity. Majitel společnosti Radim Jančura totiž loni oznámil, že během letošního roku provoz svých vnitrostátních vlaků na Slovensku utlumí. Když ale ZSSK krátce poté ohlásila zrušení svých Intercity, situace se změnila. Přesto však nyní jezdí mezi Bratislavou a Košicemi pouze tři páry regiojetů, tedy stejný počet jako v době, kdy současně navíc jezdil stejný počet spojů IC. Soukromý dopravce oznámil posílení svých spojů dalšími vozy. Původně jich mělo jezdit třináct, deník SME však v týdnu přinesl informaci, že to Železnice Slovenské republiky (ŽSR – protějšek české SŽDC) nedovolily kvůli nedostatečné délce nástupišť v Bratislavě.
Jediné nástupiště na hlavním nádraží, které dokáže tak dlouhé vlaky odbavit, totiž využívá ZSSK pro své rychlíky. Ty dlouhodobě jezdí nejméně jedenáctivozové, společnost slibuje po zrušení Intercity ještě další posílení v nejvytíženějších dnech. Mírně se také mění jízdní řád některých rychlíků, aby alespoň v části trasy nahradily spoj Intercity.
Náhlé rozhodnutí
Konec vnitrostátních slovenských vlaků Intercity, které svým významem pro ZSSK odpovídaly pendolinům Českých drah, přišel nečekaně a také nestandardně. Obvykle se podobně významné změny dějí v termínu pravidelné změny jízdních řádů, která byla 13. prosince. Předloni při této změně například přestal jezdit tradiční spoj Vindobona, na letošní prosincový řádný termín zase německý dopravce DB chystá ukončení provozu sítě nočních vlaků CNL. Slovenská Intercity ale zanikají měsíc po termínu.
Z vnějšího pohledu přišlo rozhodnutí o konci provozu prémiových vlaků ZSSK zcela náhle. Ředitel společnosti Pavol Gábor oznámil, že Intercity přestanou jezdit, 4. prosince, tedy jen devět dnů před začátkem platnosti nového grafikonu. „Po příchodu konkurence počet cestujících klesl. Nedokážeme tak dostat tyto vlaky do kladných čísel,“ zdůvodnil tehdy šéf ZSSK ukončení provozu Intercity.
- V posledních deseti letech přestalo jezdit mnoho vlaků zvučných jmen. Loni dojezdila Vindobona, v roce 2009 ukončil provoz původní Orient Express, ještě déle lze jen vzpomínat na spoje Prinz Eugen. Nyní k nim přibývá také Tatran. V minulých letech musel několikrát ustoupit komerčním názvům vlaků, například loni se příslušný spoj jmenoval místo Tatranu DPD. Letos se Tatran nakrátko vrátil, jméno patřilo vlaku IC 503. Jeho kořeny sahaly až do období Tisovy Slovenské republiky. Název Tatran dostal rychlý spoj Bratislavy a Košic, na kterém jezdily nově pořízené motorové vozy Arpád. Od 60. let již vlak měl klasickou soupravu, zprvu s ním ještě jezdily parní lokomotivy „Albatros“. Po roce 1993 byl název Tatran svázán výhradně s kategorií Intercity.
Slovenská státem vlastněná železniční společnost bude nadále provozovat kromě regionálních vlaků a rychlíků také expresní mezistátní vlaky Eurocity, Supercity a Euronight. Ty jezdí ze Slovenska do Česka a Maďarska, několika je možné dojet do třetí země – Polska či Německa. Vzájemné přeshraniční spojení Slovenska s Rakouskem, Polskem a Ukrajinou ale zajišťují pouze osobní vlaky.