Pátek třináctého přinesl před rokem zkázu Costy Concordie

Řím - Dnes je to přesně rok, kdy u italského ostrova Giglio ztroskotala Costa Concordia: V troskách lodi větší, než byl legendární Titanic, našlo sto let po jeho zkáze smrt 30 lidí, dva lidé se stále pohřešují a vrak položený na bok se dosud navzdory veškerým snahám nepodařilo odstranit. U pobřeží už leží tak dlouho, že se dokonce dostal i na Google mapy.

Vyprošťovací práce, které se stále zpožďují, by měly podle posledních informací skončit do letošního září. Loď byla zajištěna proti dalšímu klesání a italská společnost Micoperi a americká firma Titan Salvage mají nyní za úkol plavidlo podepřít a napřímit. Úkol je to ale nesnadný - prázdná loď totiž váží stejně jako 100 Boeingů 747. Na jejím odstranění pracuje 24 hodin denně 400 expertů a 20 lodí. Stále přitom není jasné, do kterého přístavu by se měl vrak nakonec odtáhnout.

Luxusní loď Costa Concordia provozovala italská společnost Costa Crociere (operující pod značkou Costa Cruises), dceřiná firma britsko-americké firmy Carnival Corporation, největšího rejdařství světa. Na vodu byla loď spuštěna v září 2005, na první plavbu vyplula v červenci 2006. Postavení lodi, která je 290 metrů dlouhá a 36 metrů široká, stálo v přepočtu přes 11 miliard korun.

Co se vlastně stalo?

Costa Concordia vyplula v pátek 13. ledna 2012 v 19 hodin z přístavu Civitavecchia u Říma na sedmidenní výletní plavbu po Středomoří. Na palubě bylo 4 229 lidí, z toho 3 216 turistů z šedesátky zemí - nejvíce Italů (989) a Němců (asi 570). Ve 21:45 narazila asi 300 metrů od ostrova Giglio u pobřeží jižního Toskánska na útes. V boku 290metrové lodi se vytvořila asi 70metrová trhlina a do strojovny natekla voda, která způsobila výpadek proudu. Hodinu po nárazu hlásila pobřežní stráž, že loď uvízla na mělčině, což kapitán nejprve popřel a čtvrt hodiny nato oznámil, že nařídil evakuaci. Nehoda si vyžádala 32 obětí. Až koncem března se podařilo z vraku vyprostit posledních pět obětí, dvě těla se nenašla.

Vinu na ztroskotání zřejmě nese kapitán plavidla Francesco Schettino, jenž se odchýlil od kurzu a přiblížil loď k pevnině manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova. Kapitánovi se rovněž klade za vinu podcenění situace. Evakuaci nařídil až více než hodinu po nárazu na útes; do té doby byli cestující ujišťováni, že jde jen o technický problém, i když loď už se nakláněla. Schettino je též obviněn z předčasného opuštění plavidla. O půlnoci už byl v záchranném člunu a odmítl uposlechnout rozkaz velitele pobřežní stráže, aby se vrátil na palubu koordinovat evakuaci, která trvala až do sobotního rána.

Jak pokračuje vyšetřování?

Kapitán Schettino, který byl po nehodě zatčen a do července byl v domácím vězení, dostal výpověď kvůli zanedbání služebních povinností. Koncem roku zažaloval společnost Costa Crociere, jež loď provozovala, za to, že ho prý propustila nespravedlivě.

V nejbližších měsících by mělo být uzavřeno vyšetřování podílu viny členů posádky a zaměstnanců společnosti Costa Crociere. Soud by pak měl stanovit datum zahájení procesu. Předvoláno by mělo být 12 lidí, včetně ředitele hotelového zařízení na Concordii, který zachránil spoustu lidí, sám skončil se zlomenou nohou ve vraku a byl vyproštěn až po řadě hodin. Předvolán bude i indonéský kormidelník, který podle Schettina nerozuměl příkazům, a nese tak na ztroskotání hlavní vinu. Před soudem nepochybně stane Schettino, jemuž hrozí 15 let vězení. Kapitán naopak tvrdí, že díky jeho manévru se podařilo zabránit daleko většímu neštěstí. Podle mnoha expertů ale byl jeho manévr čistě náhodný.

Cestujícím z lodi Costa Concordia bylo nabídnuto odškodnění 11 000 eur. Část z nich přistoupila na odškodnění, někteří se ale se společností Costa Crociere soudí, například ve Španělsku by měl koncem ledna začít soud, v němž čtyřicítka španělských poškozených žádá v průměru 100 000 eur. Devětatřicet amerických cestujících požaduje mnohamilionové odškodnění.