Americká letecká společnost United Airlines čelí kritice za to, že v neděli násilím vyvedla z letadla pasažéra, kterého předtím kvůli přeplněnosti letu vyloučila z přepravy. Vyvedený muž podle výpovědi ostatních cestujících tvrdil, že je lékař a že následujícího dne ho očekávajípacienti. Aerolinky uvedly, že jejich zaměstnanci postupovali podle pravidel. Šéf společnosti Oscar Munoz se za incident omluvil, zároveň ale v e-mailu určeném zaměstnancům firmy napsal, že cestující vyloučený z přepravy se choval rušivě a agresivně.
Na americké aerolinky se snáší vlna kritiky kvůli násilnému vyvedení pasažéra
„Naši zaměstnanci postupovali podle zavedených postupů, aby zmíněnou situaci vyřešili. Hluboce lituji situace, která nastala, zároveň ale rozhodně stojím za vámi všemi,“ napsal Munoz v interním e-mailu.
V něm dále uvedl, že zmíněný pasažér odmítl dobrovolně opustit letadlo, proto personál neměl jinou volbu, než zavolat letištní ostrahu, aby muže vyvedla.
Společnost United Airlines na nedělní linku z Chicaga do Louisville prodala více letenek, než jaká byla kapacita letounu. Při odbavování to aerolinky cestujícím sdělily a zároveň vyzvaly případné dobrovolníky, aby si let za odškodnění změnili. Nikdo se ale nepřihlásil, proto počítač náhodně vybral čtyři lidi, které společnost vyloučila z přepravy.
Zmíněný muž ale odmítl své místo opustit, proto ho z letounu vynesli uniformovaní příslušníci. Následně se do letadla vrátil, podle svědků byl ale očividně zmatený a měl zakrvácený obličej. Let nakonec odstartoval s více než dvouhodinovým zpožděním.
Vyvedeným cestujícím byl podle svědků lékař vietnamského původu, který v USA dlouhodobě žije. Před vyloučením z přepravy se bránil tím, že ho v pondělí v nemocnici očekávají pacienti.
Jeden ze členů letištní ochranky je mimo službu
Mluvčí společnosti Charles Hobart podle AP v prohlášení sdělil, že na palubě bylo více cestujících než sedadel, proto posádka správně přivolala chicagskou policii, aby muže odmítajícího vystoupit vyvedla. Chicagská policie uvedla, že se na případu nepodílela a že zásah provedla letištní policie.
Krátce po Hobartově prohlášení zveřejnil tiskové sdělení šéf aerolinek Munoz. Ten uvedl, že událost z paluby letadla je znepokojující a že se omlouvá za to, že firma byla nucena problém s přeplněným letem a nadbytečnými cestujícími řešit. Dodal, že aerolinky okolnosti mužova vyvedení z letounu prověřují a že s ním chtějí situaci řešit přímo.
Vyšetřování zahájila také ostraha chicagského letiště, která mezitím jednoho ze tří členů ochranky postavila mimo službu.
Na internetu se rozjela satira
Munoz, který nyní čelí kritice za to, jak se k případu postavil, přitom v březnu dostal od magazínu PRWeek letošní cenu za nejlepší komunikační schopnosti.
Na internetu se už začaly objevovat satirické návrhy sloganů pro aerolinky: „Nastoupíte jako lékař, vystoupíte jako pacient.“ „Usadíme vás a pak vás zmlátíme.“ Další lidé pak udělili United Airlines cenu za nejhorší reklamu či jízlivě poznamenali, že letecká společnost jako další cestovní třídu zavádí rváčský klub.
V reakci na rychle se šířící záznam zásahu výrazně klesly akcie největší americké letecké společnosti United Continental, jejíž dceřinou firmou je právě United Airlines.
Pro aerolinky je to v krátké době už druhá aféra
Pro United Airlines je to za poslední dva týdny již druhá nepříjemná aféra, která vyvolala na internetu bouři nevole. Na konci ledna totiž firma odmítla pustit na palubu dvě dívky v legínách s tím, že jejich oděv nesplňuje pravidla oblékání pro cestující, kteří jsou držiteli podnikem vystavené volné letenky. Platící zákazníci nicméně legíny nosit mohou.
Letecké společnosti běžně kvůli lepší vytíženosti spojů prodávají více letenek, než je kapacita letadel. Předpokládají totiž, že někteří lidé si termín odletu změní. Pokud na jeden let nastoupí více cestujících, aerolinky nabízejí dobrovolnou změnu letenek za odměnu, pokud dobrovolníky nenajdou a musí se uchýlit k nucené změně rezervací, mají podle amerických zákonů dotčení pasažéři nárok na odškodné.
United Airlines loni vyloučily z přepravy kvůli přeplněnosti 3765 lidí z celkového počtu přes 86 milionů cestujících, a pohybují se tak kolem amerického průměru.