Obří kontejnerová loď Ever Given opustila Suezský průplav. Jednu z nejfrekventovanějších námořních tras v březnu na šest dní zablokovala. Dalších sto dní pak kvůli neshodám o úhradě škod egyptské úřady její vyplutí brzdily. Cenu záchranné operace a ušlé příjmy vyčíslila Správa Suezského průplavu (SCA) v přepočtu na 12 miliard korun. SCA požadovala odškodné, majitelé a pojistitelé lodi a SCA podrobnosti vyrovnání nezveřejnili. Kromě peněz má Suezský kanál dostat i remorkér.
Loď Ever Given po třech měsících zvedla kotvy. Detaily dohody nejsou veřejné
Přes 400 metrů dlouhá kontejnerová loď o hmotnosti 220 tisíc tun zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy blokovala provoz v obou směrech a kdy zhruba 400 lodí muselo čekat opodál. Incident narušil světový obchod.
Podle svědka agentury Reuters na palubě remorkéru se Ever Given ve středu začala pohybovat na sever na Velkém Hořkém jezeře, které odděluje dvě části průplavu a kde plavidlo kotvilo se svou indickou posádkou od 29. března. Jedna z největších lodí svého druhu má na palubě přibližně 18 300 kontejnerů.
Správa Suezského průplavu požadovala za záchrannou operaci a další ztráty odškodné přesahující 900 milionů dolarů (19,5 miliardy korun), které později snížila na 550 milionů dolarů. Při vymáhání nároku zadržela loď na základě soudního příkazu, což vyvolalo spor s pojistiteli lodi a japonským vlastníkem, společností Shoei Kisen. V úterý egyptský soud zadržení plavidla zrušil.
Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 tisíc lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.