Na jindřichohradeckou úzkokolejku opět vyjel vlak

Události: Na jindřichohradeckou úzkokolejku vyjel vlak (zdroj: ČT24)

První jízda vlaku po skoro dvou letech v sobotu zahájila provoz na jindřichohradecké úzkokolejce. Parní mašina U46.101 s pěti vagony vyjela na trať v úseku z Nové Bystřice do Hůrek, na který má společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) povolení k provozu od Drážního úřadu. Turistická sezona jízd by mohla trvat do října, odhadl Jan Kysela, který připravil reorganizační plán společnosti JHMD. Firma je v úpadku od podzimu roku 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dlužila 350 milionů korun.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně na Pelhřimovsku a do Nové Bystřice na Jindřichohradecku. Podle Kysely JHMD po reorganizaci nebudou fungovat jako denní linkový provoz pro obyvatele, kteří žijí u železnice a dojíždějí do zaměstnání, což platilo před úpadkem. Zaměří se místo toho na turistiku.

Ve vagónech „premiérového“ vlaku bylo téměř 160 míst, byla zaplněna asi ze tří čtvrtin. Kromě místních a lidí z okolí přijeli na první jízdu s naplánovaným objezdem v 9:00 i turisté z Českých Budějovic, Tábora, Písku nebo Prahy. Souprava vyjela s dvacetiminutovým zpožděním, do cíle v Hůrkách však dojela za předpokládaných zhruba dvacet minut. Mašina jela pozpátku, v Hůrkách se otočila a zpět do Nové Bystřice vyjela popředu.

„Dnes (v sobotu) a v neděli čekají parní mašinu čtyři jízdy, pak si odpočine, nahradí ji motorové vozy. Chtěli bychom jezdit do října, uvidíme podle zájmu. V září bychom chtěli přidat další části tratí, záleží na osvědčení od Drážního úřadu, ale práce na nich pokračují,“ nastínil Kysela. Pro JHMD je technicky připravuje Swietelsky RAIL CZ.

Připravit parní lokomotivu k jízdě trvá přibližně sedm až osm hodin. „Během nich naložíte uhlí, napustíte vodu, mazivy promažete nápravová, ojniční ložiska, parní stroj, kompresor. Musíte vyčistit dýmnici, která je součástí parního kotle, ve které se shromažďují spaliny po průchodu trubkami kotle. Nachází se v přední části kotle parní lokomotivy, je nad ní umístěn komín. V ní je asi čtyřicet trubek,“ popsal Artur Fučík, mechanik parní trakce a topič.