Sydney - V jižní oblasti Indického oceánu začala nová fáze pátrání po letadle Malaysia Airlines, které v březnu zmizelo při letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě. V nově vymezené oblasti mají vrak hledat tři speciální plavidla vybavená nejmodernější technikou: robotickými ponorkami se sonary a videokamerami.
Nová fáze pátrání. Zmizelé letadlo budou hledat ponorky
Na místo již dorazila první z průzkumných lodí, americká Go Phoenix, sdělil australský úřad pro bezpečnost dopravy (ATSB). Druhá loď, nizozemská Fugro Discovery, připlula do přístavu Perth a do pátrací operace v oblasti vzdálené zhruba 1 800 kilometrů jižněji se zapojí příští pátek. Koncem října má pátrací flotilu posílit ještě třetí loď, Fugro Equator.
„Nikdo si není jistý“
Předpokládá se, že Boeing 777 se 8. března zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. První fáze pátrání nebyla úspěšná, koncem srpna pak australské úřady, které doposud řídily pátrací operace, oznámily, že letoun se zřejmě stočil k jihu dříve, než se předpokládalo.
Vyšetřovatelé k tomu dospěli při analýze telefonátu, kterým se zaměstnanci společnosti Malaysia Airlines snažili navázat s posádkou letounu kontakt. Pátrací týmy se proto nyní zaměřují na jižní část zóny určené k hledání trosek stroje.
„Nejsem si jistý tím, že tam trosky jsou. Tím si podle mne není jistý nikdo. Vycházejí z toho, že to tam má být,“ upozorňuje však letecký publicista Martin Velek. Nově definovaná oblast, nazvaná „sedmý oblouk“, leží 1 500 kilometrů jižně od australského Perthu a zaujímá plochu přes 60 tisíc kilometrů čtverečních v úzkém, ale dlouhém oblouku.
Co se stalo 8. března 2014?
Malajsijské letadlo odstartovalo z letiště v Kuala Lumpuru 8. března 41 minut po půlnoci.
Malaysia Airlines tvrdí, že se strojem ztratilo kontakt necelou hodinu po startu. Piloti nevyslali žádný nouzový signál. Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení „Dobrou noc, MH370“. Uvolněným hlasem to měl pronést kapitán nebo druhý pilot. O pár minut později byl vypnut sekundární radar: stroj právě vletěl do vietnamského vzdušného prostoru nad Jihočínské moře. Záznamy z thajských vojenských radarů potvrdily, že se letoun posléze obrátil na západ a pak na sever přes Andamanské moře. Podle BBC existují důkazy, že se letoun snažil navázat kontakt ještě po osmé hodině ráno. Pak zmizel úplně.