Při srážce dvou regionálních vlaků nedaleko bavorského Mnichova zemřelo deset lidí. Dalších osm desítek bylo zraněno, z toho deset vážně; jeden člověk se stále pohřešuje. K nehodě došlo kolem sedmé hodiny ráno, kdy byly vlaky plné lidí cestujících do zaměstnání. Příčina neštěstí zatím není známa, podle důvěryhodného zdroje agentury DPA ale šlo o lidské selhání. Odpověď by mohly dát černé skříňky - z trosek byly vyzvednuty první dvě, třetí se hledá.
Obětí srážky vlaků v Bavorsku je deset, příčinou zřejmě lidské selhání
Záchranné akce skončily kolem poledne. Mezi mrtvými jsou průvodčí a strojvůdci obou vlaků, zbytek tvoří cestující. Informace o zraněných se během dopoledne lišily. Nakonec bavorská policie upřesnila, že bylo zraněno deset lidí vážně, osm středně a 63 lehce. Bilanci obětí vpodvečer zvýšila na deset s tím, že jeden z cestujících podlehl svým zraněním v nemocnici. Jeden pasažér se navíc stále pohřešuje; je pravděpodobné, že jeho tělo je stále zaklíněno v troskách vlaku.
Česká konzulka v Mnichově Hana Ládková nemá informace o tom, že by na místě byli čeští občané. „Požádali jsme policii, aby nás informovala v případě, že by mezi zraněnými nebo zemřelými byli čeští občané. Takovou zprávu ale zatím nemáme, totožnost osob se stále zjišťuje,“ dodala Ládková.
Jeden vlak se zabořil do druhého. Brzdit nestihly
„Je to opravdu strašné. Jde o jedno z nejhorších železničních neštěstí v Německu v posledních letech, obvzláště pak u nás v Bavorsku,“ uvedl zemský ministr vnitra Joachim Herrmann. Dodal, že jednokolejná trať, kde se neštěstí stalo a která je využívána především pro osobní dopravu, v minulosti netrápily žádné problémy a že podobná regionální spojení prošla v uplynulých desetiletích modernizací zabezpečovacích zařízení.
Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, který místo neštěstí také navštívil, popsal situaci jako „otřesný pohled“. „Je šokující, jak se kabina jednoho vlaku zaklínila do druhého, ten byl kompletně zničen. Soupravy do sebe musely narazit ve vysoké rychlosti,“ poznamenal Dobrindt.
Kancléřka Angela Merkelová v prohlášení vyjádřila soustrast příbuzným obětí. „V myšlenkách jsem rovněž s bezpočtem zraněných, kteří bojují s následky nehody,“ uvedla. Bavorský premiér Horst Seehofer na místo katastrofy dorazí ve středu. Ministr Dobrindt také řekl, že trať byla vybavena zabezpečovacím zařízením, které má automaticky zastavit vlaky, pokud se dostanou na společnou kolej. Německé dráhy DB, které trať spravují, uvedly, že zhruba před týdnem se zde uskutečnila technická kontrola zabezpečovacího zařízení; prověrka žádné problémy neodhalila.
Odpověď na otázku, proč k tragédii došlo, zřejmě dají černé skříňky obou vlaků. Podle Dobrindta byly v troskách nalezeny první dvě, třetí zůstává dál na místě nehody. Její vyzvednutí je prý otázkou hodin. Vlaky se střetly v oblouku tratě, kde je rychlost omezena na 100 kilometrů v hodině. Strojvůdci ale kvůli zatáčce neměli vizuální kontakt a zřejmě ani nestihli začít brzdit.
Drážní expert Christian Böttger v rozhovoru s n-tv řekl, že o příčině nehody je zatím předčasné hovořit. Nevyloučil ale, že podíl na tragédii mohla mít lidská chyba nebo selhání technického zařízení tratě či vlaku. Lidskou chybu jako příčinu neštěstí potvrdil důvěryhodný zdroj agentury DPA.
