Ve středoamerické Panamě se slavnostně otevírá nový, rozšířený kanál, který bude schopen pojmout mnohem větší lodě než dosud. Série nových zdymadel na obou stranách, z Atlantiku i Pacifiku, zvýší kapacitu 80 kilometrů dlouhého průplavu. Novou podobu chtěly hlavně Spojené státy kvůli většímu objemu zboží z i do Číny.
Panamský průplav se dočkal rekonstrukce, bude širší a pro více lodí
Právě čínská loď dnes vplula jako první do kanálu. Mohutné plavidlo s devíti tisíci kontejnery se vydalo na cestu za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami. „Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově,“ řekl viceprezident správy průplavu Óscar Bazán a dodal, že je to jasná sázka na vítězství. „Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti,“ doplnil.
Po desetiletích úvah a nápadů, po devíti letech stavby otevírá Panama rozšířený průplav za 5,25 miliardy dolarů, v přepočtu 130 miliard korun. Leží pouze na dohled od „starého“ kanálu a může přerýsovat trasy světového obchodu. To potvrzuje i pracovník marketingu Panama Canal Ivan Berrio. „Je to jedna z nejdůležitějších výzev a hrdostí pro Panamu,“ řekl.
Stoletý průplav se honosí titulem jednoho ze sedmi divů moderního světa. Dodnes funguje v původní podobě, dodnes lokomotivy tahají lodě a kanál turisty. Tudy protéká pět procent veškerého obchodu na zeměkouli.
Proplutí se cvičilo v simulátoru
Panama chce, aby se jako o technologickém zázraku mluvilo i o novém kanálu. Jenže stavba se táhla, provázely ji pracovní spory, podle kritiků je nekvalitní a do nových komor se lodě vejdou s velkými obtížemi. Manévr při plavbě do zdymadla je natolik složitý, že si ho kapitáni musí cvičit na simulátoru. Vše je tu v poměru 1:25, ať to jsou lodě, remorkéry nebo vítr a proudy. Jak bude školení dlouhé, popsal vedoucí simulátoru Ferdinando Jaen: „Všichni kapitáni se tu budou školit dva týdny a pak budou připraveni se svými loděmi na nové plavební komory,“ řekl.
Ty jsou dlouhé jako tři fotbalová hřiště. Nové lodě pojmou třináct tisíc kontejnerů, třikrát víc než dosud. Rozšířený průplav tvoří série nových zdymadel na tichomořské a atlantské straně. Spojuje je obrovská, hlubší přehrada. Na zvýšení kapacity tlačily hlavně Spojené státy. „Toto rozšíření je asi největší od té doby, co se kanál v roce 1914 spustil,“ popsal Manuel Benítez, zástupce ředitele projektu Panama Canal.
Američané jím chtějí z Asie vozit víc zboží na své východní pobřeží. A opačným směrem vedle potravin i ropu a zkapalněný plyn, což by ještě před několika lety bylo nepředstavitelné. Stejně jako že na nových komorách sotva zaschl beton a už teď se uvažuje o ještě větších.
- Na realizaci projektu pracovalo 30 tisíc lidí.
- Bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu.
- Rozšíření kanálu umožní proplout lodím s nosností až 170 tisíc tun.
- Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů.
- Díky rozměrům proplují kanálem i největší plavidla – takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů.
- Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.
Stavba původního Panamského průplavu byla klíčová hlavně pro zkrácení cesty, říká Josef Opatrný, iberoamerikanista, vedoucí střediska ibero-amerických studií Filozofické fakulty UK v Praze. „Dnes už to není tak strategická záležitost jako na počátku stavby Panamského průplavu. Proto Spojené státy na začátku 20. století měly podstatně větší zájem na Panamském průplavu než nyní. Berou to ale stále jako bránu do Asie a Latinské Ameriky,“ řekl Opatrný.
Loni poklesl objem obchodu mezi Asií a východem USA o deset procent. Experti sice očekávají růst přepravy zboží mezi Asií a přístavy na východním pobřeží USA. Problémem ale může být fakt, že řada těchto přístavů neumí obsloužit obří lodě, které nyní mohou Panamským průplavem proplouvat. Po roce 1999, kdy kanál předaly Spojené státy Panamě, generovala dopravní tepna zisk celkem kolem deseti miliard dolarů. Výnosy tvoří 40 procent hrubého domácího produktu Panamy.