Pět set záchranářů v akci
Na místě zasahovalo pět set záchranářů, desítky sanitek, převoz těžce zraněných zajišťovaly především helikoptéry. „Vše, co mělo kola, je na místě,“ ujistil vedoucí rosenheimské pobočky německého Červeného kříže. Na pomoc německým kolegům vyrazili i záchranáři z Rakouska, kteří poskytli vrtulník. V akci byla také horská služba. Nemocnice v regionu žádají dárce krve, aby jim co nejrychleji pomohli doplnit zásoby krevních konzerv.
Práci záchranářů komplikovalo místo tragédie, které je v zalesněné oblasti u břehu řeky Mangfall obtížně přístupné. Zranění byli přepravováni na nafukovacích člunech a také pomocí helikoptér. Nemocnice v okolí včetně Mnichova zrušily plánované operace, aby mohly bez prodlení přijímat raněné.
V Bavorsku jsou prázdniny. Tragédie mohla být ještě horší
Obě soupravy patří společnosti Transdev, což je největší soukromý železniční a autobusový dopravce v Německu. Firma v Horním Bavorsku provozuje vlaky pod obchodní značkou Meridian.
K neštěstí došlo kolem sedmé hodiny ráno u městečka Bad Aibling na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem, zhruba 50 kilometrů jihovýchodně od Mnichova. Díky jarním prázdninám nejeli ve vlacích žádní školáci. Vlaky cestovalo asi 150 lidí.
Rosenheim se rozhodl kvůli tragédii zrušit tradiční oslavy masopustu.
Regionální vlaky na linkách mezi Mnichovem, Rosenheimem a Salcburkem resp. Kufsteinem provozuje od roku 2014 společnost Bayerische Oberlandbahn ze skupiny Transdev. Vlaky na trati přes Rosenheim mají komerční název Meridian.
Na meridianech jezdí jenom jeden typ vozidla, kterým je druhá generace elektrických jednotek Flirt (s označením Flirt 3) od švýcarského výrobce Stadler. Se starší generací mají zkušenosti i čeští cestující, protože její dálkovou verzi používá Leo Express.
Jednotky Flirt zapadají do současné koncepce variabilních jednotek s Jakobsovými podvozky – tj. podvozky, které jsou společné vždy pro dva spojené články jednotky. Vozy mají sníženou podlahu, která umožňuje bezbariérový nástup.
Stejně jako srovnatelné jednotky dalších výrobců může být Flirt 3 různě dlouhý, Stadler dodává dvoučlánkové až šestičlánkové elektrické jednotky. Konkrétně na spojích Meridian jezdí tříčlánkové a šestičlánkové jednotky.
Kromě Bayerische Oberlandbahn provozuje jednotky Flirt 3 také několik dalších německých regionálních dopravců včetně DB Regio, ale jezdí i v dalších zemích – Srbsku, Norsku, Spojených státech či Polsku.
Flirt má veškeré výhody a nevýhody moderních regionálních vlaků: Je lehký, hbitý a rychlý (max. rychlost vlaků Meridian je 160 km/h) a kapacitní. Na druhé straně na rozdíl od souprav regionální divize Deutsche Bahn, která na linkách Mnichov – Rosenheim – Salcburk/Kufstein jezdila dříve, nemají lokomotivu, která by ochránila zbytek soupravy při nárazu.
Dosud neměly flirty vážnější nehodu. Došlo ke střetům na přejezdech, v Norsku dokonce jednotka nové generace vykolejila při testech, vyšetřovatelé však havárii označili za chybu strojvedoucího.
„Katastrofa s tolika zraněnými a bohužel i mrtvými vyvolala v Moskvě smutek,“ reagoval na neštěstí ruský prezident Vladimir Putin. Před několika dny byl v Kremlu na návštěvě bavorský zemský premiér Horst Seehofer a Putin při té příležitosti hovořil o mimořádných vztazích mezi Mnichovem a Moskvou.
Železniční tragédie se stejným počtem obětí se v Německu stala naposledy v roce 2011, kdy se ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko srazil osobní vlak s nákladním. Vůbec nejhorší železniční neštěstí se v Německu odehrálo v roce 1998 v dolnosaském Eschede. Při nehodě rychlíku tehdy zahynulo 101 lidí.